عقب نشینی موقت کرونا

مردانی در گفتگو با آفتاب یزد: ما به عنوان کسانی که از نزدیک با مبتلایان این بیماری در تماس هستیم متوجه شده‌ایم که ابتلا به بیماری در کشور در حال کاهش است. البته این موضوع نباید سبب خوش خیالی شود
آفتاب یزد- گروه اجتماعی:آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در ماه‌های اخیر با فراز و نشیب‌های فراوانی رو به رو بوده است، نیمه تیر ماه آمار فوتی‌های کرونا چند بار در کشور رکورد زد و از مرز 220 نفر هم گذشت اما حالا به مرز 150 نفر در روز رسیده است و این نشان می‌دهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند تا حد زیادی از ابتلای به این بیماری جلوگیری کند. ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت چندی پیش درباره دلایل افزایش آمار فوتی‌های ناشی از کرونا گفته بود:« هر چه در خرداد کاشتیم در تیر درو کردیم.» با این اوصاف بدون شک تعطیلات خرداد ماه که سبب شد عده زیادی به مسافرت بروند نخستین دلیل افزایش آمار فوتی‌های ناشی از کرونا بود، با این روال هر چه در تیر ماه کاشتیم هم حالا و در مرداد ماه درو می‌کنیم و از آن جایی که در تیر ماه به دلیل افزایش آمار فوتی‌های مربوط به کرونا، پروتکل‌های بهداشتی بیشتر رعایت می‌شد و به گفته مسئولین بر اساس گزارش‌های میدانی در شهرستان‌ها بیش از 75 درصد مردم و در تهران نزدیک به 50 درصد مردم از ماسک استفاده می‌کردند، حالا شاهدیم که آمار فوتی‌های ناشی از کرونا سیر نزولی را طی می‌کند و به زیر 120 نفر در روز نزدیک می‌شود. اما آن چه که سبب نگرانی می‌شود این است که ما در مرداد ماه، با وجود تجمعات مذهبی، برگزاری کنکور و مسافرت در روز‌های تعطیل، چه چیزی کاشتیم و در شهریور ماه چه برداشت خواهیم کرد؟
>رکورد شکنی کرونا در ایران
در تیر ماه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا 3 بار در ایران رکورد زد. در نخستین رکورد در 18 تیرماه مرگ و میر روزانه 200 نفر در کشور را تجربه کردیم و در دومین رکورد بیستم تیرماه مرگ روزانه 220 نفر را تجربه نمودیم که این آمار در سی‌ام تیر ماه به 229 نفر رسید و بدین ترتیب مرگ و میر بر اثر کرونا در کشور برای سومین بار رکورد شکست. همان زمان‌ها ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در خصوص علت این رکورد شکنی‌ها گفت: «این موضوع ناشی از آن است که در مقاطعی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سطح جامعه کاهش یافت و مردم با برگزاری مراسم‌های عروسی و انجام سفرها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند از سوی دیگر دولت به دلیل نیازهای اقتصادی مجبور به بازگشایی اصناف و اماکن شد. همانطور که بارها اظهار شده نتیجه آثار هر تغییر مثبت و منفی اجتماعی پس از چند روز یا چند هفته خود را نشان می‌دهد به طوری که پس از 5 الی 10 روز موارد سرپایی افزایش پیدا می‌کند، دو الی چهار هفته بعد شاهد افزایش موارد بستری هستیم و از سوی دیگر 4 الی 6 هفته بعد شاهد افزایش یا کاهش موارد مرگ هستیم.»


>فاجعه در راه است؟
حالا اما با نزول آمار مرگ و میر بر اثر کرونا مواجه هستیم، هر چند سیر نزولی این آمار به یکباره اتفاق افتاد و روز گذشته این آمار به 132 نفر در روز رسید و این موضوع جای بسی تعجب دارد اما سوال اینجاست که چه عواملی سبب کاهش این آمار شده است؟
دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله‌ با کرونا در گفتگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت:
« از 15 تیرماه خوشبختانه مردم به طرح اجباری شدن ماسک پاسخ مناسب دادند، واقعیت این است که در حال حاضر در کشور‌هایی که مثل ما که با طغیان مجدد بیماری مواجه هستیم 2 استراتژی می‌تواند بر امر کنترل بیماری بسیار موثر باشد، یکی از این استراتژی‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگری استفاده از ماسک است. ما در بحث فاصله‌گذاری اجتماعی موفق عمل نکردیم اما در خصوص استفاده از ماسک موفق بودیم چرا که در حال حاضر به جد می‌توان گفت 80 درصد مردمی که در معابر می‌بینیم از ماسک استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد پائین آمدن آمار مرگ و میر هم ناشی از همین موضوع است. اگر مردم مسافرت‌های غیر ضروری خود را کاهش دهند مسلما این روند همین طور سیر نزولی را طی خواهد کرد اما متاسفانه آن چه شاهد بودیم این است که در همین تعطیلات عید غدیر افراد زیادی به مسافرت‌های غیر ضروری شمال کشور رفتند و حالا باید بگوئیم که فقط خدا به دادمان برسد که نتیجه این مسافرت‌ها چه خواهد شد. » او در ادامه تاکید کرد:« در حال حاضر ما به غیر شست و شوی دست و رعایت موارد بهداشت شخصی استراتژی‌هایی را داریم که می‌تواند به کاهش مرگ و میر و ابتلای بیماری کرونا کمک کند، برای مثال مردم باید بدانند که برای خرید از سوپر مارکت باید از مشتری قبلی حداقل یک مترو نیم فاصله داشته باشند یا مثلا خانواده‌هایی که فرزندشان کنکور دارد جلوی در محل کنکور تجمع نکنند. این‌ها مواردی است که تا حد زیادی می‌تواند از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کند. علاوه بر این‌ها عدم شرکت در مجامع تفریحی و زیارتی مثل دسته‌های عزاداری تا حد زیادی می‌تواند مانع از مرگ و میر و ابتلا به کرونا شود، من تاکید می‌کنم که اگر مردم در این مجامع شرکت کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند بدون شک با فاجعه رو به رو خواهیم بود.» این عضو کمیته ملی مقابله با کرونا
در خصوص اینکه با وجود تجمعات مذهبی، برگزاری کنکور و مسافرت‌های غیر ضروری مردم در تعطیلات، چه چیزی در شهریور ماه انتظار ما را خواهد کشید گفت:« این موضوع بستگی دارد مردم در این مجامعی که شرکت می‌کنند در وهله اول اصول بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت می‌کنند یا خیر و دوم اینکه مسافرت‌های غیر ضروری را کنسل می‌کنند یا نه، اگر این موارد رعایت شود و مسافرت‌ها ضروری باشد بدون شک آمار همین طور کاهش پیدا خواهد کرد اما اگر موارد بهداشتی رعایت نشود و مسافرت‌های غیر ضروری نیز اتفاق بیفتد بدون شک با فاجعه رو به رو خواهیم بود. در حال حاضر در روند مراجعه بیماران به مراکز درمانی با کاهش قابل توجهی رو به رو هستیم، در هفته‌های گذشته حد اقل روزی 120 مراجعه‌کننده داشتیم که این آمار در حال حاضر تقریبا به نصف کاهش یافته است و این نشان‌دهنده کاهش موارد ابتلا است، موارد بستری در بیمارستان هم نسبت به دو هفته پیش کمتر شده است و این نشان می‌دهد طغیان کرونا با سیل نزولی همراه شده است.»او در خصوص این موضوع که برخی می‌گویند آمار منتشر شده در چند روز اخیر دروغ است تا مردم به حضور متراکم در مراسم عزاداری محرم تشویق شوند، گفت:« اول از هر چیز باید بر این موضوع تاکید کنم که این آمار چه دروغ باشد و چه راست باشد مردم برای اینکه با جان دیگران و خودشان بازی نکنند باید از اجتماع در دسته‌های عزاداری و هیئات بپرهیزند و کاهش آمار چیزی از اصل ماجرا تغییر نمی‌دهد. اما به غیر از آن ما به عنوان کسانی که از نزدیک با مبتلایان این بیماری در تماس هستیم متوجه شده‌ایم که ابتلا به بیماری در کشور در حال کاهش است. البته این موضوع نباید سبب خوش خیالی شود و مردم فکر کنند زندگی به روال قبل برگشته است، چون اگر ما مواردی که باعث طغیان بیماری می‌شود را رعایت نکنیم مسلما با موج دوم و سوم بیماری مواجه خواهیم شد.»
با همه این تفاسیر چیزی که مشخص است این است که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و تجمعات صورت بگیرد قطعا شهریور ماه و مهرماه، روزهای سختی برای ما رقم خواهد خورد، در این بین مسئولین همچنان ساز و کار مشخصی برای مراسم عزاداری‌های محرم ایجاد نکرده‌اند و این موضوع نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.
نامه جمعی از پزشکان به مراجع تقلید درباره مجالس عزاداری ماه محرم
جمعی از پزشکان و کادر درمان که در صف نخست مبارزه با ویروس کرونا حضور دارند در آستانه محرم حسینی (ع) در نامه‌ای از مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه درخواست کرده‌اند که با بهره‌گیری از فقه پویای جعفری، عموم عزاداران حسینی را از برگزاری مجالس حضوری پرهیز دهند.در این نامه با اشاره به فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب در عید قربان مبنی بر رعایت بر اینکه «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند. بنده خودم شخصاً هرچه را که آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه من به هیئات، منبری‌ها و مداح‌ها و دیگران این است که هر کاری می‌کنید ببینید ستاد ملی کرونا چه می‌گوید. اگر ضابطه‌ای تعیین کردند همه ما موظفیم آن را رعایت کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه‌ی بزرگی رخ خواهد داد.» آمده است: « برگزاری هرگونه اجتماعات ازجمله مجالس عمومی عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین علیه‌السلام، راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و توزیع غذای نذری قطعاً و یقیناً باعث افزایش شمار مبتلایان و مرگ هم‌میهنان خواهد شد. هیچ نهاد ناظری توانایی ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط میلیون‌ها عزادار سیدالشهدا (ع) در مراسم سوگواری محرم را ندارد. در صورت ارائه مجوز، ضمانت متراکم و مسقف نبودن صدها هزار مجلس عزاداری در سراسر کشور غیرممکن است و در این شرایط حتی با استفاده از ماسک و رعایت فاصله بین عزاداران، امکان جدی سرایت بیماری وجود دارد. گسترش بیماری به هر نحو، تضییع حق‌الناس است.»در این نامه از مراجع تقلید، علما و روحانیان، مداحان و مبلغان مذهبی سراسر کشور درخواست شده است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فقه پویای جعفری، عموم عزاداران حسینی را از برگزاری مجالس حضوری پرهیز دهند و با تاکید بر شیوه‌های نوین عزاداری ازجمله تبدیل کردن هر خانه به یک حسینیه، بهره‌گیری حداکثری از رسانه‌ها و فضای مجازی و توزیع بسته‌های مواد غذایی بین نیازمندان به‌صورت کمک مومنانه از مرگ صدها عزادار حسینی پیشگیری فرمایند. در بخش دیگری از این نامه آمده است: با توکل به خداوند بزرگ امیدواریم این مرحله سخت را پشت سر گذاریم و مراسم محرم و صفر در سال‌های آینده هرچه باشکوه‌تر برگزار شود./ ایلنا