تشکر اهالی سینما از کادر درمانی

نیلوفر ساسانی
خبرنگار
«جشن حافظ» به‌شماره بیستم رسید. جشنی که ایده برگزاری آن از دل‌گویه‌های علی حاتمی در مراسم جشن منتقدان سینمایی بیرون آمد. آن طور که بانی این جشن تعریف می‌کرد حاتمی فقید موقع گرفتن جایزه آنقدر هول شده بود که نزدیک بود روی پله‌ها زمین بخورد. جایزه را گرفته و بسرعت پایین آمده بود. آهنگ صدایش در گوش علی معلم- که گفته بود- «آنقدر هنرمندان در ایران تحقیر شده‌اند که تشویق شدن بلد نیستند. کاش کاری کنید این تشویق شدن را بلد بشویم» او را مصمم کرده بود که جشنی مستقل از نگاه صنفی و دولتی برای تقدیر از اهالی سینما و تلویزیون راه‌اندازی کند.
حواشی قبل از جشن


شامگاه روز شنبه بیست و پنجم مرداد در حالی برگزیدگان بیستمین جشن حافظ معرفی شدند که نام این جشن به خاطر اعلام نامزدها و حواشی آن چند روزی پیش از برگزاری در رسانه‌ها شنیده شد. نبود نام آرش عباسی در فهرست بخش بهترین فیلمنامه تلویزیونی وتنها ذکر نام محسن تنابنده در مقام سرپرست نویسندگان و طراح داستان با واکنش نویسنده «پایتخت ۶» همراه بود و عباسی با انتشار پُستی در صفحه اینستاگرامش، اعلام کرد از برگزار‌کنندگان این جشن شکایت خواهد کرد. همچنین در حالی که قرار بود این جشن به‌صورت زنده از یکی از سامانه‌های آنلاین پخش شود و بابت آن هم بلیت فروخته شده بود اما یک روز قبل از برگزاری مراسم امید معلم دبیر این جشن با اعلام لغو پخش زنده، از بازگرداندن هزینه به حساب خریداران پیش فروش تماشای این برنامه در کوتاه‌ترین زمان گفت. در برخی گمانه‌زنی‌ها نام صدواسیما به‌عنوان مانع اصلی پخش آنلاین این جشن مطرح شد.
تشکر از کادر درمانی
می‌گویند اعتبار هر جایزه به هیأت داوری و عیار نگاه کارشناسانه آنهاست. نزدیک به دو دهه از عمر این جشن می‌گذرد و اینکه چقدر نشان حافظ این جشن از همین پشتوانه اعتبار گرفته و مشوق اهالی سینما شده است، بحث مفصل و جداگانه‌ای می‌طلبد اما آنچه مشخص است «جشن حافظ» در همه این سال‌ها جشنی برای دورهمی اهالی سینما بوده و همان‌طور که نوید محمدزاده در بیستمین آیین جشن عنوان کرد نشانه‌ای برای زنده بودن سینماست. در چهارمین سال نبود علی معلم، به‌دلیل شیوع کرونا بیستمین دوره این جشن در جمعی خصوصی‌تر و با تعداد کمتری در فضای باز برگزار شد. هر کدام از برگزیدگان طبق رسم معمول صحبت‌های کوتاهی را مطرح کردند که بخش مشترک این صحبت‌ها تقدیر از کادر درمانی در ایام مبارزه با کرونا بود. مریلا زارعی با یادی از ماه چهره خلیلی، سیروس گرجستانی و خسرو سینایی از کادر درمان قدردانی کرد: «می‌دانیم که خیلی خسته هستند و عزیزان ما را تیمار می‌کنند. این بیماری فعلاً همراه ماست از همه مردم می‌خواهم اصول بهداشتی را رعایت کنند و بی‌تفاوت نباشیم». احسان علیخانی نذر ماسک در ماه محرم را پیشنهاد داد: «اگر کسی نمی‌تواند ماسک بخرد این موضوع به ما ارتباط دارد. نزدیک ماه محرم هم هستیم و معمولاً در این ماه آرزوها و نذرها به این ماه گره می‌خورد، چه بهتر از نذر سلامت.» بخشی از صحبت‌های مصطفی زمانی هم به تقدیر از کادر درمانی اختصاص داشت: «یک تشکر ویژه از پزشکان و پرستاران دارم که در این روزهای سخت زحمت می‌کشند و قدردان آنهایی هستم که با این بیماری می‌جنگند و شکستش می‌دهند.»
صدرنشینی «شبی که ماه کامل شد» و رکوردداری محسن تنابنده
با معرفی برگزیدگان، «شبی که ماه کامل شد» با دریافت 4 تندیس رکورددار دریافت تندیس حافظ این دوره شد و محسن تنابنده هم با دریافت جایزه بهترین بازیگر کمدی برای فصل ششم «پایتخت» دهمین جایزه خود را در ادوار برگزاری این جشن دریافت کرد و رکورددار شد. در ابتدای مراسم جایزه یک عمر فعالیت هنری به فرامرز قریبیان اهدا شد. احسان علیخانی (بهترین چهره تلویزیونی)، مهران مدیری، شبنم مقدمی، پیمان قاسم‌خانی و امیربرادران (به ترتیب جایزه کارگردانی و سریال، بازیگر زن، بهترین فیلمنامه برای «هیولا»)، مصطفی زمانی (بهترین بازیگر مرد درام؛«نهنگ آبی»)، مریلا زارعی (بازیگر زن درام؛«مانکن»)، محسن تنابنده (بازیگر کمدی؛«پایتخت») از برگزیدگان بخش تلویزیون بودند.
در بخش سینما هم نوید محمدزاده و هوتن شکیبا (بازیگر مرد؛ «سرخپوست» و «شبی که ماه کامل شد»)، الناز شاکردوست و ژاله صامتی (بهترین بازیگر زن؛ «شبی که ماه کامل شد» و «درخونگاه»)، نیما جاویدی (کارگردانی «سرخپوست»)، نرگس آبیار(فیلمنامه «شبی که ماه کامل شد») و مجید مطلبی (بهترین فیلم؛«سرخپوست»)تندیس حافظ را از آن خود کردند.
 اشکان رهگذر (دستاورد فنی و هنری؛ انیمیشن «آخرین داستان»)، سیاوش اسعدی (جایزه ویژه هیأت داوران؛ «درخونگاه»)، رضا یزدانی (ترانه تیتراژ؛از یادها رفته)؛ زینب تبریزی (بهترین فیلم مستند؛ «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»)، سیاوش افشار (نشان عباس کیارستمی؛ کتاب آشپزی)، کریستف رضاعی(بهترین موسیقی متن؛ آخرین داستان)، حمید نجفی‌راد(بهترین تدوین؛ شبی که ماه کامل شد) و علی قاضی(بهترین فیلمبرداری: مسخره باز) از دیگر برندگان بیستمین جشن حافظ بودند.