نتیجه بازدیدنمایندگان از ایران‌خودرو؛ هیچ!

نمایندگان عضو کمیسیون صنایع مجلس در رودربایستی بازدید از ایران خودرو آیا رای مثبت به وزیر پیشنهادی که نتوانست
گرانی خودرو را کنترل کند، می‌دهند یا بر شعارهای انقلابی خود می‌ایستند؟روز گذشته این نمایندگان به خبرنگار ما پاسخی ندادند!
آفتاب یزد- گروه اقتصادی: خبر کوتاه و موجز بود و به دلیل حساسیت افکار عمومی روی عملکرد خودروسازان دولتی، انتظار خروجی محتوا از آن بیش از هر بازدید خبری دیگر مسئولان کنجکاو برانگیز بود! اما جز اعلام چند سطر خبر چیزی از فحوای کلی مذاکرات، بحث‌های احتمالی و گفتگوهای حتی صمیمانه درز نکرد.. لذا خبرنگاران "آفتاب یزد" از بعد از پایان بازدید، پیگیر نظرخواهی از اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس یازدهم بودند در مورد آنچه دیدند و شنیدند! آنچه قانعشان کرده یا نکرده است! اما پیش از اینکه به ماحصل این تماس‌ها و پیگیری‌ها بپردازیم، متن همان خبر کوتاه مخابره شده و فاقد عناصر و ارزش‌های خبری قالب‌های مختلف روزنامه نگاری را مروری خواهیم کرد تا بعد!
متن خبر این بود: «اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه از بخش‌های مختلف گروه صنعتی ایران خودرو خصوصا خطوط تولید بازدید کردند. اعضای کمیسیون صنایع در بازدید از ایران خودرو در نشستی با فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در جریان پیشرفت‌های صنعت خودروسازی در شرایط تحریم و کرونا قرار گرفتند. در این بازدید اعضای کمیسیون صنایع به صورت سواره از خطوط ایران خودرو بازدید کردند. این بازدید در شرایطی انجام می‌شود که کمیسیون صنایع تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو را با هدف رفع مشکلات این صنعت در دست


تدوین دارد.»
حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیش از بازدید گفته بود: «یکی از دلایل بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو، نظارت میدانی نمایندگان بر نحوه تولید است. وی افزوده بود: طرح ساماندهی بازار و وضعیت تولید خودرو، محورهای مختلفی از جمله کیفیت، کمیت، شیوه عرضه، قیمت‌گذاری و هزینه‌های سربار از جمله موضوعاتی است که در این بازدید با مدیرعامل ایران خودرو مطرح خواهد شد. فیروزی اضافه کرده بود: طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی است و ظرف هفته‌‌های آینده به هیئت رئیسه مجلس تقدیم می‌شود. و البته نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی این را هم اظهار کرده بود: از آنجا که در حال حاضر قیمت و کیفیت خودرو به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم تبدیل شده، تدوین طرح مذکور در دستورکار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفته است. و از آنجا که نمایندگان درباره کیفیت، خدمات پس از فروش، عرضه خودرو، نحوه ورود خودرو به بازار انتقاداتی دارند، مقرر شد با تدوین طرح مذکور تا حدودی مشکلات و نابسامانی‌های صنعت خودروسازی ساماندهی شود.»
آری، این اظهار نظر تنها موضع تا لحظه آماده‌شدن صفحه اقتصادی روزنامه "آفتاب یزد" بود که تا پاسی از شب نگاه داشته شد، اما آنچه از آن خبری نشد، شنیدن حتی یک پاسخ مختصر از 14 نماینده
(هیئت رئیسه و سخنگو و اعضا) در تماس‌های مکرر تحریریه بود از جمله خود سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن!
تا اینکه در آخرین لحظه فرهاد طهماسبی نماینده شهرستان نی‌ریز در سکوت هیئت رئیسه و سخنگو پاسخی داد که اگر چه موضع همه اعضای کمیسیون نیست، اما لحن کلام وی، پیام آشکاری دارد از عدم رضایت در آنچه دیدند و شنیدند! عدم رضایتی از خروجی حجم هنگفتی سرمایه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که سلامت مردم را به مخاطره انداخته و جیب مشتریان و متقاضیان ناگزیر از خرید را به مضایقه!
طهماسبی که خود دکترای حقوق عمومی دارد و ریاست دادگستری نی‌ریز را در سابقه دارد در پاسخ به پرسش آفتاب یزد می‌گوید: آنچه دیدیم، طی کردن روند درستی را نشان نمی‌داد! واقعیت تلخ ماجرا همین است که آنچه از خروجی خودروهای خودروسازان ما در سطح جاده‌ها و شهرها هست به هیچ وجه مورد قبول نیست.
وی از همان منظر دفاع از حقوق عمومی محصولات خودروسازان را باب طبع جامعه نمی‌داند و به صراحت در پاسخ به پیگیری خبرنگار روزنامه که چقدر از توضیحات مدیرعامل "ایران‌خودرو" قانع شدید، بدون تعارف و به صراحت می‌‎گوید؛ "هیچ!"
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با بیان اینکه کیفیت، قیمت و نحوه عرضه و گلوگاه‌های فسادانگیز در ایران خودرو مسائل مهمی است که دغدغه مهم مردم است، هدف از این بازدید را آشنایی اولیه با فرایند تولید خودرو عنوان و خاطرنشان می‌کند: در جریان این بازدید آنچه همکاران من در کمیسیون هم جویای آن بودند این بود که با این همه فعالیت و امکانات عنوان شده و ادعایی و انرژی صرف شده چرا خروجی خطوط تولید چنگی به دل نمی‌زند و حتی برعکس دلخوری شدید افکارعمومی را نیز به همراه دارد!؟
و البته وقتی محض اطلاع از این نماینده جویای پاسخ عنوان شده مدیران ایران خودرو شدیم پاسخ می‌دهد: همان پاسخ‌ها و توضیحات که بارها و بارها خودتان هم در رسانه‌ها شنیده و نقل کرده‌اید!
و وقتی این پاسخ را یک نماینده مجلس داد، فارغ از اینکه رازداری می‌کند یا همان حس نگرفتن پاسخ قانع‌کننده است اما خالی از دغدغه رسم رایج بعد این بازدیدها هم نمی‌تواند باشد که وقتی برخی رسانه‌ها در پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ ( کمتر از 6 سال پیش) تیتر زدند «کمیسیون صنایع مجلس، فعالیت‌های ایران خودرو را ستود» می‌شد به تحت تاثیر قرار گرفتن نمایندگان بازدید‌کننده و حتی رسانه‌های مدعی استقلال قلم در رودربایستی انعکاس آنها پی‌برد! در آن بازدید رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که 3 سال بعد هم وزیر صمت شد، گفته بود: «با تدابیر مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو، این گروه صنعتی توانست با سلاح تولید از جنگ اقتصادی نابرابر دشمنان سر بلند بیرون آید!» و نمایندگانی چون الیاس طاهری، نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی در همان گزارش و همراهی با رئیس وقت کمیسیون و وزیر بعدها معزول دولت دوازدهم گفته بود: با تدابیر تیم مدیریتی ارشد ایران خودرو دستاوردهای این گروه صنعتی "بیش از تصور" اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود! این امر نشان‌دهنده تلاش و زحمات بی‌وقفه در بخش کمیت، کیفیت و تنوع تولید است. محمد سلیمانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی طراحی پلاتفرم را از موفقیت‌های ایران خودرو دانسته بود و گفته بود: در طراحی پلاتفرم تاخیر داشته‌ایم اما ایران خودرو با ورود به مرحله طراحی پلاتفرم و تولید خودروهای متنوع با تجهیزات مدرن و به روز!! گام بزرگ دیگری در تحول و رشد صنعت خودروسازی خواهد برداشت.
وی در همان بازدید پیشرفت‌های ایران خودرو را مثبت ارزیابی کرده و گفته بود: مدیرعامل ایران خودرو در توسعه و راه‌اندازی و سرپا نگه‌داشتن ایران خودرو نقش مهمی ایفا کرده است! حمیدرضا فولادگر،
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم در وصفی دیگر عنوان کرده بود: با اتخاذ تدابیر ویژه و همت بالای کارکنان ساختار تولید ایران خودرو متحول شده است! مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو با بهینه‌سازی ترکیب تولید توانست "پاسخگوی نیاز مشتریان" باشد. و البته چندین نماینده دیگر عضو کمیسیون که مشخص بود برق خودروهای ایرانی چشم آنها را خیلی خیره کرده بود!
و حال باید دید کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم که ادعای انقلابی بودن دارد چقدر انقلابی عمل خواهد کرد!؟ آیا فقط با مشکلات خودروسازان دولتی آشنا می‌شوند و بعد هم با آنها همدردی می‌کنند و یا با رفع موانع رقابتی مشوق کلید زدن تولید کیفی و جهش توامان کمیت تولید و کیفیت آن خواهند شد!؟ پرسشی که نماینده مردم نی‌ریز هم در مصاحبه شامگاه دیروز "آفتاب یزد" پاسخ روشنی به آن نداد و این امر را به معرفی وزیر جدید صمت حواله کرد!