مجبور شویم، محدودیت‌ها را برمی‌گردانیم

روحانی در جلسه ستاد ملی کرونا: مجبور شویم، محدودیت‌ها را برمی‌گردانیم ایرنا: رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد ملی کرونا با تأکید بر لزوم همکاری مردم در مقابله با کرونا گفت: «اگر همکاری مردم نباشد و سلامت مردم به خطر بیفتد، مجبوریم همه محدودیت‌ها را بازگردانیم».حسن روحانی ادامه داد: «ما داخل پیک اول هستیم. پیک اول در برخی استان‌ها آمده و عبور کرده است.  در بعضی استان‌های دیگر وارد پیک شده که از آن عبور خواهیم کرد، مانند خوزستان که در این جلسه بحث شد و کم‌کم در حال عبور از پیک است. پیش‌بینی این است که استان‌های دیگر در نوبت هستند؛ یعنی به تدریج آنها وارد پیک می‌شوند و باید عبور کنند. این‌همه مربوط به پیک اول این بیماری است، بنابراین این استان با استان دیگر متفاوت است. اینکه قبلا گفته شد استان‌هایی سفید، زرد یا قرمز است، این قرمزی و سفیدی ثابت نیست. استانی ممکن است امروز سفید باشد، هفته بعد زرد شود و هفته بعد از آن به سمت قرمزشدن برود که شرایط ویژه خود را خواهد داشت، بنابراین کلیت مسئله به این صورت است».‌او گفت: «معمولا در کشور جدا از چند شهرستان به نقطه‌ای نرسیدیم که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد جمعیت با این ویروس مواجه و از آن عبور کرده باشند؛ یعنی نه الان واکسن پیش‌روی ما و نه آن ایمنی جمعی و رمه‌ای به وجود آمده است، بنابراین نگرانی ما همچنان وجود دارد و باید مراقبت کنیم».‌رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «مردم باز هم توجه کنند که نه کشور ما، بلکه در همه دنیا حتی کشور پیشرفته باشد، تخت، آی‌سی‌یو و امکانات از لحاظ پزشک و پرستار محدود است، همه‌جا محدودیت وجود دارد، بنابراین آن محدودیت را باید مدنظر قرار دهیم برای اینکه هر استانی که وارد پیک می‌شود، به‌ شکل آرام و پشته‌ای از آن عبور کند نه یک پیک بلند که همه را دچار اضطراب و مشکل کند. همه ما در این زمینه باید نسبت به دستورالعمل‌ها مراقبت و کمک کنیم».
‌رعایت جامعه در اردیبهشت ۸۰ درصد بود، اما به ۲۰ درصد رسید
روحانی گفت: «گزارش دوم نگران‌کننده در این جلسه این بود که رعایت مردم در اردیبهشت‌ماه نسبت به این اپیدمی تا ۸۰ درصد مطلوب بوده است و اما در اواسط خرداد این مراعات‌ها به ۲۰ درصد رسیده است  که می‌تواند برای ما نگرانی به وجود آورد و مردم باید این مراقبت را انجام دهند تا بتوانیم از این مرحله به خوبی عبور کنیم».‌او افزود: «یکی از توصیه‌ها این است؛ هم دولت و هم مردم با اقداماتی که انجام می‌دهند موارد را مراعات کنند. مردم حتی‌الامکان بدون سفر باشند و دولت هم خدمات الکترونیک ارائه دهد. دولت همه توان را برای ارائه دولت الکترونیک به کار گرفت و هر هفته یک خدمت مهم به صورت الکترونیک اعلام و ارائه می‌شود؛ از دریافت مجوز گرفته تا مسئله بیمه شخص ثالث. هر هفته یک خدمت بزرگ به خدمت الکترونیکی تبدیل می‌شود».
‌‌شاهد ائتلاف ملی برای زندگی هستیم


روحانی گفت: «یکی از نکات مهم، نزدیک‌شدن قوا، جناح‌ها و احزاب و ائتلاف ملی برای سلامت و معیشت در کنار یکدیگر هستیم و به عبارت دیگر ما امروز یک ائتلاف ملی برای زندگی را شاهدیم که این ائتلاف یک دستاورد بزرگ است و نباید آن را از دست بدهیم و باید همه در کنار هم باشیم. تجربه چندماهه به ما می‌آموزد که اگر همه دست به دست هم دهیم، هم برابر کرونا و هم مقابل تحریم موفق و پیروز می‌شویم. البته همه اینها با مشکلاتی روبه‌روست، ولی پیروزی نهایی با ما و در کنار مقاومت، استقامت و اتحاد است. پس من حکمرانی این ماه‌های اخیر را به یک ائتلاف ملی برای زندگی، هم برای سلامت، هم برای معیشت و هم برای پیشرفت تعبیر می‌کنم و این را باید حفظ کنیم و ادامه دهیم».
‌‌مسئولان تلاش کنند خراسان رضوی وارد پیک نشود
او افزود: «در برخی از اماکن مقدس، مراعات اصول بهداشتی بسیار خوب یا حتی عالی بوده است. در جلسه گزارش داده شد که در صحن حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و همچنین در قم و جمکران مراعات خیلی خوب بوده است و همه اصول را تا حدود ۹۰ درصد مراعات کرده‌اند و این جای خوشحالی دارد و ما از همه آنها قدردانی می‌کنیم، چراکه دستورالعمل‌های لازم را برای حفظ سلامت مردم و جامعه مراعات کردند. این مسئله جای خوشحالی دارد و از همه آنها تشکر می‌کنیم، زیرا دستورالعمل‌های لازم را برای حفظ سلامت مردم رعایت کردند، اما در برخی‌ جاها، شرایط مناسبی نبود».
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در حرم مطهر رضوی (ع) که نسبت به جاهای دیگر متفاوت است، گزارش‌ها درباره فاصله‌ها و تشکیل نماز جماعات امیدوارکننده نبود، گفت: «از مسئولان حرم مطهر، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی می‌خواهم تلاش کنند استان خراسان رضوی وارد پیک نشود».
روحانی با تأکید بر اینکه همه گشایش‌ها و موارد جدید بازگشایی که امروز هم داریم، مشروط به آن است که با هم همکاری کنیم، عنوان کرد: «اگر همکاری نباشد، مجبوریم همه محدودیت‌ها را بازگردانیم. اگر سلامت مردم در شهر یا استانی به خطر بیفتد، مجبوریم محدودیت‌ها را مجددا اعمال کنیم، پس برای اینکه بازگشایی‌ها ادامه یابد و کسب‌وکارها باز شوند، باید این همکاری‌ها ادامه یابد».
‌‌جهانگیری: زندگی مردم سخت شده است
معاون‌اول رئیس‌جمهور نیز در مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا فشارهای سنگینی را بر اقتصاد کشور وارد کرده است،‌ گفت: «آمریکا در اقتصاد کشور اخلال کرد، اما نتوانست به هدف خود برسد، چراکه امروز اقتصاد کشور روی پای خود ایستاده و با اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی همراه است، اما واقعیت این است که زندگی مردم سخت شده و دولت با تمام وجود این موضوع را لمس می‌کند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از بار فشار اقتصادی بر مردم کاسته شود».‌اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه هم‌اکنون با شرایط تحریم و شیوع کرونا روبه‌رو هستیم، افزود: «آنچه در این شرایط تعیین‌کننده است و می‌تواند ما را از شرایط سخت پیش‌رو عبور دهد، انسجام، وحدت درونی ملت ایران،‌ رهنمودهای مقام معظم رهبری و پای‌کاربودن مدیران کشور است. نباید بگوییم که تنها یک سال از مسئولیت ما در دولت باقی مانده و نیازی به خطرکردن نداریم، چراکه این دوره نیز طی می‌شود و اداره کشور در اختیار مسئولان دولت آینده خواهد بود».