رشد تاریخی بازارهای سه‌گانه

عبدالناصر همتي- رئيس کل بانک مرکزي- در واکنش به رشد قيمت‌ها در بازار ارز با انتشار يادداشتي در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي با بيان اينکه نرخ‌هاي کنوني در بازار ارز، ارزش ذاتي دلار نيست، نوشت: «نرخ خريد و فروش اعلامي صرافي‌هاي منتخب بازار نيز، براي جلوگيري از سفته‌بازي و آربيتراژ است.» همتي همچنين اضافه کرد: «به‌رغم التهابات آبان سال 98، ورود به فهرست سياه FATF ، شيوع کرونا و افت شديد قيمت نفت و فرآورده‌ها که هرکدام به نوعي تاثير افزايشي در نرخ داشتند، بانک مرکزي از تمام ظرفيت‌هاي خود براي اعاده ثبات استفاده کرد؛ لذا، شرايط به‌وجود آمده به‌خاطر کرونا و فشار موقت وارده به بازار ارز در فصل اول امسال در کنار جو رواني ناشي از قطعنامه شوراي حکام آژانس، نبايد موجب دريافت سيگنال اشتباه شود.» برخي نمايندگان مجلس نيز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري‌هاي رسمي کشور ضمن اذعان به توانمندي بانک مرکزي براي ساماندهي بازار ارز، اين نکته را يادآوري کردند که مادامي‌که بازارهاي غيررسمي و کانال‌هاي مکمل «سبزه‌ميدان» کنترل و مهار نشود، قيمت ارز در خارج ساختمان ميرداماد تعيين خواهد شد. گروهي از کارشناسان اقتصادي نيز مي‌گويند اينکه دلار در بازار آزاد به کانال 19 هزار تومان وارد شود، دور از ذهن نبود. چرا که دولت رفتاري متناسب با جنگ اقتصادي را در پيش نگرفته است، ازجمله اينکه مکانيزمي در رابطه با چگونگي پرداخت ارز در هنگام تحريم نفتي در نظر گرفته نشده و اعتقادي هم به پذيرش مفاد مربوط به FATF وجود ندارد. در مورد پاندمي کوويد-19 نيز آنها اميدوارند با پيگيري‌هاي دولت و بانک مرکزي اين معضل برطرف شود.
رشد بهاي دلار
دلار در صرافي‌هاي بانکي ديروز با رشد 250 توماني قيمت نسبت به روز معاملاتي گذشته به بهاي 18 هزار و 600 تومان به فروش رسيد. نرخ خريد هر دلار در ساعت 13 در تابلوي صرافي‌هاي بانکي 18 هزار و 400 تومان و فروش 18 هزار و 600 تومان بود. قيمت خريد هر يورو نيز 20 هزار و 400 تومان و نرخ فروش آن 20 هزار و 600 تومان شد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که نرخ دلار در بازار ‌آزاد ديروز هم در کانال 19 هزار تومان داد و ستد شد.
سکه؛ 8 ميليون تومان


قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد هم در نخستين روز هفته متاثر از قيمت دلار و اونس جهاني، به هشت ميليون تومان رسيد. همچنين هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم هفت ميليون و 750 هزار تومان، نيم‌سکه چهار ميليون تومان، ربع سکه 2 ميليون و 200هزار تومان و سکه يک گرمي يک ميليون و 150 هزار تومان تعيين شد. همچنين قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني 1744 دلار و 50 سنت و هر گرم طلاي 18 عيار 780 هزار و 272 تومان بود.
بورس در مدار صعودي
شاخص بورس نيز در مدار صعود در حرکت بود و بيش از 40 هزار واحد رشد کرد. به گزارش ايسنا، شاخص کل بورس با 40 هزار و 929 واحد صعود در رقم يک ميليون و 270 هزار واحد ايستاد. شاخص کل با معيار هم‌وزن نيز 10 هزار و 491 واحد رشد و رقم 409 هزار و 242 واحد را ثبت کرد. معامله‌گران اين بازار يک ميليون معامله انجام دادند که 114 هزار و 830 ميليارد ريال ارزش داشت. گفتني است، فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران، صنايع پتروشيمي خليج فارس، سرمايه‌‌گذاري تامين اجتماعي، معدني و صنعتي گلگهر، پالايش نفت اصفهان و معدني و صنعتي چادرملو نسبت به ساير نمادها بيشترين تاثير مثبت را روي بورس گذاشتند و بانک ملت، پالايش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران، بانک صادرات ايران، گسترش سرمايه‌‌گذاري ايران خودرو و سالمين نمادهاي پربيننده بورس بودند.