«بیمه سلامت» در گردنه آزمون وسع!

غفوریان - از سال 93 که طرح تحول سلامت آغاز به کار کرد، قرار شد بیمه سلامت نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه های آن به اقشار کم درآمد خدمات بیمه ای رایگان ارائه دهد. در واقع این بیمه که در سال های بعد «پولی» شد در ابتدا با عنوان بیمه رایگان سلامت شهرت یافت. از همین رو نیز برنامه وزارت بهداشت و وزارت رفاه این بود که به 5 میلیون سرپرست خانواده کم درآمد خدمات ارائه کند اما پس از فراخوان و ثبت نام این عدد به طرز عجیبی به  11میلیون رسید. این عدد خیلی زود معادلات دولت و «بیمه سلامت» را دگرگون کرد و در سال نخست کلی بدهی به بیمارستان ها و مراکز درمانی بالا آورد. خلاصه کلام این که در پی این ماجرا، در دوره دوم دولت تصمیم گرفت این بیمه را مدیریت کند و رایگان بودن آن فقط برای کسانی باشد که درآمدشان 40درصد میزان حداقل حقوق اداره کار باشد. همچنین در آبان98 نیز که طرح «بیمه اجباری سلامت» راه اندازی شد با همین رویکرد ادامه مسیر داد.  یعنی برای دهک های پایین رایگان و برای درآمددارها پولی.
چتر کوچک تر و کوچک تر می شود
طرح تحول سلامت و بیمه سلامت در 6سال گذشته با همه خوبی هایش اما در شرایطی پیش رفته است که تقریبا به دلایل مختلف از جمله هزینه های سربار و بیمه شدن افراد ی که نباید  مشمول بیمه می شدند  هر سال دایره ارائه خدماتش کوچک تر شده است. بیمه سلامت که طبق گفته های پیشین مسئولان آن به شدت نیازمند بودجه برای تداوم خدمات است، طبق بررسی های ما و گزارش های مردمی رو به کوتاه کردن سایه خود است. به این پیامک ارسالی به روزنامه توجه کنید: «بیمه سلامتی که در ابتدا این همه براش تبلیغ شد و به بهانه  اون وقتی بنزین 700 تومنی هزار تومان شد کارشون رو توجیه کردند چرا و با چه منطقی باید پولی بشه اونم با رقم سنگین. لطفا پیگیری کنید.» برای بررسی موضوع و این که دقیقا چه اتفاقی افتاده است با ارسال کننده این پیامک تماس گرفتم. او گفت: «من ابتدای خرداد برای تمدید دفترچه مراجعه کردم و تا انتهای خرداد به صورت رایگان تمدید کردند اما گفتند برای تیرماه به بعد مجدد ثبت نام کن. من هم قبل از تیرماه مجدد ثبت نام کردم و پس از چند روز پیامک آمد که شما برای بیمه سلامت باید برای هر نفر 55هزار و 700تومان پرداخت کنید یعنی من برای خانواده چهار نفره ام باید ماهانه 222هزار تومان پرداخت کنم درحالی که تا الان برایم رایگان بود. یعنی شرایط من از گذشته بهتر شده؟ اگر وضعیتم بهتر شده بود که خودم را بیمه تامین اجتماعی می کردم. در حالی که درآمد من الان با توجه به کرونا خیلی کم شده و شاید باور نکنید من در اردیبهشت یک ریال هم درآمد نداشتم. او می گوید وضعیت بازار آن قدر خراب است که زندگی خیلی ها از جمله خودم به بحران خورده است  و این بیمه سلامت هم حالا یک غصه جدید درست کرد...»
بیمه روستاییان هم...


این ماجرا در بیمه سلامت روستاییان به عنوان یکی از بخش های بیمه سلامت هم رخ داده است. پایگاه اطلاع رسانی صبح زاگرس به نقل از یک بیمه شده نوشته است: «وقتی برای تمدید دفترچه بیمه خود مراجعه کردم مبلغی که از من برای تمدید دفترچه خواسته شد 300 هزار تومان برای هر ماه بود. آخرین باری که دفترچه ام را تمدید کرده بودم مبلغی کمتر از 3هزار تومان پرداخت می کردیم اما حالا به یک باره افزایش بسیار زیادی در مبلغ تمدید و ثبت نام برای دفترچه بیمه سلامت روستایی از ما خواسته شده که واقعا زیاد است.»البته وی مشخص نکرده این رقم برای یک نفر یا یک خانواده چند نفره بوده است .
پولی کردی، حالا چرا؟
به هر روی  حذف افراد پر درآمد از خدمات رایگان کار درستی است و همان طور  که پیشتر هم گفتیم پالایش افراد مشمول این طرح که در آمد مکفی دارند باعث کارآمدی این طرح خواهد شد البته شاید در شرایط فعلی و کاهش درآمد های مردم به واسطه کرونا زمان انجام آن نبود ضمن این که خیلی از افراد حذف شده اگر چه در دهک های
 ۴ تا ۶ قرار می گیرند اما به واقع با هزینه های سرسام آور زندگی در شرایط مناسبی نیستند .
همچنین باید با مکانیسم دقیق راستی آزمایی آزمون وسع انجام شود و امکان اعتراض به این نتیجه که ممکن است اشتباهاتی نیز د ر آن صورت گرفته باشد مهیا باشد .
 
   مدیر عامل بیمه سلامت در گفت و گو با خراسان:  
حذف بیمه رایگان سلامت افراد طبق ارزیابی وسع وزارت رفاه انجام گرفته است  

محمداکبری / مدیر عامل بیمه سلامت کشور گفت: براساس آیین نامه برنامه ششم توسعه در سال 98 آیین نامه ارزیابی وسع ابلاغ شد که بر اساس آن مقرر شد کسانی که می خواهند از بیمه رایگان استفاده کنند، توسط وزارت رفاه و تعاون مورد ارزیابی قرار گیرند.
 طاهرموهبتی روز گذشته در گفت و گو با خراسان با بیان این که طبق قانون دهک های اول تا سوم از خدمات رایگان بیمه سلامت برخوردارند و دهک های 4 تا 6، باید 50 درصد حق بیمه را پرداخت کنند، افزود: کلیه افراد تحت نهاد های حمایتی بهزیستی، کمیته امداد و... همچنان از خدمات رایگان برخوردار خواهند بود.
وی گفت: افرادی که طبق ارزیابی وسع واجد دریافت خدمات رایگان نیستند نیز 6 ماه پس از آخرین تمدید بیمه خود با اطلاع رسانی به آن ها از طریق پیامک، بیمه آن ها از حالت کاملا رایگان خارج می شود.
مدیر عامل بیمه سلامت افزود: دهک های پایین جامعه همچنان از خدمات بیمه رایگان برخوردار خواهند بود و حذف افرادی که بیمه های دیگر دارند یا با داشتن وسع مالی  بالا از بیمه سلامت استفاده می کنند برای ارائه خدمات بهتر به قشر محروم است.
وی یادآورشد: ارزیابی وسع صرفا توسط وزارت رفاه و تعاون انجام گرفته و بیمه شدگانی که به وضعیت خود اعتراض دارند می توانند از طریق این وزارتخانه پیگیر باشند.