دانش‌آموزان آماده متفاوت‌ترین سال تحصیلی

آرمان ملی: 19روز به شروع سال تحصیلی جدید زمان باقی مانده است، شیوه‌نامه بازگشایی مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش منتشر شد. در  این شیوه‌نامه تفصیلی است و نحوه فعالیت مدارس در مناطق سفید، زرد و قرمز را مشخص کرده است. در ایران هم مانند تعداد دیگری از کشورهای جهان مقرر شده مدرسه‌ها با وجود کرونا بازگشایی شده و فرایند آموزش دانش‌آموزان از سر گرفته شود. یکی از اتفاقات جدید در سال تحصیلی پیش‌رو که در شیوه‌نامه بازگشایی مدارس آمده، لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها و آموزش دروس به شکل حضوری یا مجازی به دانش‌آموزان است. همچنین تاکید شده که مجموع ساعات برنامه‌ریزی‌شده، حضوری، نیمه‌حضوری، غیرحضوری و تراکمی معلمان نباید کمتر از ساعات تعهدها برای تدریس اعم از موظف و غیرموظف در هر هفته باشد. درباره هزینه کلاس‌های فوق‌برنامه مدارس که مورد مناقشه والدین با مدارس بود هم مشکل تا حدودی برطرف شده و در شیوه‌نامه آمده است: «درصورتی که به‌دلیل ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط زرد کلاس‌ها به دو گروه تقسیم شده، میزان هزینه دریافتی از دانش‌آموزان از زمان قبل از تقسیم کلاس بیشتر نشود.» طبق شیوه‌نامه اعلامی، باید تعداد دانش‌آموزان و معلمانی که با هم در یک زمان و مکان در تماس چهره به چهره هستند، تا حد امکان به حداقل ممکن برسد. برای تحقق این امر باید دانش‌آموزان به‌نحوی گروه‌بندی شوند که فاصله اجتماعی مورد تاکید در دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود. همچنین دانش‌آموزانی که در یک روز در کلاس نیستند، باید به‌نحوی مدیریت شوند که مشغول به انجام کارهای مرتبط با برنامه درسی خود باشند. برنامه‌های آموزشی «آموزش حضوری در کلاس و مدرسه»، «آموزش در بستر شبکه اجتماعی دانش‌آموزان»، «آموزش در مدرسه تلویزیونی ایران»، «آموزش تجمیعی همراه با ارسال بسته‌های یادگیری خودآموز» و از طریق «سیستم‌های مدیریت یادگیری ویژه مدارس خاص» که مورد تایید و نظارت آموزش و پرورش است. طبق این شیوه‌نامه حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزش دانش‌آموزی شاد به‌عنوان بخشی از محیط کار ضروری اعلام شده و کادر مدرسه مسئول شناسایی، ثبت‌نام، آموزش و نگهداشت تمام دانش‌آموزان مدرسه و عضویت آنها در شبکه شاد هستند. برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل لازم برای ثبت‌نام دانش‌آموزان و نوآموزان و استفاده از خدمات ارائه‌شده در سامانه آموزشی دانش‌آموز شاد توسط مدیر مدرسه انجام می‌شود.
  مدارس در وضعیت زرد و قرمز
در وضعیت زرد و درصورت ضرورت، تقسیم دانش‌آموزان و نوآموزان یک کلاس به 2 گروه به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری الزامی است. مدیر مدرسه موظف است دانش‌آموزان و نوآموزان هر کلاس را با توجه به مساحت کلاس و تعداد دانش‌آموز و نوآموز به‌گونه‌ای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتکل‌های بهداشتی امکانپذیر باشد. بنابراین ممکن است در وضعیت زرد مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانش‌آموزان و نوآموزان دایر باشند. کلاس‌های درسی کم‌جمعیت و کلاس‌های درس چندپایه به‌نحوی که مغایر با پروتکل‌های بهداشتی نباشد، با تمام دانش‌آموزان تشکیل و آموزش حضوری به روال معمول برگزار شود. از سامانه شاد برای انجام فعالیت‌ها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانش‌آموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آنها استفاده شود. در بحث آموزش مجازی هم وزارت آموزش و پرورش همچنان تاکید بر شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد) دارد و آن را تنها بستر در کلاس‌های اینترنتی معرفی و حضور معلمان و دانش‌آموزان در پلت‌فرم‌های دیگر را ممنوع اعلام کرده است.
 آخرین آمار مرگ و شیوع کرونا


بنا بر گزارش روزانه، سخنگوی وزارت بهداشت از شنبه (25 مرداد) تا یکشنبه (26 مرداد 99) ۱۴۷ بیمار جان خود را از دست دادند و  دو‌هزار و ۱۳۳ بیمار جدید مبتلا در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند. همان‌طور که سیماسادات لاری گفته است: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۴۳‌هزار و ۲۰۳ نفر رسید و ۱۹‌هزار و ۶۳۹ نفر جان‌شان را از دست دادند.  همچنین ۳۸۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. مانند هفته‌های گذشته نیز استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار یا زرد را تجربه می‌کنند.