آرزوهاي ترامپ تحقق نمي‌يابد

آرمان ملی – علیرضا پورحسـین: آنـچـه این روزها تمـامـی کـارشناسان درخـصـوص سـیـاسـت خـارجـی ایـران بـر آن اتفاق‌نظر دارند این است که باید سیاستی هوشمندانه در پیش گرفته و با اتفاقات حادث‌شده منطقی و بااحتیاط برخورد کند زیرا در خط مقدم مقابله با انبوهی از کشورها است که هر روز به دنبال برنامه‌ریزی برای برهم زدن ثبات منطقه هستند. در این فضا است که ایران باید هوشمندانه عمل کند و از هرگونه اظهارنظر غیراصولی پرهیز کند. جریان کشورهای عربی در منطقه و به‌ویژه امارات و عربستان سعودی به دنبال انجام یک مجموعه اقدامات هستند و تمامی این اتفاقات را باید به صورت یک پازل دید. از انفجار بیروت گرفته تا عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی همه و همه برای خنثی کردن قدرت کشورهایی است که در منطقه به صورت مستقل عمل می‌کنند، تا امنیت برای رژیم‌صهیونیستی تامین شود. قطعا این کشورها در ابتدا در لبنان به دنبال این هستند که شخصی نخست‌وزیر شود که در کامل شدن این پازل به آنها کمک کند. و در وهله اول به دنبال این هستند تا به هر شکل ممکن برجام را از بین برده و بار دیگر ترامپ را در ایالات‌متحده به قدرت برسانند تا فردی همسو با سیاست‌های تند آنها به روی کار آید. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با نصرت‌ا... تاجیک،‌ سفیر سابق ایران در اردن داشته است که در ادامه می‌خوانید.
  در ورای تمامی اتفاقاتی که امروز در منطقه رقم می‌خورد آیا سیاستی واحد وجود دارد؟
اگر یک تصویر بزرگ در مقابل ما قرار داشته باشد برای تکمیل کردن پازل مجموعه اتفاقاتی که در منطقه در حال رقم خوردن است باید توجه کرد که به ساعت صفر دو اتفاق بزرگ هر روز نزدیک‌تر می‌شویم. هر چه به زمان وقوع این دو اتفاق نزدیک‌تر می‌شویم، این پازل کامل‌تر شده و مشخص می‌شود که تصویر اصلی و هدف اصلی از کنار هم قرار دادن این پازل‌ها که هر کدام یک اتفاق است چه خواهد بود. نخستین اتفاق بزرگ انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده و اتفاق دوم پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران است. ترامپ به هر نوعی شده است می‌خواهد در دوم نیز رئیس‌جمهور باشد و در این راستا هر کاری انجام می‌دهد و حتی حاضر است فضای جهانی را متشنج و تلخ نیز بکند. بنابراین ترامپ برای رای آوردن هر کاری انجام می‌دهد. ترامپ در دور نخست ریاست‌جمهوری خود چند مساله را در حوزه سیاست خارجی به سرنوشت دور دوم ریاست‌جمهوری خود بی‌ربط ارتباط داده و گره زده که در تمامی موارد موفق نبوده است. این مسائل چین، کره شمالی و ایران هستند. از سوی دیگر تلاش او این بوده است که مساله رژیم‌صهیونیستی را حل کند و موجودیت این کشور را برای همه جا بیندازد که این امر نیز تحقق نیافته است. بنابراین هم خود ترامپ انگیزه انجام و رقم زدن اتفاق‌هایی در منطقه را دارد و هم رقبای منطقه‌ای ایران نیز خواهان این اتفاق هستند. در همین راستا کشورهایی همچون عربستان و رژیم‌صهیونیستی نیز تمایل دارند بار دیگر ترامپ رئیس‌جمهور شود تا شخصی کاملا همراه با آنها در ایالات‌متحده بر راس امور باشد.
  ایالات‌متحده به دنبال چه اتفاق‌هایی هر روز به نحوی اجرای یک سناریوی جدید در قبال ایران را پیگیری می‌کند؟


تلاش‌ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناکام بوده است و در همین راستا مکانیزم ماشه را نیز حتی نتوانستند اجرائی کنند. خروج از برجام این هزینه را به ایالات‌متحده تحمیل کرد که عملا در هیچ زمینه‌ای موفق نبوده است و حتی برایان هوک نیز در این راستا فدا شد. ایالات‌متحده بدون محاسبه از برجام خارج شد و خود را خلع سلاح کرد و در شورای امنیت نیز دیگر حامی قدرتمندی ندارد و هر قطعنامه‌ای که علیه ایران صادر می‌کند با وتو مواجه می‌شود. همین امر است که سیاست خارجی ترامپ را منفعل کرده و در کنار سیاست داخلی نامطلوب کار را برای او سخت کرده و وضعیت بدی را پیرامون او وضع کرده است که برای خروج از آن هر لحظه تلاش می‌کند سناریوهای جدیدی را در دستورکار قرار دهد. در همین راستا با چین و کره‌شمالی مراوداتی داشته اما همچنان با ایران نتوانسته است هیچ کاری انجام دهد. صحبت‌هایی نظیر اینکه قبل از انتخابات ایران می‌تواند توافق بهتری دریافت کند یا پس از انتخابات ظرف مدت 30 روز با ایران به توافق می‌رسد نیز برای موفقیت در حوزه ایران است و هر روز هر کدام از این سناریوها را بولد می‌کند. نباید فراموش کرد که در این برهه زمانی فاصله ایالات‌متحده با هم‌پیمانانش نیز بیشتر شده که نشات‌گرفته از خروج از برجام است.
  دولت ترامپ برای خروج از این وضعیت ممکن است به انجام چه اقداماتی روی آورد؟
 ترامپ به دنبال این است تا به هر شکل ممکن از ایران امتیازاتی بگیرد و به هر نحوی در این راستا به ایران فشار آورد. در گام نخست شاهد بودیم در انفجار لبنان از همان لحظات ابتدایی حزب‌ا... لبنان را مقصر جلوه دادند، در صورتی که تا این لحظه صرفا حادثه بودن آن اثبات شده است. بلافاصله پس از این اتفاق تنش در فضای داخلی لبنان ایجاد کرده تا فشار را بر حزب‌ا... لبنان بیشتر کنند و با تغییر ساختار سیاسی فضای داخلی این کشور را با خود همراه کنند. این موارد آرزوهای آمریکا است و تحقق پیدا نمی‌کنند زیرا ایالات‌متحده توان مداخله کامل در این تحولات را ندارد. نیروهای تاثیرگذار در عرصه داخلی لبنان متعدد هستند و این کار را بسیار پیچیده کرده است. از سوی دیگر مساله امارات و رژیم‌صهیونیستی نیز پیش آمد که آن نیز در راستای تغییر چهره منطقه علیه ایران است. این رویدادها همان سناریوهایی است که ترامپ در این روزها به نحوی در شکل‌گیری آنها شریک است و در آینده نیز ممکن است چندین مورد مشابه را برای در تنگنا قرار دادن ایران عملیاتی کند.