فعالیت های روزانه در تهران را یک سوم کنید

سید سینا کشاورز
کارشناسی ژنتیک

با توجه به شیوع روز افزون آمار مبتلایان به کرونا در تهران و همچنین افزایش جان باختگان نگرانی ها


نسبت به کنترل بیماری و سلامت مردم روز به روز بیشتر می شود.با این حال با توجه به زمزمه ی دائمی درباره احتمال بازگشت برخی محدودیت ها به پایتخت هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته که این موضوع را می‌توان ناشی از شرایط سخت اقتصادی حال حاضر
کشور دانست.
اما ادامه روند رو به رشد ابتلا به کرونا هم جان مردم را به خطر انداخته هم کادر درمان را دچار فرسایش می‌کند و به غیر از آسیب‌های جانی، باعث آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور نیز می‌شود.پس باید چاره ای هم برای کاهش روند ابتلا به کرونا پیدا کردو هم ادامه فعالیتهای اقتصادی؛ اما یکی از مهم ترین موضوعاتی که باعث تلاقی اقتصاد و کنترل کرونا شده است موضوع حمل و نقل عمومی است. توصیه‌های بهداشتی درباره عدم تجمع در مکان‌های سرپوشیده با وضعیت هر روزه مترو و اتوبوس منافات دارد چرا که بسیاری از مردم با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی خود را به محل کار می رسانند و از طرفی هم هنوز راه های انتقال این ویروس به طور کامل شناخته نشده است. نکته دیگر اینکه دولت در حالی استفاده از ماسک را اجباری کرده است که ابتلا بسیاری از افراد کادر درمانی در طول این چند ماه به ویروس کرونا نشان دهنده ی این مهم است که ماسک به طور صد در صد از ابتلا جلوگیری نمی کند و البته این نکته در توصیه های وزارت بهداشت هم ذکر شده بود که استفاده از ماسک احتمال ابتلا را تا هشتاد درصد کم می کند.
بنابراین به نظر می رسد فعالیت آن هم با ظرفیت صد در صدی خطر آفرین باشد از این رو پیشنهاد می‌گردد دولت با هدف کاهش ترددها اقدام به شیفت بندی تمام مشاغل اعم از دولتی و غیردولتی کند (حتی بانک ها). شیفت های کاری به صورت بازه های چهار ساعته تعریف شود و ساعت شروع به کار از راس ساعت هفت باشد.شیفت ها به صورت ٧تا ١١-١١تا١۵و ١۵تا١٩ تعریف گردد.
تمام ادارات دولتی و غیر دولتی و همچنین تمام صنوف ملزم به فعالیت با یک سوم ظرفیت خود در هر شیفت چهار ساعته باشند.لازم به ذکر است که با توجه به ثبت نام تمام صنوف در سامانه‌ی وزارت بهداشت انجام این تقسیم بندی برای مشاغل کار سختی به نظر نمی رسد و تقسیم‌بندی ادارات دولتی و بانک ها شاید نیاز به کار بیشتر داشته باشد.
شیفت‌ها به صورت پاد ساعت گرد و چرخشی باید تعریف گردد.برای مثال بانکی که در روز شنبه در شیفت١۵تا١٩ باز بوده یک شنبه باید در شیفت١١تا١۵ فعالیت کند.شیفت‌ها می تواند به صورت روزانه یا هفتگی تغییر کند. مجموع اقدامات بالا منجر به کاهش تجمع و کاهش احتمال انتقال ویروس در کنار ادامه فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد. با این کار شاید بتوان قدری از سرعت ویروس کرونا کاست.