3 جوان دیگر فدای جنگل شدند

آفتاب یزد- گروه شبکه: هنوز هم از گوشه و کنار کشور خبر آتش سوزی جنگلها و مراتع به گوش می‌رسد. آتش سوزی‌هایی که علاوه بر نابودی محیط زیست، جان هم می‌گیرد. مدت زیادی از مرگ جانسوز البرز زارعی، جوانی که در پی خاموش کردن آتش جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده روستای دیل دچار سوختگی شد و بعد از چند روز جان باخت، نمی‌گذرد که خبر فوت سه فعال محیط زیست آنهم به خاطر آتش سوزی در جنگل‌های پاوه، بار دیگر این غم را تازه کرد. آنها هم رفتند تا جنگلها بماند. جنگل‌هایی که عده‌ای به عمد یا سهوا آتش به جان آنها می‌اندازند و در نبود امکانات اطفای حریق این چنین حادثه می‌آفرینند.
> آتش سوزی جنگل‌های پاوه
ماجرا از این قرار است که از روز پنجشنبه آتش به جان منطقه حفاظت شده «بوزین و مرخیل» کرمانشاه می‌افتد. نیروهای امدادگر و مردمی موفق می‌شوند غروب شنبه آتش را خاموش کنند اما دوباره روز یکشنبه آتش شعله ور می‌شود و بار دیگر نیروهای امدادی و مردمی را راهی این منطقه می‌کند. در این راستا فریدون یاوری مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه می‌گوید:« آتش‌سوزی در منطقه بوزین و مرخیل پاوه همچنان ادامه دارد و اهالی بومی و نیروهای امدادی با امکانات موجود برای مهار آتش تلاش می‌کنند و در حال اعزام نیروهای بیشتری به منطقه هستیم. به دلیل سخت گذر بودن منطقه برای اعزام بالگرد به سازمان محیط زیست درخواست داده‌ایم که بتوانیم هر چه سریعتر این آتش سوزی را مهار کنیم.»
> کشته شدن 3 فعال محیط زیست


هنوز علت آتش سوزی مشخص نیست اما در جریان آن، سه فعال محیط زیست به نام‌های «مختارخندانی»، «یاسین کریمی» و «بلال امینی»، داوطلبانه راهی محل آتش‌سوزی می‌شوند اما هنگام اطفاء حریق در محاصره آتش قرار می‌گیرند و به علت وزش باد شدید نمی‌توانند جان خود را از مهلکه نجات دهند و به این ترتیب آنها جان خود را در دفاع از محیط زیست و حفظ جنگل ها، ازدست می‌دهند. در این رابطه بالایی، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: «علت فوت این افراد خفگی و سوختگی ناشی از آتش اعلام شده و شایعاتی مبنی بر اینکه انفجار مین در این منطقه به عنوان عامل مرگ این سه نفر مطرح شده صحت ندارد.»
> استقبال مردم پاوه
روز یکشنبه پیکر این 3 فعال همیار وارد پاوه شد و مورد استقبال مردم شهر قرار گرفت. استاندار و رئیس ستاد بحران استان نیز با تسلیت فوت سه نفر از فداکاران خدمت و دوست داران محیط زیست به خانواده آنان و مردم پاوه و‌ اورامانات، فرماندار و رئیس ستاد بحران شهرستان را مامور بررسی علل و عوامل آتش سوزی و اقدامات تکمیلی در اطفای حریق و گزارش به مردم کرد.از سوی دیگر در پی این اتفاق مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیام تسلیت صادر کرد. متن پیام به شرح زیر است:«خبر جان باختن سه تن از فعالان و دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی کشور در استان کرمانشاه بسیار تاثربرانگیز و اندوهناک است.عزیزان «مختارخندانی» از موسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» از نیروهای مردمی شهرستان پاوه در غروب روز یکشنبه با از خودگذشتگی در جریان اطفای حریق مراتع حفاظت شده محیط زیست در منطقه «بوزین مرخیل» شهرستان پاوه در محاصره آتش گرفتار شدند و با ارزشترین داشته خود یعنی جان را فدا کردند تا طبیعت پاوه و‌ اورامانات زنده بماند. اینجانب فقدان غم‌انگیز این انسان‌های شریف را به فعالان مردمی و دوستدار منابع‌طبیعی و به ویژه خانواده‌های داغدار محترم‌شان تسلیت عرض نموده و ضمن آرزوی صبر و شکیبایی و سلامتی برای بازماندگان، علو درجات را برای آنان از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.»
> واکنش کاربران
این اتفاق تلخ نیز واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «سوگ زاگرس از خائیز به کرمانشاه رسید. مرگ دردناک سه فعال محیط‌‌زیست و ۵٠٠هکتار از جنگل‌های بلوط... مختارخندانی، بلال امینی و یاسین کریمی سه انسان پاک و شریف این سرزمین که در جریان مهار آتش‌سوزی جنگل‌های پاوه، جانشان را فدای طبیعت کردند»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« با این وضع هر سال جنگل‌های زاگرس یا هر منطقه دیگه‌ای در تابستان آتش می‌گیرد اینا نباید یه فکر اساسی بکنن؟ نمیشه که هر سال غافلگیر شد و کشته شد. پول برای انواع ستاد هست، فقط برای تجهیزات آتیش خاموش کردن نیست؟»
دیگری نوشت:« دیروز البرز در اطفای حریق جنگل‌های زاگرس سوخت. امروز سه جوان پاوه‌ای در حین مهار آتش جان خویش را از دست دادند. به خدا سنگ هم باشی با شنیدن این خبرها آب می‌شی»
یکی دیگر از کاربران نوشته است:«سه فعال محیط زیست در آتش جنگل‌های پاوه گرفتار شدن و سوختن. چیز خاصی هم نیست، رفته بودن جنگل رو خاموش کنن که وسط آتش گرفتار شدن. همه جای دنیا از این اتفاقات میفته. نگران جنگلام نباشین، یه روز این آتش بالاخره خسته میشه از سوختن.»
کاربران دیگر گفته اند:« طبیعت چرا باید محافظانش را بگیرد؟»، «همه آمده بودند از پیر و جوان تا کودک، زن و مرد، سواره و پیاده به استقبال شهیدان محیط زیست و مراتع و جنگل‌های بوزین و مرخیل پاوه که در آتش جان خود را از دست دادند روح‌شان شاد»