زیر پای پایتخت همچنان می‌لرزد

آرمان ملي: روز گذشته بازهم تهران لرزيد و ثبت پنج زلزله که کانون همه آنها حوالي فيروزکوه بود، باعث افزايش نگراني مردم شد. طبق گزارش مرکز لرزه‌نگاري موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران،‌ بامداد يک‌شنبه (22 تير)، ابتدا سه زلزله پياپي به بزرگي 3.6 و 3.3 و 3 ريشتر در فاصله ساعت 5 و 15 دقيقه تا 5 و 30 دقيقه مناطقي از استان تهران را لرزاند. اين مرکز هر سه زمين لرزه پياپي را در 20 تا 22 کيلومتري فيروزکوه و در عمق هشت کيلومتري زمين اعلام کرد. پس از آن، در ساعت 6 و 32 دقيقه بامداد نيز زلزله ديگر و خفيف‌تري به بزرگي 2.5 ريشتر در اين منطقه رخ داد که کانون آن 23 کيلومتري فيروزکوه و در عميق هشت کيلومتري زمين اعلام شد. پس از آن نيز در ساعت 11 و 49 دقيقه زمين‌لرزه‌اي با قدرت چهار ريشتر، در عمق هفت کيلومتري زمين،‌ استان تهران حوالي فيروزکوه را لرزاند.
زلزله تهران خسارت نداشت
با وجود اينکه در زلزله‌هاي اخير تهران بيشترين آسيب ديده، افرادي بودند که حين فرار و ترس از زمين لرزه زخمي و فوت مي‌کردند. سازمان اورژانس کشور اعلام کرد زلزله چهار ريشتري فيروزکوه هيچ‌صدمات جاني و خسارت مالي در پي نداشته است. منصور درجاتي، مديرکل بحران استان تهران نيز گسل مشا را منشاء احتمالي زلزله اخير در فيروزکوه اعلام کرد و گفت: «چندين گزارش در مورد زلزله دريافت کرديم که در برخي از آنها اشاره‌اي به گسل عامل زلزله اخير نشده است، اما در چند مورد آن از گسل مشا يا محلي در مرز استان‌هاي سمنان و مازندران و تهران نام برده شده است که به همين دليل احتمالا گسل مشا باعث وقوع اين زلزله شده باشد.» در اين بين حميدرضا نانکلي، رئيس اداره ژئودزي و ژئوديناميک سازمان نقشه برداري کشور با بيان اينکه گسل فيروز کوه عامل زلزله‌هاي متوالي روز گذشته بود، گفت: محل زلزله روي مرکز خوشه‌هاي لرزه‌اي در جنوب مشا و در نزديکي گسل فيروزکوه قرار دارد.
تلاقي دو گسل در فيروزکوه


با اين حال يک عضو پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي در رابطه با زلزله‌هاي روزگذشته تهران به «آرمان ملي» گفت: وقتي چند زلزله کوچک رخ مي‌دهد، احتمال ايجاد زلزله بزرگ‌تر وجود دارد، بنابراين ما هميشه اين احتمال را در نظر مي‌گيريم و اينطور نيست که تصور کنيم پس از زلزله‌هاي کوچک، زلزله بزرگ اتفاق نمي‌افتد. محمد زارع در ادامه خاطرنشان کرد: گسل فيروزکوه، 170 کيلومتر طول دارد و از جنوب فيروزکوه تا حدفاصل دامغان، بهشهر، مازندران و تا وسط کوه‌هاي البرز کشيده شده و زلزله‌هاي امروز صبح در همين گسل اتفاق افتاده است. در 10 سال اخير اين گسل بسيار فعال بوده و زلزله‌هاي متعددي در سال‌هاي 89 تا 98 داشته است. همچنين از آنجايي که در اين منطقه ايستگاه‌هاي لرزه نگاري وجود دارد، کوچکترين لرزه‌ها نيز با دقت زياد ثبت مي‌شود؛ در صورتي که در ساير مناطق اين اتفاق نمي‌افتد. اين عضو پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي ادامه داد: دو نکته مهم درباره اين گسل وجود دارد. اولين نکته اين است که اين گسل مي‌تواند زلزله‌هاي بزرگي را ايجاد کند. همچنين دومين نکته اين است که اين گسل، در مجاورت گسل مشاء قرار دارد. هنگامي که دو گسل به يکديگر مي‌رسند، امکان ايجاد زلزله بيشتر مي‌شود بنابراين در 50 کيلومتري دماوند، اين دو گسل با هم تلاقي کرده و باعث افزايش پتانسيل ايجاد زمين لرزه دراين منطقه مي‌شوند. همچنين ايجاد زلزله در يکي از گسل ها، باعث تحريک گسل مجاور و ايجاد زلزله در آن مي‌شود.