نقش زنان در بهارستان

یاسمن رضایی‫فر- زنان مجلس از ابتدای حضور در ادوار گذشته تا کنون در پارلمان با نقش آفرینی فعال خویش ضمن انجام وظایف نمایندگی که شامل قانون‫گذاری و نظارت است با تشکیل فراکسیون‫های زنان و‌ خانواده اقدامات موثری را برای پیگیری حقوق بانوان در جامعه انجام داده‫اند؛ در ادوار ده گانه مجلس میزان حضور زنان نماینده در خانه ملت همواره متغیر بوده است و در مجلس دهم شاهد افزایش شمار زنان در تاریخ ادوار مجلس شورای اسلامی هستیم که در دوره یازدهم، هم این روند به شکلی دیگر تداوم یافته است و خبری از زنان اصلاح طلب در مجلس نیست و ۱۷ نماینده زن حاضر در بهارستان بیشتر روی به خطابه آورده اند و در حاشیه قرار گرفته اند و از نقش بارز و کلیدی خود مغفول مانده اند و باعث گسست این حلقه مفقوده در این دوره شده اند و شاید سه چهار تن از آنها و در راس آنها سارا فلاحی از حوزه شمالی ایلام نقش سازنده‫تری در این دوره داشته باشند و نطق‫های پیش از دستور وی در صحن خود گواه این مدعاست؛ فریده اولاد قباد، سهیلا جلودارزاده، فاطمه ذوالقدر، سیده فاطمه حسینی، پروانه سلحشوری، فاطمه سعیدی، پروانه مافی، طیبه سیاوشی شاه عنایتی نمایندگان تهران در مجلس دهم بوده‫اند؛ پروانه سلحشوری از معدود نمایندگان زن ادوار مجلس بود که با درایت، قاطعیت، نجابت و سواد فریاد نیمه گم شده و حلقه مفقوده بانوان در پست‫های کلیدی و مدیریتی و کلان کشور را با نطق‫های آتشین و مواضع شجاعانه خویش از تریبون بهارستان فریاد زد و اکنون جای وی کاملا محسوس و خالی است و نبود او کاملا احساس می‫شود. نطق سالیانه سلحشوری در صحن علنی بهارستان در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ هجری شمسی حواشی‫ای برای وی به دنبال داشت. وی در آن نطق به سیاست خارجی، نحوه اداره صدا و سیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که باور وی بعد جمهوریت نظام را به شدت تضعیف کرده بود و نیاز به همه پرسی، رای و نظر مردم دارد ایراد گرفته بود. نطق سلحشوری در جریان رای گیری برای سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم در مجلس دهم و در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز حواشی ای را برای وی در پی داشت وی گفته بود: اینکه برای آقای سلطانی فر نماز می خوانند در رای اعتماد مجلس کافی نیست. سلحشوری همچنین در یک مصاحبه به نقد عملکرد دولت دوازدهم گفته بود: دولت آن قدر بد عمل کرده که با کاهش۴هزار تومانی نرخ دلار،نمی شود وضعیت را درست کرد.
حضور زنان در ادوار مختلف متفاوت بوده است به طوری که در مجلس نهم شاهد حضور ۹ نماینده زن، در مجلس هشتم ۸ نماینده زن، در مجلس هفتم ۱۳ نماینده زن، در مجلس ششم ۱۳ نماینده زن، در مجلس پنجم ۱۴ نماینده زن، در مجلس چهارم ۹ نماینده زن و در مجالس سوم، دوم و اول نیز هر کدام ۴ نماینده زن حضور داشته‫اند که حضور زنان در مجلس گذشته «دهم» با رشد تصاعدی از آن شیب سینوسی به ۱۷ نماینده زن رسیده است. و دو فراکسیون مهم زنان و ‌خانواده به ریاست پراونه ‌سلحشوری و‌ پروانه مافی در مجلس دهم تشکیل شد که دو نفر از زنان مجلس دو فراکسیون مهم مجلس شورای اسلامی را عهده‫دار شدند که این نشان از اعتماد بهارستان به نیمه دیگر جامعه و بانوان است؛ همه ما در انتخاب اصلح وظیفه داریم به وصیت‫نامه سیاسی-الهی رهبر کاریزماتیک خود معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) که با انقلاب قرن خویش جهان را متحول کرد و تکان داد؛ عمل کرده و به وصیت‫نامه ایشان عمل کنیم؛ همانطور که مقام معظم رهبری با نصایح داهیانه خویش فرموده‫اند: امام با سخنان خود، با رفتار خود یک هدایت مستمری را برای امت خود - برای ما مردم - به جای گذاشته است. یعنی دست امام، انگشت اشاره امام در همه پیچ و خم‫های زندگی ما را راهنمایی می‫کند و یکی از قویترین و بهترین مواریث معنوی امام، همین وصیت‫نامه اوست. جا دارد در برهه‫های مختلف، مردم، مسئولان گوناگون، جوانها این وصیت‫نامه را بازخوانی کنند.
امام در برهه‫ها و موقعیت‫های گوناگون در پیام‫ها و سخنرانی‫های متعددشان، توقعات و انتظاراتشان را از نمایندگان مجلس تشریح و تبیین کرده‫اند و در وصیت‫نامه خویش نیز آخرین سفارش ها را به مجلسیان بیان کرده و با آنان اتمام حجت کرده‫اند. «به مجلس و دولت و دست اندرکاران توصیه می‫نماییم که قدر این ملت را بدانید و در خدمتگزاری به آنان خصوصا مستضعفان و محرومان و ستمدیدگان که نور چشمان ما و اولیای نعم همه هستند و جمهوری اسلامی رهاورد آنان و با فداکاری‫های آنان تحقق پیدا کرد و بقای آن نیز مرهون خدمات آنان است فروگذار نکنید و خود را از مردم و آنان را از خود بدانید و حکومت‫های طاغوتی را که چپاولگرانی بی‫فرهنگ و زورگویانی تهی مغز بودند و‌ هستند را همیشه محکوم نمایید، البته با اعمال انسانی که شایسته برای یک حکومت اسلامی است.» مقام عظمای ولایت در دیدار با جوانان اصفهان در تاریخ 12/8/1380 می‫فرمایند: «نقاط کلیدی که باید مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد، اینهاست. حفظ قانون اساسی و خط امام که در وصیت‫نامه آن بزرگوار مجسم و متبلور است و شعارهای اساسی و سیاست‫های کلی کشور. اینها چیزهایی است که باید با همه وجود از آنها پاسداری کرد و آنها را گرامی داشت.»
سایر اخبار این روزنامه