دست در دست بیماران کرونا

بابک خطی‪-‬ این روزها ویروس کرونا چون شبحی ناشناس و خطرناک خود را به عنوان مسئله روز و گفتمان غالب جامعه تحمیل کرده است.
طی این مدت در مورد ماهیت ویروس، روش‌های انتقال، روش‌های ‌پیشگیری، تلاش‌های برای ساختن درمان یا واکسن علیه آن، زحمات کادر درمان و سایر گروه‌های درگیر و... بسیار شنیده،خوانده و دیده‌ایم.
اما آنچه زیاد و به‌قدر کافی روی آن کار نشده است مبتلایان این بیماری‌است،بله یعنی کسانی که به این بیماری مبتلا و در خانه و خصوصا بیمارستان‌ها بستری هستند و با کمک کادر درمان پنجه در پنجه این بیماری انداخته‌اند.باید بدانیم که مبتلایان فقط یک آمار نیستند.
با توجه به اینکه سختی تنفس(دیسپنیا) از علائم شایع این بیماری‌ است برای درک شرایط این بیماران از شما می‌خواهم نفس خود را در حالت دم و بازدم ثابت نگهدارید تا متوجه لحظه‌ای از شرایط سختی تنفس در این بیماران بشوید.


حمایت روانی از بیمار طبعا و به طور اثبات شده به تقویت سیستم ایمنی بدن او انجامیده و باعث کمک به قوی‌تر شدن اثر درمان و کوتاه‌تر کردن هر چه بیشتر دوره درمان و بهبودی هرچه سریعتر بیماری خواهد بود.
شاید فکر کنید حمایت روانی «من نوعی» چه اثری خواهد داشت که باید به شما خاطرنشان گردد قطعا موثر بوده و نتایج مثبت بسیار موید آن است.
حالا شاید بگویید، اصلا من که در خانه‌ام
نشسته ام،چطور می‌توانم کمک روانی از خود بروز دهم؟
همه می‌دانیم این روزها به کمک روشهای مجازی به سادگی می‌توانید برای این بیماران نامه بنویسید، فایل صوتی یا تصویری پر کنید،اگر از بهبود یافتگان این بیماری هستید از پستی و بلندی‌ها و شرایط بهبود یافتن بکنید، با بیماران صمیمانه حرف بزنیم و از آنان دلجویی کنیم و... این صرف نظر از نوعی حمایت عاطفی به عنوان کاری نوعدوستانه در حق بیماران یک نوع انجام وظیفه اجتماعی است که هر فردی باید انجام دهد.
کاربران رسانه‌های مجازی می‌توانند صدا و تصویر خود را از اپلیکیشن‌های ارتباطی خود با هشتگ:
#همراهان _ بیماران_کرونا
برای تقویت روحیه گاه شکننده بیماران کرونایی برسانند.
فضاهایی مثل اینستاگرام، پادکست و سایر اپلیکیشن‌های فضای مجازی همگی می‌توانند پلی میان مردم با بیماران کرونایی به طور مستقیم یا با کمک خانواده‌های آنان باشند.
در جنگ‌ها وبحران‌ها نوشتن نامه‌های با مخاطب ناشناس برای سربازان و آسیب دیدگان و حتی دریافت جواب به عنوان سنتی مالوف بوده است.
مثل اینکه اهالی یک منطقه خصوصا کودکان محصل آن به بیماران کرونایی به آدرس بیمارستان‌هایی که مبتلایان کرونا در آن بستری می‌شوند، نامه بنویسند.
یا...
از وزارت بهداشت خصوصا بخش تاثیرگذار روابط عمومی
آن نیز با کمال احترام تقاضا می‌شود سامانه‌ای صوتی و تصویری به مثابه پلی مستحکم برای ارتباط مستقیم بین مردم و بیماران ایجاد نماید
بسیار شایسته خواهد بود اگر همه ما به هر شکل ممکن بتوانیم حمایت روحی و دلگرمانه خود نسبت بیماران مبتلا به کرونا را
ابراز داریم.