معجزه‫ای به کمک رئیس جمهوری پرحاشیه ایالات متحده آمریکا خواهد آمد؟ ترامپ در مسیر روسای جمهوری تک دوره‌ای

جدای از بحث اقتصادی، ترامپ از یک نظر خوش شانس است: رقیب او مانند رونالد ریگان در مقابل کارتر و بیل کلینتون در مقابل بوش پدر قوی نیست. بایدن فاقد شخصیت کاریزماتیک است و سال‌های زیادی را در مناصب عمومی سپری کرده است بنابراین، بدون نقاط ضعف نیست. همچنین، او در اوایل انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها عملکرد ضعیفی داشت و تنها بعد از مداخله باراک اوباما و دیگر شخصیت‌های حزب دموکرات به نفع وی، موقعیت‌اش بهتر شد.
در ۹ دهه گذشته، فقط چند رئیس جمهوری آمریکا با شکست خوردن در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان رئیس جمهوری تک دوره‌ای در تاریخ آمریکا ثبت شدند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با برخی از این روسای جمهوری شباهت‌هایی دارد.
به گزارش فرارو، با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا و افت شدید محبوبیت ترامپ در مقابل رقیب‌اش جو بایدن، بازار گمانه‌زنی درباره یک دوره‌ای شدن ترامپ حسابی داغ شده است. موقعیت و جایگاه ترامپ در اثر بحران‌های متعدد و چندوجهی آمریکا چنان متزلزل شده است که خود ترامپ هم اذعان کرده است که ممکن است در انتخابات سوم نوامبر شکست بخورد.
در ماه ژوئن، همزمان با سقوط محبوبیت‌اش در مقابل بایدن، ترامپ حداقل دو بار به احتمال شکست‌اش در انتخابات آینده اشاره کرد. بعد از اینکه بایدن اعلام کرد که ترامپ بعد از شکست خوردن ممکن است از کاخ سفید بیرون نرود، ترامپ طی گفت‫وگویی با شبکه فاکس نیوز گفت: «قطعا اگر پیروز نشوم، ادامه خواهم داد و کار‌های دیگری انجام خواهد داد.»


کمی بیش از دو هفته بعد، ترامپ بار دیگر در گفت‫وگو با فاکس نیوز تصریح کرد: «او [بایدن] نمی‌تواند صحبت کند. هیچ کس صدایش را نمی‌شنود. هر وقت صحبت کند، نمی‌تواند دو تا جمله سر هم کند.»
ترامپ افزود: «منظورم این است که این مرد نمی‌تواند صحبت کند. با این حال او رئیس جمهوری شما خواهد بود شاید، چون مردم من را دوست ندارند.»
از جنگ جهانی دوم تاکنون، هشت رئیس جمهوری در آمریکا توانستند برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند. فقط سه رئیس جمهوری – بوش پدر، جیمی کارتر و جرالد فورد - نتوانستند برای بار دوم پیروز شوند. ترامپ با برخی از روسای جمهوری تک دوره‌ای شباهت‌هایی دارد.
جورج هربرت واکر بوش (بوش پدر)، قبل از اینکه رئیس جمهوری شود، مدت‌ها در کنگره، سازمان ملل، سازمان سیا و دولت رونالد ریگان خدمت کرده بود و در نهایت بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ به بالاترین منصب آمریکا، یعنی ریاست جمهوریی رسید. اوضاع بر وفق مراد او پیش رفت. اتحاد جماهیر شوروی بعد از سال‌ها رقابت سرسختانه با آمریکا، دچار فروپاشی شده بود و آمریکا در جهان یکه تازی می‌کرد.
اما این باعث نشد که بوش پدر در انتخابات ریاست جمهوریی سال ۱۹۹۲ در مقابل بیل کلینتون شکست نخورد. علت اصلی شکست بوش پدر، بحران اقتصادی در آمریکا بود. خصوصا که بعد از فروپاشی شوروی، تمرکز بر سیاست خارجی کمتر شده بود و در مقابل، اهمیت اوضاع داخلی آمریکا دو چندان شد. بوش در تبلیغات انتخاباتی سال ۱۹۸۸ قول داده بود که مالیات را افزایش ندهد. اما بعد از شروع رکود اقتصادی در آمریکا، بوش پدر با امضای فرمانی برای افزایش مالیات، وعده خود را زیر پا گذاشت. امری که انتقادات زیادی را در درون حزب جمهوریخواه متوجه وی کرد.
در حالی که بوش پدر به خاطر بحران اقتصادی در انتخابات شکست خورد، جیمی کارتر به خاطر یک بحران سیاسی رئیس جمهوری یک دوره‌ای شد. طبق داده‌های موسسه نظرسنجی گالوپ، میزان محبوبیت کارتر در اوایل سال ۱۹۸۰ حدود ۵۶ درصد بود. اما با شروع بحران گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران، محبوبیت کارتر به شدت سقوط کرد. رسانه‌های آمریکا هر روز به این بحران می‌پرداختند. امری که بیش از پیش محبوبیت کارتر را کاهش داد. در نتیجه، محبوبیت کارتر در زمان انتخابات به ۳۱ درصد کاهش یافت.
بوش پدر و کارتر در حالی در انتخابات شکست خوردند که از نظر اقتصادی عملکرد بهتری نسبت به اوضاع فعلی ترامپ داشته اند. به عنوان نمونه، میانگین بیکاری در دوره بوش پدر و کارتر از ترامپ بهتر بود. به نحوی که میانگین بیکاری در ماه مه ۱۹۸۰، حدود ۷.۵ درصد بود و در اواخر ریاست جمهوریی بوش پدر در سال ۱۹۹۲ میانگین بیکاری حدود ۷.۶ درصد بود. اما در ماه مه ۲۰۲۰، نرخ بیکاری در آمریکا به ۱۳.۳ درصد رسید.
در حال حاضر پرسش مهم این است که آیا ترامپ در چند ماه باقی مانده می‌تواند این ارقام را بهتر کند یا نه. صرف نظر از پاسخ این سوال، در حال حاضر ترامپ از نظر اقتصادی با یک بحران عمیقی مواجه است که به اعتقاد برخی ناظران، خروج از آن، سال‌ها طول خواهد کشید. ترامپ، هم اکنون روی دستاورد‌های خود قبل از بحران کرونا تمرکز کرده است و مدام می‌گوید او قبل از اینکه ویروس کرونا در آمریکا شیوع پیدا کند، اقتصاد آمریکا را به خوبی مدیریت کرده بود. اما واضح است که اکثر رای دهندگان به حال فعلی خود نگاه می‌کنند. بنابراین، چنانچه ترامپ نتواند در ماه‌های آینده اقتصاد را بهبود بخشد، رقابت سختی با بایدن خواهد داشت.
با وجود اینکه آسیب‌هایی که کرونا به اقتصاد آمریکا وارد کرد، بسیار بزرگ است، اما بسته‌های بی سابقه مشوق اقتصادی که کنگره تصویب کرده، تا حدودی از اثرات منفی بحران کرونا بر اقتصاد و شهروندان کاسته اند. جدای از بحث اقتصادی، ترامپ از یک نظر خوش شانس است: رقیب او مانند رونالد ریگان در مقابل کارتر و بیل کلینتون در مقابل بوش پدر قوی نیست. بایدن فاقد شخصیت کاریزماتیک است و سال‌های زیادی را در مناصب عمومی سپری کرده است بنابراین، بدون نقاط ضعف نیست. همچنین، او در اوایل انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها عملکرد ضعیفی داشت و تنها بعد از مداخله باراک اوباما و دیگر شخصیت‌های حزب دموکرات به نفع وی، موقعیتش بهتر شد.
ترامپ نیاز به یک برگ برنده دارد
در هفته‌های اخیر، میزان رضایت از ترامپ در نظرسنجی‌های متعدد محلی و ملی در آمریکا به شدت سقوط کرده است به نحوی که فاصله بین ترامپ و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، به بیش از پانزده درصد رسیده، این در حالی است که جو بایدن به خاطر شیوع بیماری کرونا، عملا در منزل خود باقی مانده و فعالیت انتخاباتی قابل توجهی انجام نمی‌دهد.
در این زمینه سید جلال ساداتیان سفیر اسبق ایران در بریتانیا در گفت‫وگو با فرارو با اشاره به اینکه تنها با اتکاء به نظرسنجی‌ها نمی‌توان از الان ترامپ را بازنده انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا دانست، گفت: در سال ۲۰۱۶ نیز همه نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی کلینتون بود، اما ناگهان در دو هفته پایانی ورق برگشت و ترامپ پیشتاز شده و در نهایت نیز به کاخ سفید راه یافت، بنابراین صرف تکیه بر نظرسنجی‌ها نمی‌توان ملاک خوبی به منظور ارزیابی وضعیت نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد.
وی افزود: اگر همین فردا رای گیری شود، شانس بایدن بیشتر است، اما با توجه به اینکه حدود ۴ ماه تا موعد برگزاری مانده، هر لحظه ممکن است ترامپ یک اقدامی را انجام دهد که بتواند فضا را به نفع خود تغییر دهد، در این زمینه او خیلی تلاش کرد تا باب مذاکره مجدد با ایران را باز کند، اما موفق نشد، در حال حاضر بزرگ‌ترین ضعفی که ترامپ دارد، کاهش نرخ اشتغال و افزایش بیکاری به بیش از ۱۰ درصد است، وی تمام این ۳.۵ سال تمام تلاشش را به خرج داد که تمام منابع مالی آمریکا را صرف اشتغالزایی در این کشور کند.
ساداتیان اظهار کرد: ترامپ برای تحقق این کار از بسیاری از پیمان‌های بین‌المللی همچون برجام، معاهده آب و هوایی پاریس، یونسکو، نفتا و... خارج شد و حتی سهم سازمان بهداشت جهانی را نیز نپرداخت، او حتی با کشور‌های اروپایی بر سر بودجه ناتو نیز درگیر شد و خواهان افزایش سهم پرداختی آن‌ها شد، بنابراین در چنین فضایی ترامپ تمام تلاش خود را به کار بست تا، بودجه لازم را برای اشتغالزایی هرچه بیشتر آمریکایی‌ها فراهم کند، اما شیوع ویروس کرونا تمام برنامه‌های او را بر هم زد، به طوری که تاکنون بیش از ۵۰ میلیون شغل در این کشور نابود شده و پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان تابستان همچنان ادامه داشته باشد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه ترامپ بیش از حد سفیدپوستان آمریکایی را هواداری می‌کند، گفت: این مسئله باعث شده که رنگین پوستان آمریکایی به خصوص سیاه‌پوستان علیه ترامپ موضع رادیکالی بگیرند و قتل جورج فلوید توسط پلیس آمریکا آتش به خرمنی بود که دامن رئیس جمهوری آمریکا را گرفت، به طوری که بیش از ۱.۵ ماه است که هروز در ۴۰ ایالت آمریکا تظاهرات علیه‫نژاد پرستی و تبعیض در آمریکا وجود دارد که این مسئله فشار زیادی را به ترامپ وارد کرده است.
اقتصاد برای ترامپ حکم شمشیر دولبه را دارد
وی افزود: اگر ترامپ بتواند اوضاع اقتصادی آمریکا را سامانی ببخشد و نرخ بیکاری را کمتر کند، دوباره شانس او برای ورود مجدد به کاخ سفید افزایش پیدا می‌کند، اما اگر همین وضعیت فعلی تا موعد برگزاری انتخابات ادامه داشته باشد، آن زمان دیگر کار او برای غلبه بر بایدن بسیار سخت خواهد شد؛ این در حالیست که برخی از جمهوریی‌خواهان مطرح نیز با انتخاب مجدد ترامپ مخالف هستند و این امر برای ترامپ می‌تواند گران تمام شود، حال باید دید در نهایت چه سرنوشتی برای ترامپ رقم خواهد خورد.
ساداتیان با تاکید بر اینکه ترامپ خود نیز اذعان کرده که شاید دوباره انتخاب نشود، تصریح کرد: الان فضا طوری رقم خورده که همه چیز به آینده و این چهار ماه باقیمانده بستگی دارد، با توجه به اینکه دموکرات‌ها نیز هنوز کمپین بایدن را آغاز نکرده‌اند، منتظرند که ترامپ با دستان خود وجهه‌اش را خراب کند و با این وضعیت آن‌ها با کمترین هزینه بیشترین بهره‌برداری را از وضعیت پیش آمده در قبال کرونا و نژاد‫پرستی ببرند تا راه بایدن برای ورود به کاخ سفید هموار شود.
این دیپلمات اسبق کشورمان با اشاره به اینکه بایدن اعلام کرده به برجام بازخواهد گشت، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر آمریکا تحریم‌های بسیار شدید و ظالمانه‌ای را علیه کشورمان وضع کرده، بازگشت آمریکا با شرط و شروط به برجام خواهد بود، چرا که بایدن نیز به همین راحتی پای میز مذاکره حاضر نمی‌شود، اما از طرفی باید دید کشورمان نیز که تاکنون مقاومت کرده، آیا با تغییر ترامپ دوباره حاضر خواهد بود مذاکره کند.