واکاوی بی‌اعتنایی بی‌سابقه کرملین به اعتراضات روس‌ها

اگر رئیس فدراسیون روسیه امید به یک ماه عسل سیاسی بعد بازنویسی موفق قانون اساسی این کشور با هدف رسیدن به دو دور دیگر ریاست جمهوری دارد، اشتباه می‌کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از فایننشال تایمز، تنها ۱۰ روز بعد از پیروزی ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه در همه پرسی طراحی شده با هدف متحد نشان دادن حمایت از او، اعتراضاتی در روسیه به راه افتاد که به عکس نشان دهنده سطح نارضایتی مردمی از او بودند. این اعتراضات همچنین شکاف میان کرملین متعلق به پوتین و بسیاری از شهروندان عادی را بعد بیش از دو دهه حضور او در قدرت نشان دادند.
تعطیلات آخر هفته قبلی در این کشور بیش از ۲۰ هزار تن به خیابان‌های شهر خاباروفسک، شهری در شرق دور روسیه واقع در مرز با چین رفتند تا از فرماندار قبلی که اوایل ماه جاری میلادی توسط پوتین اخراج و در ادامه متهم به تلاش برای قتل شد، حمایت کنند.
این اعتراضات که بزرگ‫ترین اعتراضات مشاهده شده در نوع خود در این شهر بوده از ۱۱ ژوئیه تاکنون به طور روزانه ادامه پیدا کرده‌اند؛ یعنی از دو روز بعد از بازداشت سرگئی فروگال که عضو حزب حاکم متعلق به پوتین یعنی حزب روسیه متحد نیز هست. او بعدا با پروازی به مسکو منتقل و در بازداشت قرار داده شد.


از آن زمان به بعد درخواست‌های معترضان از سطح محلی به سطح ملی رسیده‌اند. آنها از سطح مطالبه محاکمه منصفانه برای فروگال حالا خواستار برکناری ولادیمیر پوتین هستند.
به نظر می‌رسد که حالا جامعه روسیه دارد به جای منفعل عمل کردن، خودش را به کرملین تحمیل می‌کند.
اعتراضات از بعد از آنکه کرملین میخائیل دگتیارف، یک قانونگذار اهل مسکو و بدون تجربه خدمت محلی را برای جایگزین کردن فروگال اعزام کرد تشدید هم شدند. این کار شهروندانی را که اخراج این فرماندار را به عنوان نادیده گرفته شدن مطالبات مردم از سوی کرملین تلقی کردند پرانرژی‌تر از قبل وادار به اعتراض کرد. دوشنبه شب معترضان شعار می‌دادند: این منطقه ما است.
این اعتراضات به طرزی بی‌سابقه و بدون آنکه از جانب پلیس محلی اخلالی ببیند، برای ۱۸ روز متوالی ادامه یافته‌اند. این بار ولادیمیر پوتین بر خلاف وجهه معمول قاطع و کنترلگرش، بی‌انرژی و دور از واقعیات به نظر می‌رسد.
پاسخ او باعث دودستگی ناظران سیاسی شده است؛ دسته‌ای که معتقدند این وضعیت نمایانگر دور بودن از صحنه واقعی و فقدان تمایل او به این مشکل است و اینکه این وضعیت را یک مشکل جزئی در منطقه ۶۰۰۰ کیلومتر دورتر از مسکو می‌داند. دسته‌ای دیگر اما می‌گویند او در خوانش میزان خشم و نارضایتی عمومی به اشتباه افتاده و اکنون قدرت وارد عمل شدن را نداشته و امیدوار است که این اعتراضات به سادگی متوقف و ناپدید شوند.
تاتیانا استانووایا، بنیانگذار انستیتوی تحلیل سیاسی R.Politik می‌گوید: کرملین فراموش کرده چطور پاسخ‌های سیاسی به مسائلی مثل این بدهد. آنها دارند قابلیت‌شان را برای پاسخ به یک نارضایتی اجتماعی از دست می‌دهند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا مجریان صدا و سیما از حاشیه‌های کل‌کل‌های فوتبالی درس می‌گیرند؟ از گالیله تا پرسپولیس! رضا دهکی تعجب از تعجب! «ابتکار» تاثیر تصمیم بانک مرکزی برای کاهش سقف پرداخت وجه نقد بر اقتصاد را بررسی کرد پای نیمی از جمعیت کشور به بورس باز شد! حضور 50 میلیون ایرانی در دومین روز مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 14 انجام شد شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین توسط سپاه معاون حفاظت و امور اراضی اداره منابع طبیعی استان مازندران اعلام کرد رفع مشکل دو پلاک از چهار پلاک وقفی کوه دماوند پادرمیانی نمایندگان مجلس برای بازگشت برنامه محبوب ورزشی به آنتن گره کور «نود» باز می‌شود؟ پیام رهبر انقلاب به مناسبت ایام حج رفتار دولت نژادپرست آمریکا را محکوم و از حرکت مردم حمایت می‌کنیم رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: کالاهای مورد نیاز مردم به وفور وجود دارد به این ۶ دلیل ممکن است ترامپ بازهم رئیس جمهوری شود ترامپ را دست‫کم نگیرید واکاوی بی‌اعتنایی بی‌سابقه کرملین به اعتراضات روس‌ها غرویان: برگزاری عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی، اقتضای عقل و شرع است تحرکات برایان هوک به چه معناست؟