به تعویق انداختن پرداخت حقوق کارکنان برای فشار به دادگاه!

دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.در ابتدای جلسه قاضی مسعودی مقام از وکیل متهم میرزایی خواست در جایگاه قرار گیرد و اظهارات خود را بیان کند.
وکیل متهم میرزایی گفت: نسبت دادن اتهام به موکل اینجانب مورد قبول نیست. موکل اقدامات خود را در چارچوب قانون انجام داده است. موکل اینجانب از اقدامات ارزی و ریالی اطلاعی نداشته است و با این ظن که همه چیز بر اساس قانون بوده اقدام کرده است. موکل من هیچ قصد و نیتی برای عمل مجرمانه نداشته است.
در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان گفت: متهم میرزایی می‌گوید من هیچ سهم و نقشی در صرافی پالاب نداشته‌ام؛ اما این موارد با امضای او بوده است. وی می‌گوید بنده به عنوان یک شخص غیر مطلع بوده‌ام درحالی که میرزایی سال‌ها در بانک مرکزی بوده است.
> توقیف ده میلیون یوآن


در ادامه جلسه دادگاه، قاضی خطاب به متهم اسدبیگی گفت: آزادی شما برای پرداخت حقوق کارکنان است و حقوق کارکنان باید پرداخت شود. نماینده دادستان هم گفت: در چند جلسه برای پرداخت حقوق با متهم اسد بیگی به صورت خصوصی صحبت کردم. ده میلیون یوآن او در توقیف است و این ارز ناشی از خرید و فروش ارز است. او به دادسرا فشار می‌آورد.قاضی خطاب به اسدبیگی گفت: خود فروش ارز هم که جزو جرائم محسوب می‌شود.
نماینده دادستان خطاب به اسدبیگی گفت: شما منابع دیگری هم دارید و از آن می‌توانید حقوق را پرداخت کنید. تا شما را احضار می‌کنیم حقوق کارکنان را دو ماه عقب می‌اندازید. از وقتی که در اردیبهشت ماه دادگاه تشکیل شده است پرداخت حقوق را عقب انداخته‌اید و این کار را برای فشار به دادگاه انجام می‌دهید. این ده میلیون یوآن اسنادش وجود دارد و این پول ماحصل خرید و فروش ارز است. برای دادسرا امکان دادن مجوز برای این پول وجود ندارد، شما از منابعی که دارید پول را پرداخت کنید.
قاضی خطاب به متهم اسدبیگی گفت: از منابع دیگر پول کارکنان را پرداخت کنید. در ادامه این جلسه دادگاه، بصیرانی دیگر متهم این پرونده در جایگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهامات خود گفت: در دادگاه مطالب غیرصحیح به من نسبت داده شده است.
> حتی یک ریال از بانک وام خدمات نگرفته‌ام
متهم بصیرانی گفت: حتی یک ریال از بانک در قالب وام خدمات نگرفته‌ام. وی افزود: سوال من این است کدام بانک از من شاکی است؟ در مورد اینکه می‌گویند جعل سربرگ دلتا شده است باید بگویم من نماینده شرکت دلتا هستم و جعلی در این باره ندیده‌ام.متهم بصیرانی گفت: در چندین نوبت در بانک مرکزی در جلسات مطرح کردم که اقدامات‌تان در عملیات پولی و بانکی اشتباه است.
> اسناد ورود پول به کشور را ارائه می‌دهم
متهم بصیرانی در خصوص ارتباط با متهم اسدبیگی گفت: اسد بیگی با من مراوده‌ای نداشته در حالی که ادعا شده که مراوده داشته‌ایم.وی با ارائه مدرکی افزود: این قرارداد با بانک مرکزی به صورت محرمانه است که من آن را بعدا خدمت شما قاضی ارائه خواهم داد. دو و نیم درصد پول نقد به کشور‌آورده‌ام که اسناد آن در بانک مرکزی وجود دارد.متهم بصیرانی گفت: نرخ کارگزاری‌ها مشخص بوده است و بانک مرکزی آن را مشخص می‌کرده است. اگر ال سی تغییر داده‌ام آن را به من نشان بدهند.متهم بصیرانی گفت: پول‌های زیادی در سامانه نیما در اختیار داشتم و هیچ پولی در نیما
نفروختم، چون اختلافش با بیرون بین ۵ تا ۶۰درصد اختلاف وجود داشته است. متهم بصیرانی ادامه داد: در جایی از کیفرخواست آمده است من سود هفت درصدی می‌گرفتم کدام سود هفت درصدی؟ اسناد آن را ارائه دهند.
> انگار چاه نفت داشتید
در ادامه این جلسه دادگاه، نماینده دادستان خطاب به متهم بصیرانی گفت: شما طوری اظهارات را بیان می‌کنید که انگار چاه نفت داشتید و در آن حضور پیدا می‌کردید و خودتان می‌فروختید.نماینده دادستان ادامه داد: دادسرا از مراجع رسمی استعلام کرده است و هیچ مرجع رسمی شما را به عنوان کارگزار نمی‌داند شما سعی دارید در پرونده ابهام‌سازی کنید.وی با ارائه مدرکی گفت: لیست شرکت‌هایی که ارز فروخته شده است در این لیست وجود دارد، بصیرانی می‌گوید ارتباطی با اسدبیگی نداشته است در حالی که او ظهر نویس چک‌های اسد بیگی با بانک اقتصاد نوین بوده است.نماینده دادستان خطاب به متهم بصیرانی گفت: شما اظهارات خودتان را در ۴ مرحله عوض کرده‌اید اظهارات امروز شما نیز بررسی خواهد شد.نماینده دادستان با ارائه مدرکی دیگر اظهار داشت: مهر تعدادی از شرکت‌ها در دفتر صرافی میرزایی پیدا شده است. خرید و فروش ارز شما خیلی از بیشتر از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است. همان شرکتی که پروفرم توسط شرکت دنیای معتمد پارسه جهت واردات خط تولید نیشکر از چغندر قند به بانک مرکزی ارائه داده است حال سوال اینجاست شما مهر و سربرگ را ارائه داده‌اید؟این متهم گفت: مهر را نه، اما سربرگ را من ارائه دادم.
نماینده دادستان خطاب به متهم بصیرانی گفت: چرا این کار را کردید؟ شما سربرگ دادید و می‌گویید من از جعلی بودن آن اطلاعی نداشتم.نماینده دادستان خطاب به متهم بصیرانی گفت: شما هم به عنوان کارگزار درصدی برای آزادسازی و هم درصدی برای خرید و فروش ارز می‌گرفتید.متهم بصیرانی گفت: بانک سامان سربرگ شرکت را می‌خواست و به این دلیل آن را ارائه دادیم.نماینده دادستان گفت: اقاریر خانم نوری در پرونده هست که می‌گوید بخشی از ارز تیم شما به فروش رسیده است. در بخشی از اظهاراتتان گفتید اسدبیگی بدهکار بود و این بدهی بابت چه چیزی است؟متهم بصیرانی گفت: ۱۰۰۰ تن شکر خریدم و ۳ میلیارد تومان پول دادم و بدهی مربوط به آن معامله بود.
شاه محمدی پرسید: چرا ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به شرکت دنیای معتمد پارسه واریز شد؟متهم بصیرانی گفت: بابت درهمی که فروختند ریال گرفتند. این پول مربوط به درهم بوده و ربطی به این ارز‌ها نداشته است.
نماینده دادستان گفت: فردی شرکت دلتا را در امارات ثبت کرده است.متهم بصیرانی گفت: جعل مهر و سربرگ را به من نشان دهید تا بدانم کدام مهر جعل شده است و شاید کحال زاده جعل کرده باشد. من سربرگ ممهور به مهر را دادم.
نماینده دادستان گفت: در اقاریرتان گفته‌اید هیچ مهری ندادم و سربرگ مهر نشده بود که اقاریرتان با اظهارات امروز متناقض است. یک چک ۴ میلیارد تومانی مربوط به رامک خودرو توسط شما وصول شده است.
متهم گفت: مدارک نشانم دهید تا اسناد آن را بیاورم.
نماینده دادستان گفت: همانطور که گفتم شرکت دلتا در امارات تاسیس می‌شود و شما در بانک آلمانی با فرد مورد اشاره جهت افتتاح حساب برای شرکت حاضر شدید. همچنین مالک شرکت اینترسیز هم از اتباع یکی از کشور‌های همسایه است که حساب او گردش مالی بالایی دارد. نکته جالب اینجاست که سربرگ خام و مهر الکترونیکی این شرکت در دفتر صرافی پالاب پیدا شده است. ریال به حساب آن شرکت واریز می‌شود و تبدیل به ارز می‌گردد. پس از مدتی این شرکت آمادگی‌اش را برای کارگزاری به بانک گردشگری اعلام می‌نماید و متهم بصیرانی را نماینده خود معرفی می‌کند.
نماینده دادستان از متهم بصیرانی پرسید: آیا شرکت صنایع پالاب کیش برای شماست؟
متهم بصیرانی گفت: بله برای من است. شاه‌محمدی بیان کرد: در جایی اظهار کردید باید شرکت دنیای معتمد پارسه پروفرم‌ها را صادر کند این حرف خیلی عجیب است، شرکت پالاب کیش برای صادرات تصفیه آب بوده درحالی که هیچ صادراتی انجام نشده است. پالاب کیش قراردادی با شرکت نهاده گستر نیام برای خرید و فروش ارز دارد و شرکت‌های شما در دوبی حساب داشته‌اند.
متهم بصیرانی گفت: در جلسه خصوصی آن‌ها را مطرح می‌کنم.به گزارش میزان، قاضی با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: باید پرونده بانک مرکزی را که مربوط به آقایان سجاد و صالحی می‌باشد را همزمان با این پرونده پیگیری کنیم و جلسه بعدی این دادگاه متعاقبا اعلام خواهد شد.