صدای حمايت ملی از خسرو آواز ايران

آرمان ملی – مطهره شفیعی: نوروز ۹۵ بود که استاد محمدرضا شجریان با انتشار ویدئویی ضمن تبریک سال نو، از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داد و پس از آن تاکنون تحت نظر پزشکان به مداوا مشغول است. استاد محمدرضا شجریان روز شنبه به علت افت سطح هوشیاری، افت فشارخون و شوک سپتیک در «آی‌سی‌یو» بیمارستان جم تهران بستری شد. وی بهمن سال گذشته نیز به علت بروز مجدد اختلالات ریوی ناشی از بیماری قلبی در بیمارستان جم بستری شد و بامداد روز جمعه دوم اسفند ۹۸ همایون شجریان فرزند وی با انتشار تصویری از نمایشگر علایم حیاتی پدر از دوستداران وی رفع نگرانی کرد. «خسرو آواز ایران» پنجم فروردین سال جاری با حال عمومی مناسب از بیمارستان ترخیص شد و بر اساس اعلام هیات‌مدیره بیمارستان جم اقدامات درمانی وی زیر نظر پزشکان معالج در خارج از بیمارستان انجام گرفت. روز شنبه بود که خبر رسید استاد ‎محمدرضا شجریان به بخش مراقبت‌های ویژه ‎بیمارستان جم منتقل شد. استاد شجریان با افت سطح هوشیاری و افت فشارخون در آی‌سی‌یو این بیمارستان تحت مراقبت تیم پزشکی هستند. همان روز هیات‌مدیره بیمارستان جم در اطلاعیه‌ای توضیح داد: «استاد عزیزمان امروز با افت سطح هوشیاری، افت فشارخون، شوک سپتیک در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم بستری شدند و تحت نظر تیم پزشکی هستند. با آرزوی سلامتی برای استاد عزیزمان.» پیرو انتشار این اطلاعیه دکتر حسن عباس از پزشکان و دوستان نزدیک محمدرضا شجریان، ضمن تایید این خبر توضیح داد: صبح شنبه ۲۵ مردادماه به دلیل افت شدید فشار استاد شجریان از منزل به بیمارستان جم منتقل شدند و در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. وی تاکید کرد: در حال حاضر اوضاع عمومی آقای ‌شجریان تحت کنترل تیم پزشکی قرار دارد و اطلاع‌رسانی‌های بعدی به‌صورت رسمی از طریق بیمارستان صورت خواهد گرفت.»
   فوت شجریان دروغ است
دیروز هم حال استاد شجریان مساعد نبود. باشگاه خبرنگاران نوشت: عضو تیم پزشکی محمدرضا شجریان اعلام کرد از صبح سطح هوشیاری استاد شجریان پایین است. مهرداد بهلولیه گفت: استاد شجریان با افت فشارخون و سطح هوشیاری کاملا پایین که در اصطلاح علمی، آن را سپتیک یا عفونت منتشرشده در بدن می‌نامند، با شرایط ناپایدار با حال عمومی بسیار بد به بیمارستان جم انتقال داده شد. او اظهار داشت: استاد شجریان که حدود ۴ سال است که با بیماری سرطان کبد دست‌وپنجه نرم می‌کند باید هر چند ماه یک بار تحت‌نظر تیم پزشکی قرار گیرد تا مشکلاتش سریع‌تر برطرف شود. بهلولیه افزود: تا این لحظه سطح هوشیاری شجریان پایین است و به همین خاطر استاد توسط تیم پزشکی بیمارستان جم در بخش آی‌سی‌یو و تحت مراقبت‌های اولیه و ویژه قرار گرفته است. عضو تیم پزشکی استاد شجریان درباره زمان ترخیص شجریان از بیمارستان، گفت: شرایط و حال عمومی استاد از صبح امروز خوب نیست و تغییری نکرده است. به همین دلیل، درحال‌حاضر نمی‌توانم درباره زمان ترخیص شجریان، اظهارنظر کنم؛ البته امیدوارم این موضوع به‌زودی محقق شود. همچنین هیات‌مدیره بیمارستان جم تهران اعلام کرد که روز یکشنبه فشارخون استاد شجریان پایدار شده، اما سطح هوشیاری او تغییری نکرده است. بعد از انتشار خبر بستری ‌شدن دوباره محمدرضا شجریان، دوستداران این خواننده محبوب با انتشار هشتگ‌هایی به هنرمند محبوب‌شان ادای احترام می‌کردند. یکی از پرتکرارترین هشتگ‌ها
#  تو_ بمان_ با_من_تنها_تو_ بمان بود که به‌سرعت در صفحات هنری و موسیقی تکرار می‌شد. برخی از مخالفان مواضع و نوای استاد شجریان همانند همیشه به هوچی‌گری پرداخته و مدعی فوت او شدند که حسن عباسی پزشک معالج خسروی آواز چنین به این شایعه واکنش نشان داد: به هیچ عنوان این شایعه صحت ندارد و همکاران بنده در تیم پزشکی بیمارستان با نهایت تلاش و دقت نسبت به کنترل اوضاع جسمانی استاد که هم‌اکنون در آی‌سی‌یو به سر می‌برد، کارهای لازم را انجام می‌دهند.


  برای مردم زخم خورد و ایستاد
 شجریان در سال ۱۳۵۸ دعای ربنا و مناجات مثنوی افشاری را به‌صورت بداهه و بدون تمرین خواند، ابتدا به قصد اینکه به هنرجویان آموزش دهد و بهترین را در ماه رمضان برای افطار پخش کنند اما رادیو همان اجرای خودش را پخش کرد و این دعا به مدت سی‌سال از اصلی‌ترین برنامه‌های رادیو در ماه رمضان بودند. شجریان تنها یک خواننده نبود که اگر چنین بود همانند بسیاری دیگر از افراد که خود را خواننده می‌دانستند پس از مدتی از اذهان جامعه فراموش می‌شد. شجریان مردی از جنس مردم و با دغدغه‌های آنان بود و در دل اکثریت مردم کشور دارای جایگاه محکمی بود. شجریان در برهه‌های مختلف با مردم بودن را بر محدودیت‌ها ترجیح داد و سعـــی کـرد صــدای مردمی باشد که صدایشان شنیده نمی‌شود. در سال 88 محبوبیت شجریان بیش از همیشه شد. او پس از دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در نامه‌ای به عزت‌ا... ضرغامی رئیس وقت صداوسیما از وی خواست تا از پخش آثار او در صداوسیما خودداری کند و گفت: «سرودهایی که خوانده به‌ویژه سرود ایران، ای سرای امید متعلق به سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ بوده و هیچ ارتباطی با شرایط کنونی ندارد». شجریان اعلام کرد سازمان صداوسیما هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و به حکم قانون و شرع از این سازمان خواسته صدا و آثار او را در هیچ‌یک از واحدهای رادیو و تلویزیون پخش نکند. البته همزمان در آن نامه، شجریان دعای «ربنا» و «مناجات افشاری» خود را به ملت ایران تقدیم و تاکید کرد حساب این دو اثر از بقیه آثارش جداست. اما پس از شکایت رسمی وی از صداوسیما عده‌ای از مدیران صداوسیما اعلام کردند دیگر حتی دعای ربنای ایشان را هم پخش نمی‌کنیم. محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان نیز اعلام کرد: «از این پس حتی در ماه رمضان صدای محمدرضا شجریان از شبکه‌های رادیویی پخش نمی‌شود». محمدرضا شجریان گفت: «در شرایطی که مردم در بهت و حیرت هستند و به گفته آقای احمدی‌نژاد، خس و خاشاک به حرکت درآمده‌اند، صدای من در صداوسیما جایی ندارد. صدای من صدای خس و خاشاک است و همیشه هم برای خس و خاشاک خواهد بود». در همین دوران شجریان تک‌آهنگ «زبان آتش» را با آهنگ‌سازی خودش و شعر فریدون مشیری منتشر کرد. پس از این اتفاقات، پخش دعای ربنا نیز در صداوسیما ممنوع شد. در سال ۱۳۹۴ حسین نوش‌آبادی از مدیران وزارت اراشاد اعلام کرد که محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت ممنوعیت قانونی دارد و در همان سال حسین فریدون به عیادت محمدرضا شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی رفت. در سال 92  این امیدواری وجود داشت که روحانی و وزارت ارشاد او سبب پخش مجدد نوای شجریان و برگزاری کنسرت او شود؛ روحانی می‌گفت شجریان باید سفیر فرهنگ و هنر ایران باشد به نحوی که در داخل ایران اقدام به برگزاری کنسرت کند اما این اظهارات هیچگاه محقق نشد و رئیس‌جمهوری که همه امید به گشایش عرصه از سوی او برای تداوم فعالیت‌های شجریان داشتند با بیان این عبارت که «ما الان یک هنرمند داریم که از دعای ربّنایش ممانعت می‌کنیم، با این اوضاع چطور می‌توانیم تعالی و پیشرفت داشته باشیم؟». امیدها را به ناامیدی تبدیل کرد. تنها در سال 96 صفحه رسمی اینستاگرام حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در نخستین شب ماه مبارک رمضان اثر ربنای شجریان را منتشر کرد.