آیا مجریان صدا و سیما از حاشیه‌های کل‌کل‌های فوتبالی درس می‌گیرند؟ از گالیله تا پرسپولیس!

گروه فرهنگ و هنر – کل‌کل طرفداران تیم‌های فوتبال، یکی از اتفاقات متداول است. هواداران پرسپولیس و استقلال به عنوان دو رقیب دیرینه همیشه برای هم به اصطلاح «کری» می‌خوانند. امسال پرسپولیس توانست برای چهارمین سال پیاپی جام قهرمانی در لیگ برتر را از آن خود کند. پس از این قهرمانی عبدالرضا امیراحمدی، مجری برنامه «صبح بخیر ایران» در این برنامه شوخی‌ای با این تیم کرد که حواشی فراوانی را برای او به دنبال داشت. شوخی‌ای که به نظر می‌رسد برای او بسیار گران تمام شد.
موفقیت‌های پرسپولیس در چند سال اخیر و البته همزمان شدن آن با ناکامی‌های استقلال، باعث شده که بسیاری از هواداران تیم آبی پایتخت اتهاماتی به رقیب دیرینه خود بزنند. عده‌ای از این هواداران، پرسپولیسی بودن وزیر ورزش را عامل موفقیت‌های پرسپولیس عنوان می‌کنند. «وزیر پرسپولیسی» و «تیم حکومتی» ۲ عبارتی است که بارها و بارها از سوی این هواداران استفاده شده است.
در روزهای اخیر که پرسپولیس به چهارمین قهرمانی متوالی خود در لیگ برتر فوتبال ایران دست یافت، عده‌ای از این هواداران رقیب، با شوخی یا کنایه یک بار دیگر موفقیت‌های این تیم را به حمایت‌های خارج از زمین فوتبال ربط دادند. عبدالرضا امیراحمدی مجری برنامه «صبح بخیر» شبکه اول سیما که به نظر می‌رسید یکی از کسانی است که به این دیدگاه باور دارد، در برنامه زنده تلویزیونی با بیان کردن یک لطیفه، قهرمانی پرسپولیس را به هدیه‌ پدر به فرزند تشبیه کرد. او ششم مرداد در بخش اخبار ورزشی این برنامه صبحگاهی شبکه اول سیما، با کنایه به مسعود سلطانی‌فر، قهرمانی‌های پرسپولیس را به صورت غیر مستقیم حاصل حمایت‌های وزیر ورزش از این تیم دانسته بود، از هواداران این تیم عذرخواهی کرد. سخنان امیراحمدی اعتراض‌هایی را از طرف هواداران و همچنین باشگاه پرسپولیس به دنبال داشت.
او بعد از این حواشی با انتشار ویدئویی، از پرسپولیسی‌ها عذرخواهی کرد و این اظهارات را یک کل‌کل رسانه‌ای دانست که برخی با غرض ویدئوی آن را بازنشر کرده‌اند!


این مجری تلویزیون در بخشی از ویدئوی عذرخواهی خود می‌گوید: «من امروز در بخش تازه‌های ورزشی در برنامه صبح بخیر ایران با آقای توتونچی شوخی کردم و ظاهراً به خیلی از طرفداران پرسپولیس که همه از هموطنان خوب من هستید برخورده است، من از این بابت خیلی عذرخواهی می‌کنم».
البته این نخستین باری نیست که اظهارات ورزشی مجریان سیما در برنامه‌های زنده حاشیه‌ساز می‌شود. سال گذشته نیز یک مجری دیگر در برنامه ای صبحگاهی درباره لوگوی تیم استقلال مطالبی را بیان کرد که پس از خواشی بسیار مجبور به توضیح و عذرخواهی شد.
ماجرای این‌بار هم با یک عذرخواهی ساده حل نشد. زمانی که زمزمه‌های شکایت رسمی از مجری برنامه به میان آمد، روابط عمومی شبکه یک سیما پس از این اتفاق اعلام کرد که به مجری و گروه برنامه‌ساز «تذکر جدی» داده شده است. در متن پیامی که این روابط عمومی منتشر کرد، چنین آمده است: «با تبریک چهارمین قهرمانی پیاپی تیم فوتبال پرسپولیس به کادر حرفه‌ای و هواداران پرشور این تیم بزرگ به آگاهی می‌رساند شبکه یک سیما که شعارش شبکه هر ایرانی است خود را متعلق به تمامی مردم شریف ایران می‌داند. اخلاق و رفتار محترمانه سرلوحه تمامی برنامه‌سازان این شبکه است. اتفاق رخ داده در برنامه صبحگاهی برخلاف دیدگاه شبکه و صرفاً اشتباه شخصی مجری برنامه بوده است و با وجود عذرخواهی مجری، بلافاصله بعد از بیان آن به مجری و گروه برنامه‌ساز تذکر جدی داده شده است.
روابط عمومی شبکه یک سیما به دلیل این اتفاق نادرست توسط مجری برنامه صبحگاهی، از هواداران و بازیکنان باشگاه بزرگ پرسپولیس پوزش و دلجویی می‌کند».
شوخی این مجری تلویزیونی واکنش باشگاه و هواداران پرسپولیس را به دنبال داشت. سیدجلال حسینی، کاپیتان سرخپوشان، که قرار بود در یک برنامه تلویزیونی حاضر شود، این دعوت را نپذیرفت و باشگاه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تا وقتی این مجری عذرخواهی نکند، با صدا و سیما به هیچ وجه همکاری نخواهد کرد. حتی باشگاه با ارسال نامه‌ای به سازمان لیگ، خواستار منع ورود دوربین‌های پخش زنده تلویزیونی به ورزشگاه آزادی هنگام مسابقات خانگی سرخپوشان شد.
حتی علیرضا اشرف مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که در صورت عذرخواهی نکردن امیراحمدی، باشگاه از او شکایت خواهد کرد. با واکنش پرسپولیس، امیراحمدی با انتشار یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی به نوعی از پرسپولیسی‌ها عذرخواهی کرد اما باشگاه می‌خواست که عذرخواهی در همان برنامه «صبح بخیر» انجام شود.
اما این مجری تلویزیونی به جای عذرخواهی، کنایه‌های بیشتر به کار برد و در پایان سخنانش با گفتن جمله «خدا همه رفتگان را بیامرزد به خصوص مرحوم گالیله را» نشان داد که قصدی برای عذرخواهی ندارد.
اما به نظر می‌رسد شوخی امیراحمدی برایش گران‌تر از چیزی که فکر می‌کرد تمام شده باشد. محسن سوهانی مشاور مدیر شبکه یک سیما با توئیتی اطلاع‌رسانی کرد که عبدالرضا امیراحمدی از اجرای برنامه «صبح بخیر ایران» برکنار شده است. او در توئیت خود نوشته است: «با توجه به تکرار یک اشتباه در دو روز متوالی، مجری برنامه صبح بخیر ایران تغییر کرد. رعایت اخلاق حرفه‌ای و احترام به مردم سرلوحه شبکه یک سیماست».
اما داریوش دلیری، تهیه‌کننده برنامه «صبح بخیر ایران» برکناری این مجری را شایعه دانسته و در گفت‌وگویی گفته است: این موضوع صحت ندارد چون اصلاً من به‌عنوان تهیه‌کننده در جریان آن نیستم. خبر برکناری که در کانال‌های تلگرامی مطرح شده است برای من هم فرستاده‌اند و تعجب هم کردم اما در‫این‫باره نه شبکه و نه گروه اجتماعی شبکه خبری به ما نداده‌اند و اگر چنین تصمیمی گرفته می‌شد ما را هم در جریان می‌گذاشتند.
دلیری درباره زمان اجرای دوباره امیراحمدی در برنامه نیز عنوان کرد: آقای امیراحمدی هفته‌ای دو روز در برنامه اجرا دارد که شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها است و روز چهارشنبه روز اجرای او نبوده و غیبتش حتماً ارتباطی با این حواشی ندارد.
دلیری تاکید کرد: در این زمینه به ما تذکر داده شده است، ولی اینکه مجری برکنار شود، هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است. بنابراین همه چیز طبق روال پیش خواهد رفت و روز چهارشنبه باقی مجریانی که قرار بوده حضور داشته باشند به اجرا پرداخته‌اند.
این تهیه‌کننده درباره بازتاب‌های شوخی جنجالی مجری برنامه عنوان کرد: ما واقعاً فکر نمی‌کردیم این سخنان اینقدر حاشیه داشته باشد. البته در ورزش و فوتبال حساسیت‌ها زیاد است. چون هر تیمی طرفداران خود را دارد و البته اصلاً قرار نبود آقای امیراحمدی به این بخش ورود کند، چون همیشه پلاتوها آماده است و سخنان مجریان از اتاق فکر برنامه بیرون می‌آید.
وی با اشاره به اینکه این صحبت‌ها بدون هماهنگی گفته شده است بیان کرد: شاید ۱۰ درصد از سخنان مجریان در هر برنامه بداهه باشد. در این چند وقت بیشتر بحث‌های ما درباره ماسک بوده است و پلاتوها با این موضوع آماده می‌شد تا مردم امید و نشاط داشته باشند، بنابراین اصلاً قرار نبود آقای امیراحمدی چنین بحثی داشته باشد چون جزو متن برنامه هم نبود و بحث‌های ورزشی در حوزه کاری مهدی توتونچی مجری ورزشی برنامه است.
دلیری درباره نحوه عذرخواهی امیراحمدی که این شائبه را ایجاد کرد که با اجبار صورت گرفت هم گفت: عذرخواهی اجباری نبود، کسی که کار اشتباهی می‌کند باید عذرخواهی کند و من موظفم به مجری که پیشانی برنامه است بگویم عذرخواهی کند.
وی درباره ارجاع امیراحمدی به «گالیله» در عذرخواهی‌اش که آتش انتقادات هواداران پرسپولیس به این مجری تلویزیونی را تشدید کرد هم تصریح کرد: به هر حال هرکسی برداشتی می‌کند ولی در عین حال عذرخواهی برای امیراحمدی حالت اجبار نداشت چون خودش بدون اینکه ما بگوییم پیش از این عذرخواهی کرده بود و بعد طبق صحبتی که با مدیران باشگاه پرسپولیس داشتیم آن‌ها خواستند که در همان برنامه و در همان فضا این عذرخواهی صورت بگیرد که امیراحمدی هم گفت مشکلی ندارد و دوباره عذرخواهی می‌کند اما ما متنی برای عذرخواهی به او ندادیم و اینکه عذرخواهی که به گالیله ربط داد را با ما هماهنگ نکرده بود و مسئولیتش با خودش است.
دلیری همچنین گفت: امیدوارم این مسئله و سوءتفاهم زودتر حل شود. من خودم هم با آقای رسول پناه مدیرعامل باشگاه و هم آقای اشرف مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس صحبت کردم که گفتند نسبت به این ماجرا صرفاً گله دارند و مسئله قابل حل است و در حد معذرت‌خواهی برایشان کفایت می‌کرد. با این حال گفتند کانون‌های هواداری به آن‌ها فشار می‌آورند که شکایت کنند.
اما از سوی دیگر باشگاه پرسپولیس مجددا تاکید کرد «با تصمیم مسئولان باشگاه، همچنان ارتباط کلیه مسئولان، مربیان و بازیکنان پرسپولیس با تلویزیون قطع خواهد بود تا تکلیف مجری حاشیه‌ساز و اظهارات دور از واقعیتش مشخص شود».
احتمالا این بار هم این ماجرا ختم به خیر خواهد شد اما مشخص نیست آیا مجریان و عوامل برنامه‌های سیما از تجربیات گذشته خود درس می‌گیرند یا باز هم شاهد این خواشی خواهیم بود.
سایر اخبار این روزنامه
آیا مجریان صدا و سیما از حاشیه‌های کل‌کل‌های فوتبالی درس می‌گیرند؟ از گالیله تا پرسپولیس! رضا دهکی تعجب از تعجب! «ابتکار» تاثیر تصمیم بانک مرکزی برای کاهش سقف پرداخت وجه نقد بر اقتصاد را بررسی کرد پای نیمی از جمعیت کشور به بورس باز شد! حضور 50 میلیون ایرانی در دومین روز مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 14 انجام شد شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین توسط سپاه معاون حفاظت و امور اراضی اداره منابع طبیعی استان مازندران اعلام کرد رفع مشکل دو پلاک از چهار پلاک وقفی کوه دماوند پادرمیانی نمایندگان مجلس برای بازگشت برنامه محبوب ورزشی به آنتن گره کور «نود» باز می‌شود؟ پیام رهبر انقلاب به مناسبت ایام حج رفتار دولت نژادپرست آمریکا را محکوم و از حرکت مردم حمایت می‌کنیم رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: کالاهای مورد نیاز مردم به وفور وجود دارد به این ۶ دلیل ممکن است ترامپ بازهم رئیس جمهوری شود ترامپ را دست‫کم نگیرید واکاوی بی‌اعتنایی بی‌سابقه کرملین به اعتراضات روس‌ها غرویان: برگزاری عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی، اقتضای عقل و شرع است تحرکات برایان هوک به چه معناست؟