تخريب خانه روحانی؛ دروغی دیگر

آرمان ملي: تخريب ملک روحاني! اين شايعه بزرگي بود که در شبکه‌هاي مجازي منتشر شد که در نهايت بي‌اساس بودن آن تاييد شد. در سال گذشته هم شايعه شده بود خانه‌اي بزرگ در يک باغ در خيابان حسيني‌کيا در منطقه جماران در حال ساخت است که در همسايگي خانه‌هاي امام خميني، سيدمحمد خاتمي، مهدي کروبي و مرحوم اکبر هاشمي رفسنجاني قرار دارد که رئيس‌جمهور پس از پايان حضورش در اين مقام به اين خانه نقل مکان خواهد کرد!
ماجرا چه بود؟
ماجراي شايعه تخريب خانه روحاني چنين بود که يک فعال رسانه‌اي در توئيتي خبر از رفتن روحاني به جماران و ساخت‌وساز در يک ملک 4هزار متري در اين منطقه بدون مجوزهاي لازم خبر داد و نوشته بود: «روحاني و ساخت چهارهزار متر بناي غيرقانوني در نياوران! قبل‌تر گفته بودم، روحاني قصد مهاجرت به جماران دارد؛ اما او اينک درحال ساخت چهارهزار متر بنا بدون اخذ جواز از شهرداري و در زميني داراي کاربري باغ است، آن‌هم بدون رعايت ضوابط و مقررات و 100 درصد سطح اشغال». پس از آن محمدجواد حق‌شناس، رئيس‌کميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران در توئيتي نوشته بود: «اين خبر را بررسي کردم. متاسفانه حقيقت دارد! دو تن از اعضاي شورا از محل بازديد کردند، با تذکري که داده شد پروانه به تاريخ 29 خرداد صادر شد! وجود برخي تخلفات محرز است ان‌شاءا... اطلاع‌رساني بيشتر انجام خواهد شد». صبح ديروز فعال رسانه‌اي با انتشار توئيتي ديگر خبر از تخريب بخشي از اين خانه در حال ساخت داد: «خبر خوب: 24 ساعت پس از توئيتم در مورد ساخت‌وساز غيرقانوني آقاي حسن روحاني، طبقه سوم ملک ايشان در جماران تخريب شد. اگرچه هنوز 100 درصد سطح اشغال جاي سوال جدي است». حق‌شناس نيز در ادامه در توئيتي ديگر تصاويري از تخريب يک ساختمان ارائه داده و عنوان کرده بود که شهرداري در حال تخريب طبقه غيرمجاز اين ساختمان در جماران است.
ملک شخصي نيست


زمان زيادي نگذشت که شهردار منطقه يک موضوع را روشن و تاکيد کرد ملک مورد بحث شخصي نيست. اظهارات حميد موسوي پاسخ صريحي به مخالفان دولت و رئيس‌جمهور بود. شهردار منطقه يک با بيان اينکه 6 سال پيش مجوز گودبرداري در ملکي متعلق به نهاد رياست‌جمهوري در جماران صادر شد و در نهايت يک گود 14 متري حفاري شد، گفت: اما بعد از مدتي اين گود به حال خود رها شد و به مرور زمان به علت عمر محدود سازه نگهبان در زمره گودهاي پرخطر قرار گرفت. حميد موسوي با بيان اينکه پيش از سال جديد، نهاد رياست‌جمهوري نسبت به تکميل ساخت‌وساز و درخواست اخذ پروانه نيز اقدام کرد، افزود: کاربري ملک، مسکوني و براساس ضوابط طرح تفصيلي داراي تراکم300 درصد است و برخلاف برخي اخبار منتشره اين ملک باغ نيست. شهردار منطقه يک با تاکيد بر اينکه براساس ضوابط طرح ويژه مصوب ساماندهي محدوده جماران، در شورايعالي شهرسازي در مجاورت حسينيه شماره يک تعداد طبقات مجاز به‌صورت دوطبقه روي زمين است، افزود: در حين اجراي کار، ماموران شهرداري متوجه ساخت يک «نيم»‌طبقه برخلاف ضوابط مصوب شدند که ماموران اجرائيات نسبت‌به تخريب آن اقدام کردند. اين ملک متعلق به نهاد رياست‌جمهوري است و ملک شخصي نيست؛ اما متاسفانه در فضاي مجازي اخباري مبني بر تخريب ملک رئيس‌جمهور منتشر شده است که صحت ندارد. موسوي افزود: اين ملک متعلق به نهاد رياست‌جمهوري است و در حال حاضر نيز سازنده بنياد مسکن است.
رياست‌جمهوري پاسخ داد
پيرو انتشار خبري در فضاي مجازي مبني بر ساخت بنايي با متراژ 4هزار متر به‌عنوان ملک و ساختمان شخصي رئيس‌جمهور در منطقه جماران، روابط عمومي نهاد رياست‌جمهوري ضمن تکذيب اين خبر، در اطلاعيه‌اي در اين خصوص توضيحاتي را ارائه کرد. روابط عمومي نهاد رياست‌جمهوري در خصوص موضوعات مطرح‌شده توضيحات زير را ارائه کرده است: 1 - ملک مذکور از جمله املاک قديمي متعلق به نهاد رياست‌جمهوري است و به‌هيچ‌وجه مالکيت شخصي ندارد و در سال‌هاي گذشته نيز از سوي نهاد رياست‌جمهوري مورد استفاده قرار گرفته است. 2 - اين ملک قديمي بر اثر گذر زمان و عدم رسيدگي در سال‌هاي گذشته دچار آسيب‌هاي جدي و به شکل نيمه‌مخروبه درآمده بود که در چند سال قبل براي ساخت گودبرداري شده بود. رها شدن گودبرداري مورد اعتراض همسايگان بوده و بيم آن مي‌رفت که به منازل آنان نيز آسيب بزند، به همين جهت ساخت آن در سال گذشته در دستورکار قرار گرفت. 3 - کاربري ملک مذکور مسکوني و شخصي نبوده و ساختماني با کاربري اداري است و انتشار خبر ساخت منزل مسکوني براي رئيس‌جمهور در عين کذب بودن، يک شيطنت آشکار و کاملا با اغراض مشخص صورت گرفته است. 4 - ساخت اين ملک با هماهنگي کامل با شهرداري تهران انجام شده و موضوع تخلف و ساخت خارج از روابط نيز کاملا فاقد حقيقت است. 5 - اين خبرسازي کذب بر اساس برخي قرائن موجود از سوي کساني صورت گرفته که طي سال‌هاي گذشته برنامه‌اي براي اين ملک داشته‌اند که به علت عدم توفيق در رسيدن به اهدافشان دست به فضاسازي‌هايي اينچنين زده‌اند. زهرا نژادبهرام، عضو هيات‌رئيسه شوراي شهر تهران هم اظهاراتي مبني بر تخريب ملک شخصي را رد کرد و درباره تخلف صورت‌گرفته در فرايند ساخت‌وساز ملکي به متراژ 4هزار مترمربع در محله جماران از سوي نهاد رياست‌جمهوري گفت: «اين ملک متعلق به نهاد رياست‌جمهوري است و به فرد تعلق ندارد و در واقع ملکي کاملا دولتي است».
حق‌شناس توضيح داد
پس از آن بود که حق‌شناس لازم دانست به ارائه توضيحات بيشتري بپردازد و در واکنش به ادعاي قبلي خود مبني بر تاييد ساخت‌وساز در ملک شخصي رئيس‌جمهور گفت: «بنده عرض نکردم اين ملک متعلق به شخص آقاي روحاني است! بلکه عنوان کرده‌ام متعلق به نهاد رياست‌جمهوري است». اين در حالي است که حق‌شناس توئيت خود را به توئيتي ارجاع داد که اين خبر کذب در آن منتشر شده بود. او در خصوص اين تخلفات بيان کرد: تخلف محرز است زيرا اگر تخلفي وجود نداشت قطعا تخريب انجام نمي‌شد. عضو شوراي شهر تهران با تاکيد بر اين نکته که عنوان نکرده اين ملک متعلق به روحاني است بلکه عنوان شده متعلق به نهاد رياست‌جمهوري است و عکس آن هم موجود است، بيان کرد: وقتي که اضافه بنا وجود دارد و تخريب شده به معني اين است که تخلف صورت گرفته است. حق‌شناس در واکنش به صحبت‌هاي شهردار منطقه يک مبني بر اينکه اين ملک گود پرخطر بوده و براي اخذ پروانه ساختماني اقدام کرده، گفت: از همه مهم‌تر اينکه ساخت‌وساز در اين ملک بدون پروانه ساخت بوده و شهردار بدون پروانه اجازه ساخت داده است. او در پاسخ به اين سوال که شهردار منطقه يک عنوان مي‌کند ساخت‌وساز با هماهنگي انجام شده، اظهار کرد: خير؛ پروانه تازه صادر شده است. عضو شوراي شهر در ادامه در پاسخ به اين سوال که سندي در خصوص اين ادعا وجود دارد، افزود: بله؛ پروانه و تاريخ صدور پروانه وجود دارد که به تاريخ 29 خرداد 99 است.