کورش الماسی راهکار تقویت دفاعی

مخالفت با تقویت توان دفاعی در جهانی که تنها آنهاییکه قدرت دارند، می‫توانند امنیت، رفاه و آرامش داشته باشند، حاکی از عدم درک روابط عینی بین‫الملل است. توان دفاعی نیروهای مسلح باید بدون هیچ محدودیت و وقفه‫ای افزایش پیدا کنند.
اساسی‫ترین غفلت تصمیم‫سازان و تصمیم‫گیران امور دفاعی و سیاسی این است که توجه‫ای به این حقیقت کاربردی که «توسعه توان دفاعی در زمان صلح، ثبات و آرامش مسیر است»، ندارند.
اجازه دهید تنش در روابط خارجه و بحران مدیریت کلان را با پدیده زلزله مقایسه کنیم. کدام عقل سلیم می تواند ادعا کند که هنگام وقوع زلزله فردی می تواند ساختمان بسازد. یا زمانی که اپیدمی چون کرونا شیوع پیدا می‫کند، شهروندان می‫توانند با آرامش خیال و کما فی سابق به امور روزمره بپردازند.
بنابر شواهد بسیار «عصر کارزارهای سخت (جنگ) گذشته است». چراکه قدرت‫های هسته‫ای «نمی‫توانند» از طریق تقابل نظامی چالش‫های میان خود را حل و فصل کنند و اینکه تقابل میان کشورهای هسته‫ای با کشورهای دارای توان تسلیحاتی تاریخ گذشته و ابتدایی رخ نمی‫دهد، چراکه از قبل نتیجه چنین تقابلی مشخص است. تهدیدات کشورهای با توان دفاعی ضعیف توسط قدرت های هسته‫ای صرفاً نوعی بازی و گمراه کردن افکار عمومی به منظور استعمار منابع، ذخایر و دارایی‫های کشورهای ضعیف است. در جهان معاصر، تنها زمانی جنگی رخ می‫دهد که کشورهای هسته‫ای از کشورهای ضعیف استفاده ابزاری می‫کنند. بنابراین اندیشه یا احتمال تقابل نظامی میان یک کشور با توان دفاعی ابتدایی با یک کشور هسته‫ای به هیچ وجه واقع‫بینانه نیست.


چندین دهه گرفتار کارزار با دشمن هستیم و بنابر شواهد و تجربیات تلخ از عرصه های اقتصادی، علمی، تجاری، فرهنگی و... متولیان مدیریتی و دفاعی تمام حواس، امکانات و منابع و توان خود را صرف توسعه توان نظامی و نبرد سخت (نظامی) کرده و از جنگ سرنوشت‫ساز، کم‫هزینه و پر‫منفعت نرم (توسعه، استقلال و خودکفایی اقتصاد، علمی، صنعتی، تجاری و...) غفلت کرده‫اند. به گواه شواهد بسیار در همه کشورهای توسعه یافته، ابزار تقویت توان دفاعی، کارزار نرم است. به عبارتی، توسعه و استقلال سیاسی، علمی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و... صحنه واقعی نبرد میان کشورها است.
چرا تقویت توان دفاعی در صلح، آرامش و ثبات ممکن و بسیار کم هزینه است؟ به این دلیل بدیهی که در ثبات، صلح و روابط خارجه بدون تنش، چشم ها و توجه های بسیار اندکی معطوف به انواع فعالیت های دفاعی وجود دارد. توسعه صنایع دفاعی مستلزم دانشگاه‫های مولد و سرمایه‫گذاری‫های کلان که از طریق اقتصاد شکوفا مسیر است، می‫باشد. دانشگاه‫های مولد مستلزم دانشجویان دارای آرامش و امنیت روانی، اجتماعی و مادی است.
وطن‫پرستان مدیریت دفاعی باید توجه داشته باشند که هیچ کشوری نه تنها علاقه‫ای به افزایش توان دفاعی ما ندارد، بلکه بی‫شک به شکل‫های گوناگون در مسیر توسعه، تقویت و استقلال دفاعی ما انواع موانع را ایجاد می‫کنند. چراکه استقلال و توان نظامی بالای ایران برای هر کشوری یک تهدید محسوب می‫شود، حتی برای برخی کشور‫های در ظاهر دوست شرقی.
توسعه و استقلال توان دفاعی یک ضرورت اجتناب‫ناپذیر برای هر حکومتی است. بنابراین استقلال نظامی و دفاعی تنها از طریق بازی هوشمندانه مبتنی بر تحقق اهداف منافع و امنیت ملی، با ‫همه‫ کشورها و نه تنها با چند کشور میسر خواهد بود. چراکه‫ سیاست به عبارتی بازی با مولفه‫های واقعیت عینی در امور داخلی و روابط بین‫الملل است.
نه تنها آمریکا و اروپا بلکه کشورهای شرقی هم تمایل ندارند که ایران به استقلال علمی، اقتصادی، دفاعی، صنعتی و... دست پیدا کند. به این دلیل ساده که استعمار ایران توسعه یافته دیگر برای استعمارگران میسر نخواد بود. استعمارگران دیگر نخواهد توانست از ایرانی که استقلال دفاعی، اقتصادی، علمی و... دارد، به عنوان یک «برگ» (امتیاز) در مناسبات فی‫مابین بهره‫برداری کنند. چراکه بنیاد مناسبات میان کشورهای توسعه یافته همکاری و نه استعمار یکی توسط دیگری است. توسعه و استقلال توان دفاعی بدون تنش‫زدایی و روابط سالم و سودمند با دیگر کشورها به ویژه همسایگان، امری ناممکن است.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد قوه قضائیه نسبت به اتهامات مطرح علیه مسئولان ارشد کشور شفاف‌سازی کند کورش الماسی راهکار تقویت دفاعی مکانیسم ماشه چه تبعاتی برای آمریکا دارد؟ معمای پیچیده «اسنپ بک» مسئولیت تورم مسکن باکیست؟ رشد ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن تنها ظرف ۳ سال آلبوم تاریخی مفقود شده در کاخ گلستان سرانجام پیدا شد پایان خوش «ناصری» «ابتکار» اما و اگرهای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی را بررسی کرد پیچ و خم اعتماد در بازار رمزارزها در حکم دادگاه لاهه برای رسیدگی به پرونده ترور نخست وزیر اسبق لبنان مطرح شد رفع اتهام از حزب الله در ترور رفیق الحریری انتصاب امام جمعه جدید کاشان از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین تسخیری را تسلیت گفتند رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: نقشه راه اقتصادی کشور برای «سال هشتم» اعلام می‌شود دادستان کل کشور: خدشه به امنیت، خط قرمز دستگاه قضا است