کدهای بورسی روی خط دیجیتال

با فروکش کردن ريسک‌هاي سياسي، جريان نقدينگي‌اي که بي‌وقفه به سمت بازار سهام در حرکت است، مهم‌ترين عامل تداوم رشد اين بازار به شمار مي‌آيد. روز گذشته رشد 5/1 ميليوني شاخص بازار سرمايه رقم خورد که براي خود يک رکورد محسوب مي‌شود. بازار سرمايه نشان داد که در موقعيت‌هاي مختلف اقتصادي بهترين حوزه براي سرمايه‌گذاري بوده و مي‌تواند جاي خوبي براي رشد شرکت‌ها و صنايع و بنگاه‌هاي مالي و اقتصادي باشد. به همين منظور هم رئيس‌جمهوري از وزير اقتصاد خواست تا تسهيل شرايط ورود شرکت‌هاي فعال در حوزه اقتصاد ديجيتال به بورس را پيگيري کند و حتي‌الامکان يک بازار اختصاصي به منظور پذيرش شرکت‌هاي دانش‌بنيان و فعال در حوزه اقتصاد ديجيتال ايجاد شود. رکودي که در ساير بازارها حاکم است يکي از عمده دلايل تمايل دولت براي ورود سرمايه‌ها به بازار بورس است. ضمن اينکه طي چند ماه گذشته افزايش قيمت‌ها در ساير بازارها به‌گونه‌اي رقم خورد که نشان داد از ظرفيت رشد و سودآوري لازم براي سرمايه‌گذاران برخوردار نيستند. البته بايد به اين بازارها سيستم بانکي را هم اضافه کرد که سود تعلق گرفته به سپرده‌ها به ميزاني جذاب نيست که نقدينگي جذب بانک‌ها شود. به همين دليل اين روزها و در شرايط کنوني اقتصاد کشور بازار سرمايه از ظرفيت و بهانه‌هاي لازم براي سرمايه‌گذاري و سودآوري برخوردار است و در نتيجه مي‌بينيم که اين نقدينگي به سمت اين بازار در حرکت بوده و موجب تداوم رشد قيمت‌ها و شاخص بورس شده است.
عرضه اوليه امتحانش را پس داده است
بازار سرمايه از ابتداي امسال شاهد بازدهي چشمگيري بود و بسياري از صنايع افزايش قابل‌توجهي را تجربه کردند. به اعتقاد کارشناسان، با گسترش و توسعه سريع صنعت ديجيتال با توجه به نياز کشور، به‌نظر مي‌رسد سهم قابل‌توجهي از بازار سرمايه در آينده به اين صنعت اختصاص يابد. عرضه اوليه سهام شرکت‌ها يکي از گزينه‌هاي بسيار جذاب براي سرمايه‌‌گذاران به‌ويژه افراد تازه‌وارد در بورس است، چراکه سهام‌هايي که در اين عرضه به فروش مي‌رسند در بيشتر مواقع سودآور هستند و به همين دليل هم طرفداران زيادي دارند، ورود شرکت‌هاي فعال در حوزه اقتصاد ديجيتال به بازار سرمايه هم مي‌تواند سبب ارزشمندتر شدن اين شرکت‌ها شده و هم در تامين سرمايه‌هاي آنها براي توسعه و رشد کمک کننده باشد. کارشناسان و فعالان بازار سرمايه معتقدند خريد عرضه اوليه سودآور است چراکه تاکنون بيش از 90 درصد عرضه‌هاي اوليه بورس حداقل بين 20 تا 30 درصد سود را براي خريداران آن به ارمغان آورده‌اند. حتي در برخي موارد اين سود به بيش از 100 درصد نيز رسيده است. همين موضوع باعث شده که تقاضا براي سهم‌هايي که براي اولين بار عرضه مي‌شوند، افزايش پيدا کند. اين جذابيت و سودآوري به رشد بيشتر شرکت‌هاي ديجيتال کمک خواهد کرد و محرکي خواهد بود تا بتواند سريعتر در مسير رشد گام بردارد.
سهامداران حقيقي، مزيت بازار سرمايه امروز


يکي از مزيت‌هايي اين روزهاي بازار سرمايه پيشي گرفتن تعداد سهامداران واقعي يا حقيقي از سهامداران حقوقي است. افزايش سهامداران حقيقي به اين معنا است که نقدينگي به‌وسيله اشخاص وارد بازار بورس شده و اين افراد براي اينکه بتوانند سرمايه‌هايشان را حفظ کنند حتما به دنبال خريد عرضه‌هاي اوليه خواهند بود. شرکت‌هاي فعال در زمينه اقتصاد ديجيتال هم مي‌توانند با ايجاد جذابيت در عرضه اوليه بخش اعظمي از سرمايه‌گذاران را جذب کنند. ضمن اينکه بايد توجه کرد که با رشد ورود نقدينگي به بازار سرمايه ريسک منفي شدن شاخص‌ هم کمتر شده است و برخي از کارشناسان بازار بورس معتقدند ورود سرمايه‌هاي سرگردان به بازار سرمايه باعث قدرت گرفتن اين بازار شده و شانس افت شاخص را کمتر مي‌کند البته اين بدين معنا نيست که تغييرات شاخص به صورت دائم مثبت باشد. بنابراين شرکت‌هاي اقتصادي ديجيتال که نياز به فراهم‌سازي بودجه براي رشد و توسعه دارند مي‌توانند با ورود به بورس ضمن تامين سرمايه، برنامه‌هاي توسعه‌اي خود را اجرا کنند. ضمن اينکه مي‌توانند با افزايش توانايي مالي از بار اقتصادي کشور کم کرده و به نقدينگي‌ها جهت بدهند. از طرفي اين شرکت‌ها مي‌تواند با ورود به بورس، غيرمستقيم اعتبار و وجهه‌ مثبت کسب کنند که به دليل عبور از فيلترهاي نظارتي براي شرکت‌ها به‌وجود مي‌آيد و موجب ايجاد منافع غيرملموس براي آنها هم مي‌شود. همچنين به‌واسطه سازمان بورس شرکت‌ها بيشتر شناخته شده و محصولات آنها به طيف وسيع‌تري از افراد معرفي خواهد شد و خريداران کالا و خدمات آن شرکت گسترش خواهند يافت. در مجموع ورود شرکت‌هاي اقتصادي ديجيتال همانند ساير شرکت‌هايي که پيش از اين وارد بورس شده‌اند مي‌تواند هم به رشد و توسعه خود آنها منجر شود و هم با ايجاد جذابيت سرمايه‌گذاران بيشتري را به سمت بازار بورس بکشاند تا با اين کار نقدينگي‌هاي سرگردان را به‌جاي ورود به بازارهاي حاشيه‌اي سرمايه‌گذاري که امنيت هم ندارند به بازار سرمايه جذب کند. بازار بورس به دليل در اختيار گذاشتن مزيت‌هاي متفاوت و قابل ‌توجه براي شرکت‌هاي فعال در آن همواره شرکت‌ها را به سمت خود جذب مي‌کند و تاثير مثبتي در رشد شرکت‌ها و همچنين رشد اقتصاد کلان جامعه دارد و از جايگاه ويژه‌اي هم براي دولت و هم براي مردم برخوردار است. مزيت‌هايي مانند تامين مالي شرکت بدون پرداخت بهره که در بازارهاي پولي وجود دارد و معافيت مالياتي و مزاياي ديگر سبب مي‌شود تا شرکت‌ها وارد اين بازار شوند.