پیش فروش واکسن کرونا ۳‌میلیون تومان!

آرمان ملی- منیره چگینی: هرچه از تبلیغاتی که این روزها در شبکه‌های مجازی منتشر شده، بگوییم از طنز ماجرا کم نمی‌کند، «پیش‌فروش واکسن کرونا به مبلغ سه‌میلیون تومان»! نکته جالب در مورد مرکز پزشکی که این آگهی را منتشر کرده‌ این است که آنها از مراحل ساخت واکسن خبری ندارند و در آگهی خود کشور سازنده این واکسن را انگلستان معرفی کرده‌اند، در صورتی که این روزها از واکسن کرونا روسیه رونمایی شده و رسانه‌های داخلی در روسیه به‌نقل از وزیر بهداشت این کشور اعلام کردند تولید واکسن کروناویروس موسوم به Sputnik V آغاز شده است. اما دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که هنوز مراحل بالینی آن طی شده و مشخص نیست که سازمان جهانی بهداشت واکسن این دانشگاه را تایید می‌کند یا خیر. از سوی دیگر نکته جالب در این آگهی، زمان تحویل واکسن در آبان و آذرماه امسال است. هنوز مشخص نیست که این آگهی‌های تبلیغاتی که بیشتر به یک شوخی شبیه است، با چه هدفی منتشر شده، آیا یک بازی رسانه‌ای است یا راهی برای کلاهبرداری از مردم! منان حاجی‌محمودی، معاون غذاودارو علوم پزشکی تهران درباره شایعات منتشر شده در خصوص پیش فروش واکسن کرونا در تهران، می‌گوید: «در حال حاضر مرکزی که اعلام کرده واکسن کرونا را پیش فروش می‌کند، نشانی و آدرس دقیقی ندارد و غیرواقعی است». حق با معاون غذاودارو علوم پزشکی تهران است وقتی با شماره تلفنی که این مرکز اعلام کرده، تماس می‌گیریم، تلفن آن را کسی پاسخ نمی‌دهد.
اما در روزهایی که با انتشار یک تصویر از داروی ضد کرونایی مدسیویر و رمدسیویر توسط برخی کشورها، به‌دلیل تشابه ظاهری، برخی از افراد سودجو در ناصر خسرو، یک پک شش تایی آمپول رفلکس معده که 60‌هزار تومان قیمت دارد را به مبلغ 540‌میلیون به نام داروی رمدسیویر به مردم می‌فروشند، انتشار چنین آگهی‌هایی در فضای مجازی برای کلاهبرداری دور از ذهن نیست. بعد از اینکه رئیس پلیس فتا درباره انتشار این آگهی، آن را کلاهبری خواند، سایت دیوار و چند سایت دیگر آن تبلیغات را حذف کردند. همان‌طور که سرهنگ داوود معظمی گودرزی معتقد است با توجه به حساسیت افکار عمومی و خبرهایی که در مورد واکسن کرونا منتشر شده این احتمال وجود دارد که افراد سودجو در پوشش پیش فروش واکسن یا فروش آن قصد کلاهبرداری از مردم را داشته باشند که لازم است شهروندان هوشیار باشند و البته پلیس نیز با چنین مواردی برخورد خواهد کرد. رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از شهروندان خواست که در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را به پلیس فتا اطلاع دهند.
   شیوع کرونا به ابوموسی رسید
در رابطه با این موضوع جامعه شناسان معتقدند زمانی‌که سیاست‌های مربوط به جلوگیری از شیوع کرونا در کشور شکست می‌خورد و بعد از گذشت کمتر از شش‌ماه با همه اقداماتی که انجام شده، ۳۴۱‌هزار و ۷۰ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۱۹‌هزار و ۴۹۲ نفر جانشان را از دست داده‌اند، مردم برای فرار از این وضعیت به هر طناب پوسیده‌ای چنگ می‌زنند و بعضا در چاهی که کلاهبرداران برای آنها کنده‌اند، به‌راحتی سقوط می‌کنند. آمار رسمی وزارت بهداشت نیز این ادعا را تایید می‌کند و از جمعه (24 مرداد) تا شنبه (25 مرداد 99)، دو‌هزار و ۲۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۴۳ نفر از آنها بستری شدند و ۱۶۱ بیمار جان خود را از دست دادند. ۳۹۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. اما نکته تاریک در این آمار، این است که شیوع ویروس به جزیره ابوموسی نیز رسید و وضعیت آن از سبز به زرد تغییر شرایط داد. در کنار جزیره ابوموسی، استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند و شیوع کرونا وضعیت استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان را قرمز کرده است.


   از واکسن ایرانی کرونا چه خبر؟
این سوالی است که این روزها مردم از خود می‌پرسند و برخی مواقع نیز وزیر بهداشت از مراحل امیدوار‌کننده ساخت این واکسن خبر می‌دهد، کما اینکه او می‌گوید که زنبیل‌مان را در نوبت گذاشته‌ایم و هر زمان فروش واکسن کرونا توسط هر کشوری آغاز شود، آن را برای مردم خریداری می‌کنیم. همچنین همان‌طور که سعید نمکی اعلام کرده، واکسن ایرانی کرونا که توسط پنج شرکت دانش بنیان در حال ساخت است، به‌زودی مراحل آزمایش‌های بالینی خود را طی خواهد کرد. با این حال رئیس سازمان دارو و غذا در آخرین اظهارنظر خود تاکید کرده است که « ماده اولیه واکسن کرونای ایرانی تولید شده است». محمدرضا شانه ساز با بیان اینکه بخش عمده واکسن‌‌های آنفلوآنزای امسال وارداتی است، از تولید ماده اولیه واکسن کرونا ی ایرانی خبر داد و گفت: مردم به این تبلیغات به هیچ‌وجه توجه نکنند و الان در دنیا توسط مراجع رسمی سؤالات بسیار زیاد و بدون جوابی درباره واکسن کرونا مطرح است و اگر کسی ادعای پیش فروش واکسن در کشور داشته باشد مورد تایید مراجع ذیصلاح نیست؛ پیش‌‌خرید واکسن کرونا از برخی شرکت‌‌های تولید واکسن در جهان توسط برخی کشورها صورت گرفته است که این کشورها پول مازاد دارند و تنها دو کشور پیش‌‌خرید واکسن کرونا را انجام داده‌‌اند و منابع بادآورده‌‌ای دارند و هیچ‌عقل سلیمی این همه پول را در بخش غیرمطمئن این‌‌گونه سرمایه‌‌گذاری نمی‌‌کند.
   ۲ داروی گیاهی مجوز گرفتند
همچنین مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی مبارزه به کرونا از مجوز دو داروی گیاهی برای تسکین بیماران سرپایی کرونایی خبر داد و گفت: تجویز این داروها اجباری نیست ولی اثربخشی تسکینی دارند اظهار کرد: اکنون با این اخذ مجوز، پزشکان می‌توانند این ۲ دارو را برای افرادی که کرونای آنها مثبت شده و سرفه می‌کنند تجویز کنند البته تجویز آنها اجباری نیست.