علیرضا صدقی بازگشت عوام‌فریبی و تجربه مخاطرات تجربه ‌شده

این روزها در سپهر سیاست ایران بیش از هر زمان دیگری طی یک دهه گذشته، ادبیات عوام‌فریبانه نمود و بروز یافته است. ادبیاتی که با رویکردی نه چندان اخلاقی، مشکلات و مسائل ریز و درشت جامعه را بهانه کرده و سعی در ارائه راه‌حل‌های خطی و مستقیم به منظور حل و فصل آن‌ها دارد.
راه‌حل‌هایی که ارائه‌کنندگان آن‌ها بیش از هر فرد دیگری می‌دانند زمینه و زمانه اجرایی شدن نداشته و امکان عقلی پیاده‌سازی آن‌ها در جامعه فعلی ایران وجود ندارد. این رویکرد که در دولت‌های نهم و دهم و مجالس هفتم، هشتم و نهم در ایران تجربه شد، پیامدهای بسیار اسفبار و ناامیدکننده‌ای برای مردم به همراه داشت.
پیامدهایی که تا هنوز هم ادامه یافته و کماکان آحاد جامعه از آن‌ها متاثر است. این صداها امروز بیشتر از سوی جریان پیروز در انتخابات اسفند ماه سال گذشته شنیده می‌شود. جریانی که سرمست از باده پیروزی پس از شکست‌های پیاپی، این‌بار بهارستان را فتح کرده و سعی می‌کند ریل‌گذاری کشور را به سمت و سویی مغایر با اهداف دولت مستقر تغییر دهد.
این همه در حالی است که حال و روز ایران امروز نه مانند مجلس‌های هفتم و هشتم و نه چون دولت‌های نهم و دهم است.


ایرانِ امروز بیش از هر زمانی با مشکل کمبود منابع مالی، رکود تورمی، تهی شدن سرمایه‌های اجتماعی و بحران‌های ریز و درشت بین‌المللی و داخلی روبه‌رو است. به موضوعات پیش‌گفته باید ره‌آوردهای نامیمون متاثر از کروناویروس را هم اضافه کرد. این وضعیت دستِکم جامعه ایران را به سمت نوعی «ناامیدی مطلق» کشانده است. مردمانی که نه امیدی به آینده معمول دارند و نه نگرانی‌شان نسبت به شیوع ویروس کرونا طی چند ماه گذشه کاهش یافته است.
به نظر می‌رسد مدیران دولتی نیز حال و روز چندان مناسبی ندارند و تنها تلاش می‌کنند تا با تکیه بر برخی فرصت‌ها از میزان فشارها و مشکلات ناشی از مجموعه عوامل موثر بکاهند. در این میان آنچه بیش از هر موضوع دیگری اهمیت پیدا می‌کند، استفاده و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های عقلانی موجود در کشور است. ظرفیت‌هایی که نه بر پایه رفتارهای عوام‌فریبانه و حداقل پوپولیستی، که مبتنی بر شیوه‌ها و روش‌های علمی، تجربه‌شده و کارآمد سامان یابند.
بدون تردید تنها امیدواری ممکن برای برون‌رفت کشور از وضعیت فعلی، توجه به این ظرفیت‌ها و تغییر روندها و فرآیندهای موجود است؛ لیکن به نظر می‌رسد برای ظفرمندان انتخابات اسفند ماه سال گذشته، در هنوز بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و مجلس به محفلی و محملی برای آن‌ها به منظور رفع کینه‌های سیاسی بدل شده است. این وضعیت، امیدها به نهاد قانون‌گذاری و مهم‌ترین رکن دموکراسی در کشور را کاهش می‌دهد.
گرچه به نظر می‌رسد مجلسیان این روزها گوش شنوایی ندارند و تلاش می‌کنند تا از این پیروزی سیاسی نهایت بهره‌های جناحی و جریانی را ببرند، اما باز هم باید به رسم نصیحت‌الملوک نکاتی را به این گروه یادآور شد. چرا که بیم آن می‌رود کار در این مجلس به جایی برسد که تاک و تاک‌نشان بازنده اصلی این صحنه شوند و بی‌شک بروز چنین وضعیتی مطلوب هیچ ایران‌‌دوست و وطن‌خواهی نیست. به همین مناسبت تمامی کنش‌گران سیاسی کشور باید مسیرشان را از استحاله در روندهای مخرب عوام‌فریبانه تغییر داده و زمینه را برای ایجاد عقلانیت در عرصه‌های مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مهیا کنند.
طبیعی است بهره‌گیری از تجربه کشورهای موفق در مختصات مشابه و توزیع عادلانه منابع و همچنین توجه به موقعیت کشور و نیروهای کنش‌گر در عرصه داخلی و بین‌المللی و در نتیجه ورود به بازی برد ـ برد تنها راه خروج از موقعیت فعلی و ریل‌گذاری صحیح در کشور است. بر این نیروها است که تا دیر نشده متوجه این موقعیت شده و زمینه و زمانه را برای این تغییر سترگ و جلوگیری از رخنه بیش از حد تزویر و فرصت‌طلبی در نهاد قدرت مهیا و فراهم کنند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا امکان توزیع ماسک رایگان بین ایرانیان وجود دارد؟ بار گران ماسک مجانی علیرضا صدقی بازگشت عوام‌فریبی و تجربه مخاطرات تجربه ‌شده سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری مطرح کرد دریافت ۳۳۴۶ مصوبه از سوی مجلس در 40 سال فعالیت شورای نگهبان مدیرعامل سازمان آتش‫نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خبر داد شناسایی 100 ساختمان ناایمن قرمز و نارنجی در پایتخت تکلیف آغاز به کار مجدد موزه هنرهای معاصر تهران چه خواهد شد؟ وارهول و پیکاسو پشت دیوار کرونا! «ابتکار» مزایا و معایب بازگشت کالابرگ به اقتصاد ایران را بررسی می‌کند صدای پای کوپن اولین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد اقتصادی برخی از مدیران سابق بانک مرکزی برگزار شد رئیس‌جمهوری: هیچ کشوری نمی‌تواند شش ماه فعالیت‌های اقتصادی‌اش را تعطیل کند واکنش روحانی به پیشنهاد قرنطینه سراسری علیه کرونا وزیر نفت: جریمه ترکمن‌گاز از بدهی ایران کسر می‌شود وعده زنگنه برای ساماندهی همه میادین نفتی تا پایان کار دولت مصطفی‌معین: هیچ ملاحظه‌ سیاسی اقتصادی نباید در اولویت سلامت مردم قرار گیرد اولین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد اقتصادی برخی از مدیران سابق بانک مرکزی برگزار شد