مدرس خياباني نخستين وزير مجلس يازدهم

آرمان ملی: رئیس‌جمهور هفـــته گذشته حــسین مدرس‌خیابانی سرپرست کنونی وزارت صمت را به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و امروز قرار است جلسه رای اعتماد به او در مجلس برگزار شود. مدرس‌خیابانی حدود ۱۷سال در وزارت بازرگانی در مسئولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیرکل تامین و توزیع کالا، مدیرکل دفتر تنظیم بازار، هیات‌مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران و همچنین نزدیک به ۱۰ سال به‌عنوان مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتورسازان (تراکتورسازی ایران)، سیمان مازندران، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات فعالیت کرده است.
  تشریح جلسه رای اعتماد
روز گذشته سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفت: صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس بررسی می‌شود. محمدحسین فرهنگی افزود: در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت، یک ساعت وقت برای دفاع رئیس‌جمهور از وزیر پیشنهادی پیش‌بینی شده و سپس دو نماینده مخالف و دو نماینده موافق وزیر پیشنهادی هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه فرصت صحبت دارند. البته آنها می‌توانند بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهند. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی نیز به مدت ۳۰ دقیقه برای ارائه‌ برنامه‌ها و دفاع از صلاحیت خود فرصت دارد، اظهار داشت: «پس از استماع سخنان تمام سخنرانان، صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذاشته خواهد شد.» اما ساعاتی پس از آن سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس از عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت خبر داد. محمدحسین فرهنگی با اشاره به جلسه بعدازظهر سه‌شنبه هیات‌رئیسه مجلس گفت: آقای روحانی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس برای بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت حضور نمی‌یابد و آقای جهانگیری معاون اول به‌جای ایشان در جلسه حضور پیدا خواهند کرد.
  تایید با رای اعتماد بالا؟
آنطور که از اظهارات برخی نمایندگان برمی‌آید ظاهرا مدرس‌خیابانی با موانع زیادی برای اخذ رای اعتماد مواجه نمی‌شود چنانکه دیروز رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس گفت: این فراکسیون از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حمایت می‌کند. یک عضو کمیسیون اجتماعی  مجلس هم گفت: گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت سابقه و تجربه کافی در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت دارد و گزینه مناسبی برای این وزارتخانه است. حسن لطفی اظهار داشت: حسین مدرس‌خیابانی نیروی وزارت صمت و قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی بوده و عملکرد مثبتی در این وزارتخانه از خود ارائه کرده و با توجه به سابقه بسیار خوب و تجربه کافی که در حوزه صنعت، معدن و تجارت گزینه مناسبی برای این سمت است و با اقبال نمایندگان مواجه می‌شود. همچنین عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره شرایط وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای تصدی وزارت صمت، گفت: در اهداف و برنامه‌های مدرس ‌خیابانی که به کمیسیون صنایع مجلس ارائه داده، نقاط قوت زیادی وجود دارد. محسن طاهری افزود: با توجه به نشست‌هایی که تاکنون با وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری داشته‌ایم نظر من این است که مدرس‌خیابانی برای وزارت صمت برنامه‌های قابل قبولی دارد ولی نسبت به عملکرد دوره سرپرستی نامبرده هنوز نمی‌توانم نمره قبولی به‌خصوص در حوزه تنظیم بازار به او بدهم. نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، وزیر پیشنهادی صمت را مسلط به حوزه‌های صنعت و تجارت دانست و افزود: با توجه به تجارب و تخصص مدرس‌خیابانی، او در کسوت وزیر نیز مفید و اثرگذار خواهد بود. علی‌اکبر کریمی با اشاره به سوابق و برنامه‌های سیدحسین مدرس‌خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: عملکرد مدرس‌خیابانی در دوران سه‌ماهه سرپرستی و پیش از آن نشان داد که او فرد باانگیزه و پرتلاشی است و در عین حال تجارب مفیدی در سمت‌های قبلی خود اندوخته است. نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مدرس‌خیابانی نسبت به سایر وزرای پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد بهتری برخوردار بوده و همین سبب ارجحیت او به سایر گزینه‌ها می‌شود تا از هم‌اکنون آینده موفقی برای او در این وزارتخانه پیش‌بینی کرد. وی یادآور شد: البته شرایط اقتصادی و تحریم، کار را برای مدرس‌خیابانی سخت می‌کند و لازم است با تلاش مضاعف و استفاده از تیمی قوی، مشکلات بخش صنعت و تجارت به‌ویژه صادرات را با جدیت بیشتری دنبال و حل کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز فضای مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی صنعت را مجموعا مثبت دانست و گفت که احتمالا مدرس‌خیابانی می‌تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد. محمد باقری اظهار کرد: آقای دکتر مدرس‌خیابانی در چندماه مسئولیت وزارت صنعت و پیش از آن در کسوت قائم‌مقام وزیر صنعت کارنامه قابل‌قبولی داشته است. وزیر پیشنهادی صنعت همچنین برنامه‌های در حوزه داخلی‌سازی، حمایت از تولیدات داخلی، سامان دادن به خودروسازی‌ها و حمایت از کیفی‌سازی ارائه کرده و در حوزه بازرگانی هم تثبیت قیمت‌ها و حمایت از اقشار کم‌درآمد را در زمره برنامه‌های خود قرار داده است.