نگاهی به عملکرد اهالی رسانه در بیش از ۵ ماه مبارزه با کرونا برای راویان کرونا که اغلب فراموش می‌شوند!

شیوع پرسرعت ویروس کرونا در جهان و درگیر شدن دولت‌ها و ملت‌ها با این پدیده نوظهور و تمام تلخی‌ها و ناامیدی‌هایی که به دنبال داشت، جریان عجیبی بود که شاید طعمش را بیش از هر کسی راویان آن چشیده باشند؛ راویان خستگی‌ناپذیری که در این چند ماه تلاش کردند با وجود تمام محدودیت‌ها و سختی‌ها، در صحنه حضور داشته باشند.
به گزارش ایسنا، خبرنگاران و عکاسان که از اولین روزهای شیوع این ویروس کوچک جهانگرد در کشور و در شرایطی که اغلب مشاغل به صورت جدی خانه‌نشین شده‌ بودند، با حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و در کنار مدافعان سلامت، تلاش کردند تا همه چیز را با چشم ببینند و با گوش بشنوند و روایتشان درست‌ترین باشد. ضمن آنکه هم در عرصه جهانی و هم در حیطه ملی، تعدادی از اهالی رسانه نیز به بیماری ناشی از این ویروس مبتلا و سختی‌هایش را متحمل شدند. متاسفانه برخی از آنان نیز جان خود را به همین دلیل از دست دادند.
با آمدن کرونا شرایط برای رسانه‌های مکتوب بدتر شد
الناز محمدی، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه «شهروند» نیز درباره وضعیت خبرنگاران در ایام کرونایی و تاثیراتی که این پدیده در حرفه رسانه داشته است، می‌گوید: پیش از کرونا نیز روزنامه‌ها دچار مشکلات مالی شده بودند و این موضوع ذهن مسئولان روزنامه‌ها را به‌ نوعی درگیر کرده بود. بنابراین می‌توان گفت که کرونا برای مدیرانی که دنبال بهانه می‌گشتند تا خرج را کمتر یا روزنامه را کوچک کنند، فرصت خوبی را فراهم کرد.


او با تاکید بر اینکه «با آمدن کرونا شرایط برای رسانه‌های مکتوب بدتر شد»، ادامه می‌دهد: شرایط دورکاری باعث شد تا مدیران به این بیندیشند که می‌توانند به جای پرداخت بیمه به نیروهای ثابت، به صورت حق‌التحریر با خبرنگاران کار کنند. چندی پیش گفته شد که در سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸، هفت یا هشت میلیارد در روزنامه «شهروند» گم شده است و به همین خاطر تصمیم‌ گرفته‌ایم تا فعالیت روزنامه را به صورت آنلاین ادامه بدهیم. من نزدیک هشت سال است که در روزنامه «شهروند» کار می‌کنم و فکر می‌کنم بیان چنین مطالبی فقط برای کوچک کردن مجموعه است؛ چراکه به هرحال هزینه روزنامه‌ها بالا رفته و مدیران موظف به پرداخت افزایش حقوق اجباری هستند و می‌دانند که در شرایط فعلی، چنین کاری امکان‌پذیر نیست.
این روزنامه‌نگار در ادامه با طرح این پرسش که در شرایط فعلی که رسانه‌ها دچار مشکل شده‌اند و برخی از روزنامه‌نگاران تعدیل شده‌اند، معاون امور مطبوعاتی کجای ماجرا ایستاده‌اند؟ یادآور می‌شود: چرا تاکنون هیچ اقدامی از سوی این معاونت صورت نگرفته است؟ آیا به غیر از این است که الان وضعیت مطبوعات به شدت بد شده است، پس چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبتی در این زمینه نمی‌کند.
او خاطرنشان می‌کند: الان روزنامه‌نگاران از همه طرف از مدیران و مسئولان گرفته تا مردم پشتشان خالی شده است و درواقع ما یکسری خبرنگار هستیم که هیچ حمایت روانی و مالی از ما صورت نمی‌گیرد.
چرا فعالیت‌های خبرنگاران دیده نمی‌شود؟
در این میان اما محمد بلوری، روزنامه‌نگار پیشکسوتی که از او با عنوان پدر حادثه‌نویسی مطبوعات ایران یاد می‌شود، معتقد است که تمام بار رسانه‌ها بر دوش خبرنگاران است و باید از آنها حمایت کرد؛ او می‌گوید: در شرایط فعلی که رسانه درگیر موضوع کرونا هستند و خبرنگاران به صورت دورکاری یا از نزدیک و با حضور در برنامه‌های خبری سعی در پوشش اخبار این پدیده جهانی دارند، بسیاری از روزنامه‌ها می‌توانستند روزنامه‌نگاران‌شان را نگه دارند و از سایر مخارج اضافه چشم‌پوشی کنند. او به طرح این پرسش می‌پردازد که «مگر حقوق خبرنگاران در شرایط فعلی رسانه‌ها چقدر است؟» و ادامه می‌دهد: همه می‌دانیم که حقوق فعالان این حرفه جزو ناچیزترین حقوق‌ها به حساب می‌آید، اما همیشه برای رعایت تعادل میان مخارج از حقوق خبرنگاران می‌زنند. او با تاکید بر اینکه «روزنامه‌ها باید حرفِ دل مردم را بزنند»، اظهار می‌کند: اگر در گذشته تیراژ روزنامه‌هایی همچون «کیهان» و «اطلاعات» به یک میلیون نسخه می‌رسید، به این خاطر بود که مردم خواسته‌هایشان را در این روزنامه‌ها می‌دیدند. من اصلا باور ندارم که علت کم مخاطب بودن روزنامه‌های امروز به رسانه‌های نوین و ماهواره‌ها برمی‌گردد، چرا که هیچ وسیله ارتباطی نمی‌تواند جای روزنامه‌ها را بگیرد. به نظرم اگر کمی فضا بازتر شود، رسانه‌ها می‌توانند به همان شرایط قبلی بازگردند.
بلوری همچنین درباره اینکه چرا فعالیت‌های خبرنگار آن‌گونه که باید دیده نمی‌شود؟ بیان می‌کند: سابقا سندیکایی وجود داشت که همه خبرنگاران که حدود ۵۰۰ خبرنگار فعال می‌شدند عضو این سندیکا بودند و قدرت آن به اتحاد میان خبرنگاران بود، اما از زمانی که انجمن‌های صنفی زیاد شدند طبیعتا قدرت آنها تقسیم شد و عملا امکان پیگیری کار خبرنگاران و حقوق آنها از دست داده شد.
سایر اخبار این روزنامه
سیروس گرجستانی در سن 76 سالگی درگذشت بدرود، مرد خنده‌های تلخ محمدعلی وکیلی جدال سیاسی-حقوقی اینستاگرامی ایران و آمریکا «ابتکار» تاثیر اصلاح نشدن ساختار نظام مالیاتی بر اقتصاد را بررسی کرد دنیای تاریک اقتصاد در غیاب شفافیت مالیات آتش‌سوزی در سایت هسته‌ای نطنز با ابهام‌افکنی رسانه‌های خارجی مبنی بر عمدی بودن مواجه شد آمریکا مکانسیمی شبیه ماشه را فعال خواهد کرد؟ سناریو‌های عجیب درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران نگاهی به عملکرد اهالی رسانه در بیش از ۵ ماه مبارزه با کرونا برای راویان کرونا که اغلب فراموش می‌شوند! اولین سخنان عارف پس از انتشار خبر استعفایش از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اصلاحات فردمحور نیست رئیس‌جمهوری در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد ضرورت پرهیز از برگزاری تجمعات غیرضروری که موجب افزایش شیوع کرونا است کیومرث پوراحمد: غرق نوشتن قصه‌ام وزیر دفاع: نیروهای مسلح ایران هرگونه حرکت مذبوحانه دشمن را مقتدرانه پاسخ خواهند داد همزمان با صعود مجدد کرونا مطرح شد نظر دولت درباره تعطیلی و دورکاری کارکنان چرا هشدارها درباره ایمن نبودن بناها تنها در حد اخطار باقی می‌ماند؟ اخطارهای بی اثر ناامنی ساختمان‌ها