معضلی به نام گرانی

مجید ابهری‪-‬ در مورد طلاق در جامعه ابراز نگرانی‌های زیادی شده است و هنوز هم نگرانی‌هایی وجود دارد. اما نگران‌کننده‌تر از آن عدم ازدواج جوانان است، اتفاقی که مهم‌ترین دلیل آن افزایش افسار گسیخته قیمت هاست که مشکلات زیادی را هم برای مردم به وجود‌آورده است. بعید است با حقوق کارمندی، یک جوان بتواند خانه‌ای برای خود بگیرد؛ از طرفی آینده با توجه به رشد افسار گسیخته قیمت‌ها موجب نگرانی جوانان شده و بسیاری از آنها در انتخاب همسر و تشکیل زندگی دچار تردید شده‌اند و ترجیح می‌دهند به طور مجرد در منزل پدری خود زندگی کنند لذا آسیب‌های این نوع هم به پسران و هم به دختران بر می‌گردد و از نگاه رفتارشناسی اجتماعی در 20 سال آینده کشورمان مواجه با خلا یک نسل خواهد شد. اساسی‌ترین و مهمترین مشکل جوانان در حال حاضر تهیه مسکن می‌باشد که گرانی اجاره بها از توان حتی زن و شوهر شاغل خارج است چه رسد به یک شاغل در خانه. متاسفانه موضوع وام ازدواج نیز جنبه رویا و سراب پیدا کرده؛ تازه اگر تحقق یابد، گوشه کوچکی از زندگی جوانان را می‌تواند بگیرد.
میزان ازدواج در چند ماه گذشته با توجه به تعطیلات نوروز و بیماری کرونا و مشخص نبودن آینده نسبت به مدت مشابه کاهش چشمگیری داشته است که در این زمینه نیز باید نهادهای متولی چاره‌سازی کنند.
دولت باید با بسته‌های حمایتی و واقعی به کمک جوانان شتافته و آنان را در تشکیل زندگی و فرزندآوری یاری کند. تورم و گرانی نقش اساسی در زندگی مردم دارد. آنها از این گرانی‌های بیش از حد خسته شده و گله دارند اما پاسخی برای گله‌هایشان نیست. اگر مسئولان نتوانند این گرانی‌ها را کنترل کنند جامعه با مشکلات زیادی روبه رو
خواهد شد.