غرویان: برگزاری عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی، اقتضای عقل و شرع است

مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم، سلامت را از دیانت جدا ندانست و گفت: عقل و شرع اقتضاء ‌می‌کند که عزاداری سیدالشهدا(ع) با رعایت مسائل بهداشتی انجام شود.
حجت‫الاسلام محسن غرویان در گفت‫و‫گو با ایرنا افزود: عزاداری و عشق و علاقه به سیدالشهدا(ع) با روح و روان مردم عجین است و مساله‌ای نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. عشق و علاقه به امام حسین(ع) ذاتی است و دوستداران حضرت در طول تاریخ عشق و علاقه خود را نشان داده‌اند.
مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم افزود: حفظ سلامتی از مهم‫ترین واجبات شرعی و الهی است و هر انسانی باید سلامتی خود را حفظ کرده و این نعمت‫الهی را در معرض آسیب قرار ندهد و از طرفی هم باید مراسم تاسوعا و عاشورا با شکوه برگزار شود. این شکوه در قلب همه ایرانیان باید به گونه‌ای باشد که همه دنیا عشق و علاقه ذاتی مردم را به سید الشهدا ببینند و هم در این راه سلامتی مردم حفظ شود.
غرویان افزود: پیش از این می‌گفتیم سیاست ما از دیانت جدا نیست و اکنون باید گفت که سلامت ما از دیانت جدا نیست.


استاد سابق ستاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه عقل و شرع اقتضا ‌می‌کند که عزاداری سیدالشهدا‫(ع) با رعایت مسائل بهداشتی انجام شود، اظهار کرد: همانطور که مسئولان گفتند، ‌ مراسم باید با حضور کمتر مردم و با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی انجام شود. زیرا این امکان وجود ندارد که مانند سابق افراد در حسینیه‌ها و مساجد تجمع کنند. بلکه باید مردم با ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و رعایت مسائل بهداشتی و فاصله اجتماعی در مراسم عزاداری حاضر شوند.
وی کرونا را فرصتی برای افزایش رابطه با خداوند، اهل بیت و امام حسین(ع) دانست و گفت: این فرصتی است که رابطه خود را از درون و در خلوت با امام حسین(ع) تقویت کنیم و چه بسا در تنهایی این رابطه بهتر انجام شده تا قلب خود را به حضرت نزدیک کنیم.
غرویان ارتباط قلبی با امام حسین در ایام تاسوعا و عاشورا را مهم‫ترین راهکار برای ارادت به سیدالشهدا‫(ع) و مبارزه با کرونا عنوان کرد و افزود: اصل معنویت نیز بر همین اساس است؛ معنویت در حقیقت گرفته شده از عالم معنا است و باید تمرین کنیم تا در خلوت، تنهایی و درخانه، خود را به ائمه اطهار نزدیک کرده و با آنها ارتباط برقرار کنیم.
مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه در عزاداری عاشورا نباید غرق شکوه ظاهری شد، تصریح کرد: باید یک شکوه و معنای درونی در خود بوجود بیاوریم و با وجود شیوع کرونا این اقدام قابل انجام است تا ریاضت قلبی و عشق امام حسین(ع) انجام شود.
غرویان با اشاره به اینکه باید در ایام محرم و صفر امسال شیوه جدیدی در چگونگی برگزاری مراسم عزاداری به کار برد، اظهار کرد: شکل بسیاری از این نذرهایی که مردم می‌دهند به دلیل شیوع کرونا باید تغییر کند. یعنی نذرها براساس شرایط زمانی و مکانی تغییر کند و از نظر فقهی نیز مشکلی ندارد.
وی ادامه داد: مثلا افرادی که در ایام محرم نذر دارند، می‌توانند با همان پول ماسک، مواد ضدعفونی و بهداشتی و هزینه کمک معیشتی برای نیازمندان تهیه کنند و قطعا نظر امام حسین(ع) نیز در اینگونه تصرف‌ها و وجوهات است.
سایر اخبار این روزنامه
آیا مجریان صدا و سیما از حاشیه‌های کل‌کل‌های فوتبالی درس می‌گیرند؟ از گالیله تا پرسپولیس! رضا دهکی تعجب از تعجب! «ابتکار» تاثیر تصمیم بانک مرکزی برای کاهش سقف پرداخت وجه نقد بر اقتصاد را بررسی کرد پای نیمی از جمعیت کشور به بورس باز شد! حضور 50 میلیون ایرانی در دومین روز مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 14 انجام شد شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین توسط سپاه معاون حفاظت و امور اراضی اداره منابع طبیعی استان مازندران اعلام کرد رفع مشکل دو پلاک از چهار پلاک وقفی کوه دماوند پادرمیانی نمایندگان مجلس برای بازگشت برنامه محبوب ورزشی به آنتن گره کور «نود» باز می‌شود؟ پیام رهبر انقلاب به مناسبت ایام حج رفتار دولت نژادپرست آمریکا را محکوم و از حرکت مردم حمایت می‌کنیم رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: کالاهای مورد نیاز مردم به وفور وجود دارد به این ۶ دلیل ممکن است ترامپ بازهم رئیس جمهوری شود ترامپ را دست‫کم نگیرید واکاوی بی‌اعتنایی بی‌سابقه کرملین به اعتراضات روس‌ها غرویان: برگزاری عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی، اقتضای عقل و شرع است تحرکات برایان هوک به چه معناست؟