صف سازشکاران عرب پشت امارات برای بیعت با تل‏آویو

سرویس بین الملل جوان آنلاین: هنوز موعد نهایی امضای توافق عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی مشخص نشده است. با اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز جمعه مائیر بن شبات، رئیس شورای امنیت داخلی این رژیم را مأمور کرد بر آمادگی برای انجام مذاکرات با امارات متمرکز شود، اما در بیانیه‌ای که دفتر نتانیاهو صادر کرده، اشاره‌ای به چگونگی این آمادگی یا زمان آن نشده و فقط منابع صهیونیستی از سفر هفته آینده هیئتی از این رژیم به ابوظبی خبر می‌دهند. با این حال لیست سازشکاران عرب از پیش روشن است. هانی بن بریک، رئیس گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات از قصد خود برای سفر به فلسطین اشغالی در صورتی که توافقنامه عادی‌سازی میان امارات و رژیم صهیونیستی به امضا برسد، خبر داد. بن بریک با اشاره به اینکه پس از نهایی شدن توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی به تل‌آویو سفر خواهد کرد، افزود: به بیت‌المقدس می‌روم و در مسجد الاقصی نماز خواهم خواند!
در این حال، رادیو عبری زبان رژیم صهیونیستی فاش کرد واشنگتن به مغرب پیشنهاد کرده است در مقابل به رسمیت شناختن صحرای غربی توسط تل‌آویو، مغرب هم اسرائیل را به رسمیت بشناسد. از سوی دیگر، حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، «اقدام تاریخی» دولت امارات در اعلام پیمان صلح با رژیم اشغالگر صهیونیستی را به او تبریک گفت و مدعی شد: این اقدام به تقویت صلح و ثبات کمک خواهد کرد.
تأیید بن سلمان در خفا
عاموس یادلین، رئیس اندیشکده تحقیقات امنیت ملی اسرائیل فاش کرد که ولیعهد سعودی به شکل محرمانه توافق میان رژیم صهیونیستی و امارات را تأیید کرده است. یادلین گفت: «اما این تأیید از پشت صحنه و محرمانه انجام شده است و بن سلمان منتظر نتایج اعلام این توافق است.» یادلین همچنین به توافق با کشور‌های عرب دیگر در آینده اشاره کرد و گفت که امید‌هایی به بحرین، عمان و عربستان وجود دارد. همچنین جارد کوشنر، داماد و مشاور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا در مصاحبه‌ای با «سی‌ان‌بی‌سی» با بیان اینکه روابط کامل عادی میان عربستان و اسرائیل اجتناب‌ناپذیر است، افزود: «عربستان سعودی، به وضوح رهبری بزرگ در زمینه مدرن‌سازی بوده است، اما شما نمی‌توانید یک شبه یک نزاع را از میان بردارید.»


تضمینی به توقف اشغال کرانه باختری نیست
برخلاف ادعا‌های اولیه مبنی بر اینکه عادی‌سازی امارات و اسرائیل به شرط لغو طرح الحاق کرانه به سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته است، «عمر قباش» دستیار وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت گفت، «بر روی سنگ حک نشده» که رژیم صهیونیستی باید از وعده‌هایی که در قبال اشغال کرانه باختری داده عقب‌نشینی کند. این دیپلمات اماراتی با اشاره به اینکه «هیچ شروطی» به این توافق غافلگیرانه که از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا اعلام شد، الصاق نشده است، گفت کشورش شرایط رژیم صهیونیستی را درک می‌کند. قباش در ادامه مدعی شد: «هیچ ابتکار عربی دیگری برای احیای راه‌حل دو دولتی وجود نداشت. رهبران ما اقدامی بسیار شجاعانه و دلیرانه اتخاذ کردند. نباید آن را از پشت خنجر زدن قلمداد کرد.»
علیه ایران نیست!
اما خود وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی یعنی «انور قرقاش» در مصاحبه با بلومبرگ در توجیه تفاهم با اسرائیل گفت: «این مسئله به امارات، اسرائیل و ایالات متحده مربوط می‌شود و به هیچ عنوان هدف آن تشکیل نوعی گروه علیه ایران نیست.» مقام اماراتی گفت: «ما رابطه بسیار پیچیده‌ای با ایران داریم. ایران، همسایه ما است، ولی همزمان، اختلافاتی درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران داریم.» با این حال، جان بی. آلترمن، مدیر بخش خاورمیانه در اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی درباره نگرانی‌های امنیتی مشترک امارات و اسرائیل نوشت: هر دو ایران را به عنوان تهدیدی جدی ارزیابی می‌کنند. هر دو با اسلام سیاسی سر ستیز دارند و هر دو به اینکه گسترش دموکراسی در جهان عرب نتایج سودمندی خواهد داشت، شک دارند. همین مسائل مشترک منجر به همکاری امنیتی عمیق میان دو کشور شده است.» همچنین رویترز در گزارشی در این باره نوشت که توافقنامه فوق، امارات عربی متحده را به سومین کشور عربی بعد از مصر و اردن تبدیل کرد که به چنین توافقی با اسرائیل دست پیدا کرده است که می‌تواند از دسترسی خاصی به تسلیحات امریکا بهره‌مند شود. «دیوید فریدمن» سفیر امریکا در فلسطین اشغالی روز جمعه در مصاحبه‌ای با «رادیو ملی عمومی» گفت: به وضوح فکر می‌کنم که این (عادی‌سازی روابط)، مسئله ارزیابی تهدید را تغییر می‌دهد و احتمالاً در زمینه فروش آتی سلاح (امریکا)، به نفع امارات خواهد بود.»