تلویزیون: نگوییم کرونا بگوییم کروناز!

ادامه اظهارات عجیب از سوی مهمانان صدا وسیما در مورد ویروس منحوس؛این بار افسانه بایگان
آفتاب یزد – گروه شبکه: چندی پیش مهمان برنامه «عید همدلی» شبکه دو سیما، افسانه بایگان بانوی بازیگر کشورمان بود. او در این برنامه تعبیر عجیبی از ویروسی داشت که چندین ماه است دنیا را درگیر خود کرده و به دنبال آن بسیاری از خانواده‌ها را عزادار و تعداد بیشماری را به بستر بیماری کشانده است. این بازیگر خطاب به مجری برنامه می‌گوید:«در عین حالی که ویروس کرونا منحوس است بهتر است که به جای کرونا بگوییم کروناز! به کار بردن چنین لفظی علاوه بر انرژی خوبی که دارد ما را از فرکانس منفی این ویروس دور می‌کند» احتمالا افسانه بایگان با نیت تزریق امیدواری به جامعه خسته از کرونا، چنین اظهاراتی را مطرح نموده است اما گویا نتوانسته منظور خود را به درستی بیان کند و ازاین تعبیر عجیب استفاده کرده، آنهم نسبت به ویروسی که کاملا خطرناک است و هیچ گونه مهربانی نسبت به هم‌وطنانمان ندارد.
> اظهارات عجیب مهمانان صدا و سیما
اما نکته اینجاست که این اولین باری نیست که صدا و سیما، مهمان‌هایی را به برنامه‌های تلویزیونی خود دعوت می‌کند که با اظهارات نسنجیده و عجیبشان مردم را دچار گمراهی و به شعورشان این چنین توهین می‌کند. تازه‌ترین آنها همین پروفسوری بود که مدعی بود می‌توان با زهر زنبور عسل، کرونا را درمان کرد. یا پیشتر نیز کارشناس دیگری گفته بود:«نارنج بو کنید تا کرونا نگیرید» البته یک متخصص عفونی نیز در صداوسیما در اظهارات ناپخته‌ای عنوان کرده بود:« برای مهار بیماری باید همه به ویروس کرونا مبتلا شوند».


البته این گفته‌های عجیب فقط در مورد ویروس کرونایی است که در حال حاضر بحث روز دنیاست. بارها شاهد بوده‌ایم که کارشناسانی با موضوعات مختلفی در صدا و سیما حضور پیدا کرده‌اند و با سخنان غیر کارشناسانه و نسجیده شان، سبب آزردگی خاطر مردم شده اند. ازآنجایی که اغلب این مهمان‌های تلویزیونی عنوان کارشناس را یدک می‌کشند انتظار می‌رود که علمی و سنجیده سخن بگویند اما معمولا خلاف این موضوع ثابت می‌شود. جالب اینجاست که گاها صدا و سیما، پاسخگوی انتقادها به حضور این قبیل کارشناسان نیست. در واقع هیچ گونه مسئولیتی را در قبال مهمان هایشان برعهده نمی‌گیرند. از همین رو این سوال اساسی وجود دارد که صدا و سیما بر چه اساسی مهمان‌های برنامه تلویزیونی خود را دعوت می‌کند و اصلا چرا اجازه ورود چنین افرادی را به تلویزیون می‌دهد؟
> صدا و سیما راه را اشتباه می‌رود
در این باره یک کارشناس رسانه به آفتاب یزد می‌گوید:« مشکل به فضای عمومی کشور بر می‌گردد یعنی در حال حاضر وضعیت کشور به گونه‌ای است که هر کسی به خود این اجازه را می‌دهد که در رابطه با هر موضوعی اظهار نظر کند. در واقع همه اظهار نظر می‌کنند به جز آنهایی که باید این کار را بکنند.» حسن معظمی با بیان اینکه رسانه ملی نیز از این قاعده مستثنی نیست، افزود:« صدا و سیما برای آنکه از این ماراتن اظهارنظرهای عجیب و غریب از بقیه عقب نماند این اجازه را به خودش داده که برخلاف رویه رایج تمام رسانه‌های معتبر دنیا که معمولاً به دنبال کسانی می‌روند که هنر،رشته و تخصص موضوع مربوطه را دارند، به دنبال افرادی برود که از تخصص کافی برخوردار نیستند. در واقع می‌خواهند به نوعی آنتن برنامه‌شان را پر کنند.» وی تاکید کرد: «این مسئله هم برمی‌گردد به اشکالات اساسی که در حوزه رفتار عمومی جامعه ما وجود دارد یعنی همه در رابطه با هر موضوعی اظهار نظر می‌کنند بدون آنکه رشته و تخصصی در رابطه با موضوع داشته باشند. حتی به نظرشان اگر اظهار نظر نکنند دچار نقص هستند.»این کارشناس رسانه ادامه داد:« به نظرم باید به صورت ریشه‌ای این مشکل را در جامعه حل کنیم. متاسفانه این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شده است مثلاً من نوعی که رشته‌ام در حوزه رسانه است و قرار است در رابطه با این موضوع صحبت کنم اگر فضا به سمتی برود، می‌شود که من هم در رابطه با موضوعات دیگری اظهار نظر کنم.» معظمی گفت: «تلویزیون به عنوان رسانه‌ای که قرار است نقش یک دانشگاه را ایفا کند دارد راه را اشتباه می‌رود و همین عاملی می‌شود که این فرهنگ اشتباه در جامعه رایج شود. متاسفانه در حال حاضر دچار مشکلات اساسی هستیم و تلویزیون در نبود رسانه تصویری در کشور به خودش این اجازه را می‌دهد که هر کاری را که درست می‌داند همان را انجام دهد در صورتی که اگر برای تلویزیون در حوزه رسانه تصویری رقیب جدی وجود داشت این اشکالاتی که در حال حاضر به رسانه وارد است کمرنگ‌تر بود.»
این کارشناس رسانه در پایان گفت: «تلویزیون به خاطر نبود رقابت، نظارت و ترک تازی که این سال‌ها داشته، دچار این عارضه شده است و این عارضه را باید گردانندگان این رسانه به صورت ریشه‌ای رفع کنند چرا که تلویزیون با ریزش عجیب مخاطب مواجه است و ضریب اعتماد عمومی نسبت به صدا و سیما بسیار پایین است. آن هم به این دلیل است که صدایی که از رسانه ملی پژواک می‌شود برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست.»