هر آنچه باید درباره پارگی مینیسک زانو بدانیم

آفتاب یزد – گروه زندگی : زانو از پیچیده‌ترین مفاصل بدن انسان است که برای راه رفتن طبیعی، کارایی و سلامت کامل آن الزامی است. مانند بسیاری از جراحات زانو، پارگی منیسک نیز می تواند دردناک و ناتوان کننده باشد. متاسفانه این جراحت بسیار شایع و در حقیقت یکی از شایع‌ترین جراحت های غضروفی زانو است که ممکن است هنگام ورزش یا در حین انجام حرکات ناگهانی و یا نادرست اتفاق افتد. پارگی مینیسک ممکن است در هر بازه سنی اتفاق بیفتد و این آسیب دیدگی محدود به اشخاص یا قشر خاصی نمی باشد. اما معمولا ورزشکاران بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر بهرام بدوحی ، متخصص ارتوپدی و جراح استخوان و مفاصل و ویدا مرزبان ، فیزیوتراپیست ، عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت و گو کرده است .دکتر بدوحی در ابتدا در این باره می گوید: مینیسک ها بافت هایی شبیه غضروف، ولی به مراتب محکمتر از آن و با خاصیت ارتجاعی زیاد مثل لاستیک هستند.
وی اظهار کرد: درهرزانوی ما دو مینیسک (مینیسک داخلی و مینیسک خارجی) وجود دارد. مینیسک ها تقریبا به شکل "C "انگلیسی هستند که در مینیسک داخلی بیشتر شبیه بوده ولی در مینیسک خارجی شبیه "o "انگلیسی می باشد که مانند بالشتکی در بین دو استخوان اصلی تشکیل دهنده مفصل زانو یعنی بین استخوان ران و ساق پا قرار گرفته اند و باعث پایداری مفصل زانو در تمام دامنه حرکتی شده و در محدودیت چرخش داخلی و خارجی مفصل زانو و همچنین در خم و باز شدن این مفصل مشارکت دارند.
این متخصص ارتوپدی ادامه داد : این ساختار در مینیسک ها به عنوان
جذب کننده شوک ، میان استخوان ران و ساق پا با افزایش سطح تماس تحمل وزن عمل می کند و مینیسک ها همچنین در لغزنده کردن مفصل زانو برای تسهیل حرکت خم و راست شدن مفصل نیز مشارکت دارند.


دکتر بدوحی عنوان کرد : آسیب ناشی از پیچ ‌خوردگی مفصل زانو می‌تواند باعث پارگی مینیسک شود و در برخی از موارد پارگی مینیسک زانو، تکه‌ای از غضروف خرد شده که در مفصل زانو آویزان می‌ماند، علت قفل کردن زانو می‌شود.

> پارگی مینیسک در ورزش‌های پربرخورد معمول است
وی بیان کرد : پارگی مینیسک در ورزش‌های پربرخوردی مانند فوتبال، کریکت، اسکی و والیبال معمول است. این آسیب ورزشی زانو هنگامی که فرد در حال دویدن به طور ناگهانی تغییر جهت می‌دهد و اغلب همزمان با سایر صدمات زانو مانند آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) رخ می‌دهد.
این جراح استخوان و مفاصل مطرح کرد : پارگی مینیسک به‌ ویژه در ورزشکاران مسن‌تر احتمال بالایی دارد زیرا مینیسک زانو با افزایش سن، ضعیف و آسیب‌پذیر می‌شود. بیش از ۴۰ درصد از افراد ۶۵ سال به بالا از این آسیب رنج می‌برند. دکتر بدوحی بیان کرد : مینیسک زانو گاهی هنگام انجام
فعالیت هایی پاره می شود که فشار یا ضربه مستقیم حاصل از چرخش یا پیچ خوردن با نیروی شدید را به زانو وارد می کنند. چرخش یا حرکت محوری ناگهانی ، سر پا ایستادن طولانی مدت یا بلند کردن اشیاء سنگین علت پارگی مینیسک زانو می باشد. یک بخش از علت وقوع این آسیب اتصالات مینیسک داخلی به رباط داخلی زانو است و این آسیب ها همچنین می تواند ناشی از باز شدن و خم شدن بیش از اندازه مفصل زانو باشد.
این متخصص ارتوپدی با بیان این نکته که " آسیب های مینیسک به ویژه هنگامی که مینیسک داخلی درگیر باشد اغلب با آسیب های رباط همراه است"، اظهار داشت : آسیب های مینیسک به ویژه هنگامی که مینیسک داخلی درگیر باشد اغلب با آسیب های رباط همراه است. بسته به اینکه، شکل پارگی مینیسک چگونه است و در کدام قسمت از آن قرار دارد این پارگی ها را به انواع مختلفی تقسیم می کنند. پارگی ها ممکن است طولی یا عرضی یا دسته سطلی و
زبانه ای یا شاخی یا ترکیبی از این موارد باشد.
وی عنوان کرد :بیماران درگیر پارگی مینیسک زانو اکثرا دردی شدید و ناگهانی را در سمت داخلی، جلو یا عقب زانو احساس می کنند. ممکن است برخی از بیماران نیز از شنیدن صدای مشخصی در آن هنگام خبر دهند و یا اذعان نمایند که حس پارگی را در آن ناحیه داشته اند. معمولا تحمل وزن و حرکات چرخشی زانو آنها همراه با درد می باشند وعلاوه بر آن ممکن است به هنگام بالا رفتن از پله ها، زانو زدن یا چمباتمه زدن هم درد وجود داشته باشد.
دکتر بدوحی ادامه داد: در چنین شرایطی اکثرا تورم نیز وجود دارد و یا پس از گذشت ساعتی یا چند روز این تورم ایجاد شود و لمس محکم طرف داخلی مفصل زانو توسط بیمار تجربه درد را برای وی به ارمغان خواهد داشت وعلاوه بر آن امکان وجود احساس ضعف و بی ثباتی نیز در زانو وجود دارد و این امکان وجود دارد که زانو در طول حرکات خاصی صدا داشته باشد، قفل کرده و یا حرکت نکند.در موارد جزئی نیز این عارضه ممکن است در آن لحظه با علائم کمی روبرو باشد و یا هیچ علامتی نداشته باشد. در چنین حالاتی، امکان دارد با گذر زمان به تدریج علائم خودنمایی نماید.
این متخصص ارتوپدی بیان کرد : ممکن است در موارد شدید ترپارگی مینیسک زانو درد شدید شده و دامنه حرکت زانو با محدودیت قابل ملاحظه ای مواجه باشد لذا در چنین شرایطی بیمار از قفل کردن های متناوب، شنیدن تق تق در آن ناحیه و نیز از حرکت ایستادن ها و تاشدن های پشت سر هم شکایت نماید. همچنین دارد.لنگش ناشی از درد و نیز عدم توان تحمل وزن در بیمار نیز وجود دارد.وی عنوان کرد : در ابتدا پارگی مینیسک زانو ، درد زانو ممکن است شدید نباشد و حتی ممکن است شما در حین آسیب بتوانید به بازی و فعالیت خود ادامه دهید اما پس از شروع التهاب، احتمالا زانوی شما درد قابل توجهی خواهد داشت.دکتربدوحی اظهارکرد : پزشک ارتوپد برای تشخیص پارگی مینیسک زانو ، زانوی فرد را بررسی کرده و شرح آسیب‌دیدگی وی را خواهد شنید لذا ممکن است اشعه ایکس برای رد احتمال شکستگی استخوان و مشکلات دیگر زانو توصیه شود وهمچنین ممکن است به" MRI" نیاز داشته باشید، زیرا این تصاویر می‌تواند محل و میزان آسیب را دقیقاً نشان ‌دهد.
این جراح استخوان و مفاصل مطرح کرد : آسیب های مینیسک از جمله
آسیب های رایج می باشند و بیماری هایی مانند کریپتوس و قفل کردن مفاصل را رقم می زنند. به علت فقدان ذخیره خون، مینیسک آسیب دیده به خوبی بهبود نیافته و آسیب دیدگی آن روز به روز بدتر می شود.وی بیان کرد :
آسیب های مینیسک از تخریب داخلی ملایم تا پارگی های مشخص قابل
دسته بندی است. آسیب های مینیسک همانطوری که در ام آر آی مشاهده می شوند از یک سیستم درجه بندی مناسب برخوردار هستند .

>آسیب های مینیسک زانو به چهار دسته تقسیم می شوند
دکتر بدوحی با بیان این نکته که" مینیسک نرمال یک مثلث افقی است که به طور یکنواخت تیره با راس تیز می باشد"،ابراز داشت : آسیب های مینیسک زانو به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند ازاینکه درآسیب درجه یک پارگی هایی به عنوان یک ناحیه کانونی کوچک افزایش شدت سیگنال در تصاویر شناخته می شوند. در این پارگی ها، ناحیه دارای اختلال به سطح مفصل گسترش نمی یابد. در خصوص اهمیت بالینی این آسیب ها تردید وجود دارد ولی امکان پیشرفت این آسیب ها تا حد پارگی های جدی تر وجود دارد. این متخصص ارتوپدی افزود : در آسیب های درجه دو مینیسک زانو آسیب ها به عنوان نواحی خطی افزایش شدت سیگنال که اصلا به سطح مفصل گسترش نیافته اند مشخص می شوند وبه لحاظ پیشرفت، این آسیب ها هم از نظر بالینی و هم از نظر اهمیت آن، مشابه پارگی های درجه یک می باشند. وی بیان کرد : در آسیب دیدگی درجه سه مینیسک زانو، آسیب دیدگی ها به سطح مفصل گسترش یافته و با علائم آشکاری نظیر "صدای ترکیدن دادن" و "قفل کردن مفصل" مرتبط است. احتمال پیشرفت این آسیب ها در صورت عدم درمان پارگی منیسک زانو تا حد پارگی های درجه چهار وجود دارد واز جمله مشخصات بارز آسیب های درجه چهار نیز می توان به تکه تکه شدن مینیسک اشاره کرد. علاوه بر آن مانند پارگی های درجه سه اغلب باعث ایجاد کریپتوس و قفل کردن مفصل می شوند. دکتر بدوحی مطرح کرد : درمان پارگی مینیسک زانو به شدت و محل آن و همچنین وجود هرگونه بیماری زمینه‌ای در مفصل زانو بستگی دارد. شرایط و سن بیمار هم می‌توانند بر گزینه درمانی مورد انتخاب تاثیر بگذارند؛ به هر حال در اکثر موارد می‌توان با توجه به علت پارگی مینیسک زانو و استفاده از گزینه‌های درمانی نوآورانه و تخصصی از جراحی زانو اجتناب کرد. این متخصص خاطر نشان کرد : معمولا پارگی مینیسک از طریق فیزیوتراپی به طرز چشمگیری بهبود می یابد ولی درصد کمی از پارگی های جزئی مینیسک ممکن است برای به دست آوردن نتیجه ای بهتر به عمل جراحی نیاز داشته باشد. وی اظهار کرد : معمولا پس از جراحی های انجام شده در مینیسک زانو، به منظور بازگشت بی خطر فرد به فعالیت و ورزش، فیزیوتراپی و توانبخشی نیاز است و در بهترین شرایط بهتر است قبل از عمل جراحی فرآیندهای فیزیوتراپی و توانبخشی آغاز شود تا
بهبود با سرعت بیشتری صورت پذیرد. دکتر بدوحی مطرح کرد : احتمالا آسیب های درجه یک و دو مینیسک با روش های غیر جراحی بهتر درمان می شوند. شناسایی و درمان این آسیب ها بسیار با اهمیت است چرا که بدون مراقبت مناسب ممکن است این آسیب ها تا حد پارگی های پیشرفته تری ظاهر شوند. این متخصص ارتوپدی افزود : خوشبختانه پارگی خفیف تا متوسط مینیسک می‌تواند خود به خود با گذشت زمان التیام یابد. اگر به نظر پزشک یا متخصص، صدمه شما نسبتاً جزئی است، ممکن است شما را به یک فیزیوتراپیست برای درمان پارگی مینیسک زانو ارجاع دهد تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.
وی گفت : اگربخش‌های زیادی از غضروف زانو پاره شده و یا مینیسک بریده باشد، ممکن است برای خارج کردن آنها از زانو نیاز به جراحی باشد که این عملیات نسبتاً ساده است و در اکثر موارد با روش آرتروسکوپی انجام می‌شود.

> سه روش جراحی برای مینیسک زانو وجود دارد
دکتر بدوحی اظهار داشت : سه روش جراحی برای مینیسک زانو وجود دارد. در صورتی جراحی برای ترمیم پارگی مینیسک زانو انجام می شود که اندازه پارگی بیشتر از ۱ تا ۲/۲ میلیمتر باشد وپارگی درناحیه ای مجاور به رگ های خونی است وبهبودی ممکن است حاصل شود، پزشک ترمیم را همراه با بخیه توصیه می کند. این متخصص ارتوپدی توضیح داد: جراحی با برداشت قسمتی از مینیسک(مینیسکتومی جزئی) زمانی که پارگی در قسمتی از مینیسک است که روند بهبودی ضعیف است لبه پاره شده مینیسک را از آن جدا می کند و به مفصل اجازه می دهد حرکت کند. وی بیان کرد: در برخی موارد نیزجراحی برای برداشتن مینیسک زانوبه صورت کامل توصیه می شود که این روش برای درمان پارگی مینیسک زانو که با روش های دیگر درمان نمی شود، انجام می شود. معمولا پزشکان از انجام این روش به دلیل اینکه زانو بدون مینیسک با خطر افزایش فرسودگی انتهای ران وساق پا و خطر افزایش ابتلا به بیماری آرتروز (بیماری ازبین برنده مفاصل) در مفصل زانو مواجه می شوند، خودداری می کنند. دکتر بدوحی مطرح کرد : درصورتی که به جراحی برای درمان پارگی مینیسک زانو نیاز باشد پزشک توصیه می کند که با استفاده از روش آرتروسکوپی (با استفاده از دوربین های کوچک)جراحی را انجام دهید و بعد از انجام این جراحی تمرینات فیزیوتراپی برای استحکام و استقامت ماهیچه های زانو، کاهش درد و تورم وبازگشت تحرک کامل به زانو توصیه میشود.
این متخصص ارتوپدی افزود :در صورت بروز پارگی مینیسک زانو پزشک ابتدا درمان های بدون جراحی مانند استراحت، دارو، زانوبند طبی، بریس، فیزیوتراپی و ورزش های اصلاحی را تجویز می کند و فقط در صورت پارگی شدید مینیسک زانو عمل جراحی تجویز می شود.

> سه هفته پس از جراحی، مفصل زانو مجاز به تحمل وزن نیست
وی ابراز داشت : پس ازعمل جراحی ترمیم مینیسک، حفاظت مناسب از مینیسک ترمیم شده لازم است زیرا حتی مطمئن ‌ترین ترمیم انجام شده، ممکن است با پارگی بافت مینیسک ناشی از فشار زودهنگام، از بین برود. نقش ترمیم این است که مینیسک زانو تا زمان التیام و استحکام کامل، بتواند ثابت و منسجم بماند لذا به همین خاطر به مدت حداقل سه هفته پس از جراحی، مفصل زانو مجاز به تحمل وزن نیست و از سوی دیگر انجام حرکت و برخی از تمرینات ساده و سبک برای تقویت عضله معمولاً مجاز است.
دکتر بدوحی ادامه داد : هنگامی که تمرین تحمل وزن برای این بیماران آغاز می‌شود، زانو به تدریج و به طور فزاینده‌ای با یک برنامه درمان فیزیکی تحت نظارت فیزیوتراپیست، آمادگی و توان خود را باز‌می‌یابد. تمرین تحمل وزن به مدت حداکثر ۲-۳ ماه مجاز است. بازگشت به دویدن و ورزش‌های پرتحرک بعد از ۳-۴ ماه مجاز است، به شرطی که زانو قدرت و توان حرکت را باز یافته و هیچ دردی در مفصل زانو وجود ندارد و ازآنجا که در روش ترمیم نیاز است که منیسک جوش بخورد، زمان بهبود و بازگشت به ورزش طولانی تر از زمان بهبود پس از برداشتن منیسک است. این جراح استخوان و مفاصل عنوان کرد : بهبود و ریکاوری پس از جراحی مینیسکتومی پارگی مینیسک بسیار سریع‌ است و بیمار نیاز به استفاده از عصا (معمولاً ۵-۷ روز) برای پیاده‌روی دارد لذا با یک برنامه توانبخشی و فیزیوتراپی مناسب معمولاً می‌توان انتظار داشت که بیمار بتواند در عرض ۴-۶ هفته بعد از مینیسکتومی زانوی خود به فعالیت و بازی‌های ورزشی سابق بازگردد.
وی اضافه کرد : پس از جراحی مینیسک زانو، استفاده از بریس برای محافظت از زانو و پیشگیری از مصدومیت مجدد معمولا شایع است و برخی از انواع بریس ها عبارتند از:بریس جلوگیری کننده و بریس عملکردی و بریس بازسازی کننده زانو و زانوبند.دکتر بدوحی گفت : پس از پارگی مینیسک زانو برای کمک به تسریع التیام زانوی خویش، می‌توان برخ اقدامات را انجام داد که شامل استراحت دادن زانو می باشد لذا سعی کنید تا آنجا که ممکن است از قرار دادن وزن خود بر روی زانو اجتناب کنید حتی ممکن است برای مدتی نیاز به استفاده از عصا داشته باشید واستعمال یخ بر روی زانو نیز به منظور کاهش درد و تورم زانو را به مدت ۲-۳ روز، هر 1-2 ساعت و به مدت 15-20دقیقه می توانید انجام دهید، تا زمانی که درد و تورم زانو برطرف شود اما هرگز یخ را به طور مستقیم بر پوست خود قرار ندهید و همیشه آن را در پوشش یک پارچه بر زانوی خود اعمال کنید.
وی ادامه داد: برای کنترل تورم زانو پس از پارگی مینیسک ، از یک نوار زخم بندی الاستیک، یا زانوبند روی زانوی خود استفاده کنید و زمانی که نشسته و یا دراز کشیده‌اید، زانوهای خود را بر روی یک بالش قرار دهید. این متخصص ارتوپدی بیان کرد : مصرف داروهای مسکن ضد التهابی- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مثل آسپیرین و ایبوپروفن، به تسکین درد و تورم افراد مبتلا به پارگی مینیسک زانو کمک خواهد کرد و در صورت لزوم پزشک برایتان تجویز میکند. دکتر بدوحی مطرح کرد : برای بسیاری از موارد پارگی مینیسک ، برخی از تمرینات ساده تحت نظر فیزیوتراپیست می‌تواند به حفظ قدرت عضلانی در جلوی ران (چهار سرران)، پشت ران (همسترینگ)، ساق پا و ران کمک کند. همه این قسمت‌ها، در حالی که زانوی شما پس از یک آسیب یا بعد از عمل جراحی پارگی مینیسک زانو بهبود می‌یابد، برای عملکرد کلی پای شما مهم است.این متخصص ارتوپدی توصیه کرد: افراد جهت جلوگیری از پارگی مینیسک برخی نکات شامل اینکه عضلات ران خود را با تمرینات کششی منظم، قوی نگه دارند ، اطمینان حاصل کنند که کفش دارای محافظ کافی و کاملاً اندازه و مناسب پای شان باشد، قبل از فعالیت بدنی، تمرینات گرم کردن و پس از فعالیت، تمرینات سرد کردن را انجام دهند وهرگز به طور ناگهانی شدت تمرینات خود را افزایش ندهند و تغییرات را به آرامی انجام دهند را می توانند رعایت کنند.
در ادامه نیز خانم مرزبان ، فیزیوتراپیست در این باره می گوید : درمان فیزیوتراپی نقشی اساسی در تسریع فرآیند التیام و تضمین حصول نتیجه بهینه در تمام بیماران مبتلا به پارگی منیسک دارد، چه انجام جراحی ضرورت داشته باشد چه نیازی به جراحی نباشد.
وی اظهار داشت : درمان پارگی منیسک زانو بسته به شدت آسیب دیدگی و شرایط بیمار از جمله سن و میزان فعالیت وی متفاوت است.خوشبختانه در اغلب موارد پارگی مینیسک زانو با روش های
غیر جراحی مانند فیزیوتراپی درمان
می شود و مدت زمان فیزیوتراپی نیز بستگی به سن، نوع پارگی، چگونگی بهبود و نوع جراحی دارد.
مرزبان بیان کرد : بعد ازجراحی و بسته به نوع عمل جراحی انجام شده(ترمیم یا برداشتن مینیسک)، بیمار در یک برنامه فیزیوتراپی و توانبخشی ساختاری شرکت می‌کند که شامل مواردی از قبیل استفاده از عصا برای ۲ الی۳ روز تا ۱ تا ۶ هفته ، احتمالاً نیاز باشد از بریس زانو استفاده کنید و به مدت ۶ هفته حرکت خود را محدود کنید ، تمرینات دامنه حرکتی تا چند هفته بعد از عمل ، تمرینات قدرتی وبازگشت به فعالیت‌ها می تواند حدود ۴-۶ هفته تا ۳-۴ ماه بعد از عمل شروع شود . این فیزیوتراپیست ادامه داد: تمرینات مخصوص عضله های چهارسرران تحت نظر فیزیوتراپیست از جمله تمرینات موثر در بهبودی پس از این آسیب مینیسک و بهبود ضعف عضلات چهارسر ران است.
وی بیان کرد : فیزیوتراپیست از روش ها و مدالیته های مختلفی همچون ماساژ درمانی ، تحریک الکتریکی ، درمان دستی ، سوزن خشک و تمرین درمانی برای کمک به بهود وضعیت بیمارمبتلا به پارگی مینیسک زانو استفاده می کند ونیزفیزیوتراپیست همچنین توصیه هایی در ارتباط با نحوه صحیح حرکت و
راه رفتن تا زمان بهبودی کامل به بیمار می کند.
مرزبان مطرح کرد : انجام فیزیوتراپی پس از جراحی نیز برای تسریع بهبودی و بازگشت هرچه سریع تر فرد به سطح آمادگی قبل از آسیب دیدگی ضروری است بدین صورت که تمرینات ورزشی مخصوص زانو به بهبود قدرت و تعادل زانو و افزایش انعطاف پذیری زانو کمک می کند وانجام تمرینات کششی و تقویتی زانو تحت نظر متخصص فیزیوتراپی نقش مهمی در بهبودی پس از این آسیب دارد در ضمن انجام فیزیوتراپی پس از پارگی منیسک زانو احتمال
آسیب دیدگی مجدد زانو را تا حد زیادی کاهش می دهد.
این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان این نکته که "پارگی مینیسک زانو می تواند مشکلات زیادی را در راه رفتن طبیعی و حفظ تعادل فرد ایجاد کند "، ادامه داد: توصیه های ابتدایی و عمومی که در اولین مواجهه فیزیوتراپیست برای تسکین علائم پارگی مینیسک زانو به بیمار آموزش می دهد هم شامل استراحت و کاهش سطح فعالیت و همچنین اجتناب از انجام فعالیت هایی که سبب وارد شدن فشار زیادی به زانو می شوند به طور مثال برای کاهش فشار به زانو می توان هنگام راه رفتن از عصا و یا چوب زیر بغل استفاده کرد و همچنین قرار دادن کمپرس یخ در محل آسیب که میتواند درد و تورم را کاهش دهد و همچنین استفاده از زانوبند طبی یا بستن پا با باند کشی که راهکاری موثر در کمک به تسکین علائم این آسیب است. وی توضیح داد : ازطریق کنترل درد و تورم و همچنین بازیابی کامل قدرت و توانایی حرکت دادن زانو، فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان پارگی مینیسک زانو ایفا می‌کند زیرا فیزیوتراپیست تمرینات خاصی را برای حفظ قدرتتان در طول دوره بهبودی و همچنین کمک به بازیابی کامل توانایی حرکت دادن زانویتان طراحی می‌کند،همچنین به شما برنامه‌های تمرینات خانگیِ مناسب شرایطتان می‌دهد.

> تمرینات ورزشی باید با راهنمایی فیزیوتراپیست انجام شوند
مرزبان خاطرنشان کرد : در بسیاری از موارد پارگی مینیسک، انجام برخی تمرینات ساده می‌توانند به تقویت عضلات چهار سر ران(جلوی ران)، پشت ران (همسترینگ)، پشت ساق پا و باسن کمک کنند. در طول بهبودی زانو پس از یک آسیب ‌دیدگی، نقش تمامی این نواحی در عملکرد کلی پا مهم خواهد بود. تمرینات ورزشی باید با راهنمایی فیزیوتراپیست انجام شوند و البته تنها زمانی می‌توان آن‌ها را در خانه انجام داد که انجامشان با درد بسیار ناچیزی همراه بوده یا اصلاً دردی ایجاد نکند. این فیزیوتراپیست بیان کرد : در طول دوره بهبودی مینیسک ، فیزیوتراپیست فرد را در مورد راه‌های حفظ آمادگی جسمانی و سطح فعالیتتان راهنمایی می‌کند و به وی کمک می‌کند که تصمیم بگیرید چه موقع برای برگشتن به سطح کامل فعالیت‌های خود آماده هستید.
وی مطرح کرد : هدف از درمان فیزیوتراپی برای افراد مبتلا به پارگی مینیسک عبارتند از کاهش درد و التهاب ، طبیعی‌سازی دامنه حرکت مفصل ، تقویت زانوبه ویژه عضلات چهار سر ران (خصوصاً عضلات پهن مایل داخلی) و همسترینگ، تقویت اندام تحتانی مانندعضلات پشت ساق پا، باسن و لگن، بهبود راستای مفصل پاتلوفمورال (کاسه زانو) ، طبیعی‌سازی طول عضلات، بهبود تعادل و حس وضعیت مفصل و بهبود تکنیک و عملکرد بیمار برای انجام کارهایی مانند راه رفتن، دویدن، اسکات زدن، جهیدن و فرود آمدن و به حداقل رساندن احتمال بروز مجدد آسیب. مرزبان ابراز داشت : درمان مینیسک زانو با فیزیوتراپی معمولا با مواردی ازجمله ماساژ بافت نرم ،الکتروتراپی (درمان با دستگاه های مختلف از جمله جریان های الکتریکی و ...) ، بستن زانو یا استفاده از بریس‌ها یا زانوبندهای محافظ ، استفاده از چوب زیر بغل ، متحرک‌سازی، سوزن زدن خشک ،هیدروتراپی (آب درمانی) ، کمپرس گرم یا سرد ،انجام تمرین‌های پیش‌رونده جهت بهبود انعطاف‌پذیری، تعادل و قدرت (به ویژه برای عضله پهن مایل داخلی یا VMO) ، تعدیل شیوه فعالیت ، آموزش ، اصلاح زیست مکانیکی ، توصیه‌هایی برای از بین بردن التهاب ، مشاوره در زمینه کاهش وزن (در صورت لزوم) ، بازآموزی عضله VMO و تقویت آن ، ازسرگیری تدریجی برنامه فعالیت معمول ، امواج صوتی یا اولتراسوند در بهبود ترمیم ناحیه ، استفاده از امواج دیاترمی ، تقویت عضلات از طریق تمرینات طبی ، استفاده از ماساژ و ریلکسیشن و مایوفاشیال ریلیز در کاهش دردهای بیماری ، استفاده از لیزر های کم توان و پرتوان در ترمیم ضایعات ، بهره‌مندی از خواص مثبت میدان های مغناطیسی یا مگنت در ترمیم ضایعات موجود ، شاک ویو ، تمرینات اصلاحی ونیدلینگ صورت می گیرد . این عضوانجمن فیزیوتراپی ایران اضافه کرد: ایجاد تعادل با فیزیوتراپی در افراد مبتلا به پارگی مینیسک زانو، مشکلات عدم تعادل در زانو را کاهش داده و وضعیت بدنی و راه رفتن طبیعی‌تری را برای بیمار به ارمغان می‌آورد. این تعادل بهبود یافته می‌تواند زانو درد را نیز به مقدار زیاد و آنی، کاهش دهد. وی افزود : عدم تعادل زانو، درهنگام راه رفتن یا دویدن بیمار، موجب فشار غیرطبیعی بر فضای مفصل زانو شده و ممکن است به درد زانو یا آسیب به بافت نرم ( از جمله پارگی یا آسیب مینیسک داخلی) بینجامد اما تسکین درد زانو با استفاده از روش‌های مختلف عصبی‌-‌عضلانی برای افراد مبتلا به آسیب مینیسک امکان‌پذیر است.
مرزبان عنوان کرد : فیزیوتراپیست از روش‌های طبیعی درمان دستی عضلات و آزاد کردن نقطه درگیری عصب (تریگر پوینت تراپی) برای کمک به التیام مینیسک زانو استفاده می‌کند. این کار، همراه با کشش‌های خاص و اصلاح رفتار، موجب بهبود آسیب‌ها شده و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری می‌شود.
این فیزیوتراپیست بیان کرد : درمان دستی و ماساژدرمانی راهی بسیار خوب برای از بین بردن مستقیم یا غیر مستقیم فشار روی مینیسک است. این کار، می‌تواند بافت‌های نرم متعددی در بالا، پایین یا تماس مستقیم با مینیسک را محدود کند و متخصصین فیزیوتراپی، بر روی مفاصل زانو، لگن و مچ پا و نیز ستون فقرات، در صورت لزوم برای عملکرد کل پا، کار می‌کنند.
وی افزود : ابزارهای الکتروتراپی مانند اولتراسوند یا تحریک الکتریکی عصبی ، نیز می‌توانند به جلوگیری از آتروفی عضله پای آسیب دیده کمک کنند و این کار را بدون ایجاد فشار اضافی بر روی مینیسک انجام می‌دهند.
مرزبان گفت : عدم تعادل انرژی چندین مرتبه پیش از اینکه بیماران علائمی مانند درد زانو یا تورم زانو یا دیگر علائم پارگی مینیسک را داشته باشد، اتفاق می‌افتد. طب سوزنی نیز روشی است که فیزیوتراپیست می تواند استفاده کند زیرا یک سیستم ایجاد تعادل انرژی در بدن است که از مسیرهایی با عنوان نصف‌النهار طب سوزنی می‌گذرد.
این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران بیان کرد : فیزیوتراپی و توانبخشی بیمارانی که برای ترمیم پارگی مینیسک داخلی (مدیال) عمل جراحی انجام می‌دهند، باید پیش از جراحی پارگی مینیسک زانو آغاز شود. در این صورت روش‌های درمانی مخصوص کاهش تورم، درد زانو و درد پشت زانو و درد مفصل زانو، الکتروتراپی، تمرین‌های تقویتی و افزایش دامنه حرکت، بستن باند فشرده‌ساز و استفاده از چوب زیر بغل مورد توجه قرار می‌گیرد . این راهکارها، فیزیوتراپی و توانبخشی پس از جراحی فرآیند التیام و درمان پارگی مینیسک زانو را تسریع می کند و کسب نتیجه بهینه را تضمین می‌کند.
وی توضیح داد : متخصص فیزیوتراپی در مراحل پایانی توانبخشی به علت پارگی مینیسک زانو برنامه مناسبی را برای بازگشت به میادین ورزشی یا ازسرگیری مجدد فعالیت‌ها تهیه می‌کند. شروع مجدد زودهنگام فعالیت یا عدم پیگیری برنامه توان‌بخشی غالباً تورم زانو و آسیب دوباره مینیسک را در پی دارد. مرزبان ادامه داد: حرکت‌های اصلاحی و نرمش‌های خاصی معمولا برای فیزیوتراپی در نظر گرفته می‌شود لذا متخصص فیزیوتراپی برنامه‌ای را طراحی می‌کنند که به بهترین وجه پاسخگوی اهداف توانبخشی به علت پارگی مینیسک باشد.برنامه‌ هماهنگ فیزیوتراپی و تمرین‌ در منزل التیام زانو را شتاب می‌بخشد و امکان شروع مجدد هر چه سریعتر فعالیت‌های دلخواه را فراهم می‌کند.
این فیزیو تراپیست با بیان این نکته که "افزایش قدرت و انعطاف ‌پذیری زانو وپا در جلوگیری از تحلیل رفتن و ضعیف شدن بیشتر زانو افراد مبتلا به پارگی مینیسک موثر است"، افزود : با انجام برخی از ورزش‌ها، افراد می‌توانند ضمن تقویت عضلات ران و پاهای خود،از خطر ابتلا به پارگی مینیسک نیز اجتناب کنند لذا توصیه می شود که انجام تمرینات ورزشی زانو را در برنامه خود داشته باشید تا از بروز چنین عارضه‌هایی جلوگیری کنید.
وی اضافه کرد :افراد جهت پیشگیری از ابتلا به مینیسک زانو علاوه بر انجام حرکات ورزشی می‌توانند در هنگام تمرینات ورزشی و شرکت در میادین ورزشی از محافظ‌هایی برای زانوهای خود استفاده کنید. این زانوبندها از زانوها در مقابل آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنند. در حین انجام فعالیت‌هایی که زانو را تحت فشار قرار می‌دهید نیزحالت بدن خود را همواره زیر نظر داشته باشید. درست ایستادن و درست از جای بلند شدن و اجتناب از انجام حرکات ناگهانی نقش بسیاری در حفظ سلامت زانوهای افراد دارد.
مرزبان توضیح داد : درمان صحیح صدمات مینیسک بسیار مهم است، اما دروهله اول جلوگیری از صدمات و یا جلوگیری از آسیب مجدد باید در اولویت شما باشد. برای سالم نگه داشتن زانوها و مینیسک و جلوگیری از آسیب بیشتر می‌توانید توصیه های زیر را انجام دهید.برای تثبیت مفصل زانو و افزایش دامنه حرکتی، استحکام و انعطاف‌پذیری چهار سر ران، همسترینگ، عضلات ساق پا و فلکسورهای لگن را افزایش دهید. تمرینات تقویتی و کششی به شما کمک می‌کند زانوی خود را محکم و نرم نگه دارید تا خطر آسیب‌دیدگی را کاهش دهید. علاوه بر این، تمرینات متعادل‌کننده به شما کمک می‌کند تا موقعیت یا "احساس مفاصل" خود را بازیابی کنید.
این فیزیوتراپیست ادامه داد: یک برنامه ورزشی منظم که بر روی تناسب اندام بدن تمرکز دارد و شامل فعالیت‌های هوازی با تماس کم مانند پیاده‌روی، شنا یا دوچرخه‌سواری نیز می‌شود، زانوی شما را تقویت کرده و به طور کلی سلامت شما را حفظ خواهد کرد.همواره قبل از انجام حرکات ورزشی، حرکات کششی را به خوب انجام دهید و بدن خود را کاملا
ً گرم کنید.

>پس از اتمام ورزش بدن خود را به آرامی سرد کنید
وی مطرح کرد : در هنگام ورزش وقتی قلب، ماهیچه‌ها و مفاصل شما به آرامی گرم می‌شوند، بدن شما در هنگام ورزش کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. برای محافظت از زانوها، قبل و بعد از ورزش کردن، ماهیچه‌های پای خود را گرم و سرد کنید و فرم و روش‌های مناسب برای فعالیت خود را بیاموزید. نحوه انجام فعالیت ها و حرکات رایج در ورزش انتخابی خود را به دقت بیاموزید.استفاده از تجهیزات مناسب حین ورزش خیلی مهم است. مرزبان توصیه کرد : روی کفش‌هایی سرمایه گذاری کنید که کاملا اندازه شما باشد و برای فعالیت‌ها یا ورزش‌های شما مناسب باشد. گذاشتن لایه در کفش به ثابت نگه داشتن زانوها در طول فعالیت و کاهش برخی از ضربه‌ها کمک خواهد کرد. از کفش‌های ورزشی مناسب برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی استفاده کنید. کفش شما باید متناسب با نوع ورزش انتخابی تان باشد. بند کفش ها را به خوبی ببندید. کفش باید به خوبی پای شما را دربر‌بگیرد. این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت : اگرزانوی شما ضعیف یا ناپایدار باشد، بریس یا بند زانو می‌تواند پشتیبانی بیشتری را ارائه دهد. اگر روی زمین زانو می‌زنید، پوشیدن پد زانو به محافظت از مفصل تان در برابر آسیب کمک
خواهد کرد.
وی بیان کرد : از فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شود جلوگیری کنید بدین خاطر اگر در طول هر فعالیت زانوی تان دچار درد می‌شود، فعالیت خود را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد. به بدن خود گوش دهید و هرگونه فعالیت یا حرکاتی را که باعث درد و سوزش زانو می‌شود (پیچاندن، چمباتمه زدن، زانو زد ، پریدن، بلند کردن اجسام سنگین، کوهنوردی و دویدن، راه رفتن در زمین‌های ناهموار) کاهش دهید، اصلاح کنید و یا از انجام آن خودداری کنید. اگر شما مجبور هستید این حرکات را در محل کار یا هنگام بازی انجام دهید و نمی‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید، حتماً استراحت کنید و زانوهای خود را استراحت دهید تا از خستگی جلوگیری کنید.
مرزبان در پایان گفت : از فعالیت‌های شدید و سریع پرهیز کنید و به دنبال آسیب‌دیدگی زانو‌، به بدن خود فرصتی دهید تا استقامت خود را تقویت کند. شدت تمرینات را به تدریج افزایش دهید و هنگامی که شدت و فشار زیاد است به آرامی کار کنید. بعد از ورزش به بدن خود زمان کافی بدهید تا بتواند هرگونه آسیب بافت نرم را ترمیم کند. در مواردی که آسیب یا تورم ایجاد شده است، در اسرع وقت از یک کمپرس سرد یا یک بسته‌ یخ استفاده کنید.همواره پس از اتمام ورزش بدن خود را به آرامی سرد کنید. سرد کردن بدن را به هیچ عنوان فراموش نکنید.