لایه‌های پنهان تولید ماسک های بی لایه

مدعی می‌شود از 20 روز قبل به دلیل ناتوانی در خرید پارچه های مخصوص ماسک، تولیدش را متوقف کرده اما به صورت حق العمل کاری برای دیگران و با هرنوع پارچه‌ای که این افراد از بازار آزاد خریداری کنند ماسک تولید می‌کند، ماسک هایی که بر اساس کشش بازار  به هر قیمتی که می خواهند در بازار فروخته می شود.
این ها  اظهارات مدیر یک کارخانه تولید ماسک است که بخشی از نیاز دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بازار را تامین می کند اما اکنون با توجه به اظهارات وی و بازرسی از خط تولید توسط بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، کارخانه‌ای که مجوز تولید ماسک استاندارد دارد، تبدیل به محل تولید سفارشات افراد فاقد هویت و مجوز قانونی برای تولید هرنوع ماسکی شده است! معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان اظهار می‌کند: به علت کمبود نیرو، نظارت بر تولید ماسک طبق تفاهمی به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار شده است، اما از هیچ ناظری در این کارخانه ها خبری نیست و این درحالی است که مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ، وجود بازرس مقیم در کارخانه های تولید ماسک را یک «شعار» می‌داند. شاید همین پاسکاری مسئولیت، سرنخ اصلی تولید ماسک های بی کیفیت و تقلبی موجود در بازار است. سرآغازی برای « فاجعه ماسک های بی لایه » که در گزارش پیشین خراسان به آن اشاره شد.
 
به گزارش خراسان رضوی، در روزهای اخیر بحث ماسک های بی کیفیت و تقلبی که فاقد پارچه های اصلی فیلتر ویروس( ملت بلون) بودند، داغ شد و برخی از فعالان این عرصه از توزیع تا پخش کنندگان بر این باور بودند که با توجه به افزایش قیمت چشمگیر برخی مواد اولیه مثل پارچه ملت بلون و اسپان باند و نایاب شدن این اقلام در بازار احتمال وجود قاچاق، احتکار و عرضه به صورت بازار آزاد وجود داشته که همگی زیر سایه‌ کم توجهی ناظران صورت می گیرد. برای پیگیری حلقه های مفقودشده این معمای هولناک که با جان و سلامت مردم سر و کار دارد، به همراه بازرسان سازمان صمت استان به یکی از واحدهای تولیدی ماسک رفتیم تا چرخه تولید این کالا از انبار مواد اولیه تا بسته بندی محصولات را بررسی کنیم اما مدیر این کارخانه با وجود فعالیت برخی افراد در کارگاه های این کارخانه تاکید کرد که از 20 روز قبل به علت نبود مواد اولیه به ویژه پارچه، تولید خود را متوقف کرده است. مدیر کارخانه  بازرسان را به اتاق کار خود دعوت می‌کند تا درباره مشکلات موجود در قالب یک جلسه کاری بحث و گفت و گو شود، رویه ای که پیش از این از بازرسان سازمان صمت استان شاهد نبودیم.
البته محمد اخوان، مدیر بازرسی سازمان صمت، با رد این موضوع می‌گوید: برای ما کارخانه ها هیچ تفاوتی ندارند و هیچ مماشاتی با تولیدکنندگان ماسک و تجهیزات پزشکی نداریم و نمی دانم چه اتفاقی در این بازرسی رخ داده که این موضوع مطرح شده اما رویه ما هیچ تغییری نکرده است.
با این حال در همین جلسه واگویه های زیادی از هزار توی تولید ماسک در استان مطرح  و سرنخ های جدیدی از معمای ماسک های بی لایه، کشف می‌شود.


تولید هست یا نیست؟
مدیر کارخانه با تاکید بر این که از تولید خبری نیست و کارخانه تعطیل است می‌گوید: به خاطر نبودن مواد اولیه و پارچه بیش از 20 روز است که تولیدی نداشتیم و به صورت کتبی هم به دانشگاه علوم پزشکی مشهد که بخشی از نیاز ماسک آن جا را هم تامین می کنیم ، اعلام کردیم که اگر پارچه برای ما تامین شود تولید می کنیم وگرنه از تولید خبری نیست.
وی می افزاید: از 20 روز قبل به صورت اجرتی هرکس از هرجایی پارچه بیاورد ماسک تولید می‌کنیم و تحویلش می دهیم. مشکل اصلی ما پارچه است که نداریم و الان از هر پارچه ای که دست مان بیاید استفاده می‌کنیم، ملت بلون باشد، نباشد، اسپان‌باند، ترکیب این دو پارچه یا هر نوع دیگری، همین الان یک پارچه جدید به اسم ترمو به دست مان رسیده، یک لایه ترمو می زنیم، یک لایه هرچیز دیگری که بود!
اظهارات صریح  این تولیدکننده واکنش بازرسان صمت را در پی نداشت(!) او ادامه می‌دهد: من به بازرسان قبلی صمت که آمده بودند، گفتم شما چرا به این جا آمدید، آمدید مچ گیری کنید یا کمک؟ هر از گاهی یک نفر برای بازدید می آید، همه هم می‌گویند فقط به ما جواب بده ، از دستگاه امنیتی می آیند می گویند فقط ما، یک نفر از آگاهی آمد گفت فقط به ما جواب بده، اما من گفتم، شما را در کارخانه ام راه نمی  دهم، حالا رفته اند و با حکم دادستان آمده اند و می گویند فقط به ما جواب بده، ظاهرا این کار متولی خاصی ندارد.
بعد که وارد خط تولید این کارخانه شدیم، مدیر کارخانه گفت: « ما سازنده دستگاه های تولید ماسک نیز هستیم و تا به حال 20 کارگاه را راه اندازی کردیم . الان هم  یک دستگاه را به پسرم به قیمت 100 میلیون تومان فروختم که به صورت اجرتی برای خودش همین جا کار می کند.»
کارگاهی که چند کارگر نوجوان بدون رعایت شرایط استریل و حتی داشتن لباس کار مناسب و فقط با یک کلاه نازک یک بار مصرف، درحال تولید و آماده سازی ماسک‌ها بودند، ماسک‌هایی که همگی ماسک سه لایه جراحی است اما هرکدام با یک نوع پارچه و کیفیت و در انواع و اقسام رنگ ها به صورت فله ای بسته بندی نایلونی شده بودند و در گوشه ای از این کارگاه نیز تعداد زیادی از همان جعبه های ماسک بی کیفیت یا بدون ملت بلون که در گزارش قبلی به آن اشاره شد و در بازار وجود داشت، روی هم چیده شده بود.
مدیر کارخانه با تشریح دستگاه تولید ماسکی که خود آن را ساخته است می گوید: این دستگاه نسل دوم دستگاه های ماست که توانایی تولید روزانه حدود 140 هزار عدد ماسک را دارد.
در حاشیه این بازدید مدیر کارخانه در بدو ورود به کارگاه با صدای بلند خطاب به کارگرانش اعلام کرد:  بچه ها دستگاه ها خاموش است و 20 روز است که ماسک تولید نمی کنیم، چون پارچه نداریم(!)
محمد اخوان مدیر بازرسی سازمان صمت استان در این خصوص بیان می کند: گزارش بازرسان هنوز به دست من نرسیده اما ما قطعا در مواردی که بیان کردید بررسی می کنیم و اگر این موارد اثبات شود هم از جنبه تقلبی بودن و هم کم فروشی به دلیل این که مطابق با استاندارد نیست قابلیت پیگیری و ارجاع به تعزیرات حکومتی را دارد اما هنوز گزارش بازرسان ارائه نشده است.
علیرضا جوان، مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید: این که با جلسات و تفاهم هایی وظایف ذاتی برخی نهادها و سازمان ها، وظیفه ما تلقی شود درست نیست، حضور بازرس مقیم در همه کارخانه ها و کارگاه های تولید ماسک عملا یک بحث شعاری است. اگر هم قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد مربوط به محصولاتی است که قرار است مورد استفاده دانشگاه قرار بگیرد. البته تعداد کارخانه ها و کارگاه های تولید ماسک هم بسیار زیاد است و شاید از بخشی از کارگاه ها حتی ما اطلاع نداشته باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در واحدی که مجوز تولید ماسک را به صورت صنعتی از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کرده هر نوع ماسکی تولید می شود نیز می گوید : این کارخانه جزو مواردی است که از ما مجوز گرفته و تعهد داده است که طبق استانداردهای ما تولید کند و قطعا حق ندارد چنین محصولی را تولید کند و در تعهدها ذکر شده که این کار « اقدام علیه سلامت عمومی » است. دو کارخانه دیگر هم به همین شکل اقدام کرده بودند که ما با دادگستری و دادستانی مشهد نامه نگاری و حتی با خود آقای دادستان هم بازدید کردیم و الان این ماسک ها استاندارد شده، ولی از این کارها می کنند و ما هم تا جایی که ببینیم برخورد می کنیم.
جوان تاکید می کند : ماسک هایی که به این شکل برای مصرف عمومی هم استفاده شود،«غیر قانونی و غیر قابل مصرف » است و ما از طریق واحد حقوقی دانشگاه واحدهای متخلف در خصوص ماسک سه لایه جراحی را به مراجع قضایی معرفی کردیم ، این مورد را هم که گفتید من مطلع شدم و حتما بررسی می کنیم و همین اقدام برای این کارخانه هم انجام می شود.
بررسی ادعای تعطیلی 20 روزه کارخانه ماسک به خاطر نبود مجوز
مدیر کارخانه در ادامه دلایل تعطیلی کارخانه خود اظهار می‌کند: شرکت بافتینه ملایر که تولیدکننده پارچه ملت بلون در کشور است برای دریافت سهمیه درخواستی ما از این پارچه، مجوز تولید تجهیزات پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی را خواست که این دانشگاه به ما می گفت:« باید به ما جنس بدهید تا مجوزتان صادر شود وگرنه از مجوز خبری نیست» ، بعد از این که با کلی مشکل و چند هفته کش و قوس مجوز را از علوم پزشکی گرفتیم، شرکت بافتینه اعلام کرد قانون تغییر کرده و مجوز باید از سازمان صمت باشد، اما در پروانه بهره برداری از صمت ما،   تولید ماسک وجود نداشت، الان دو هفته است که ما فقط منتظر بازدید سازمان صمت و محیط زیست از کارخانه هستیم که هنوز انجام نشده، آن هم برای شرکتی که 27 سال سابقه تولید تجهیزات پزشکی دارد، بعد هم می گویند تولید ماسک ضروری است و فوری ماسک تولید کنید، بدون پارچه چطور تولید کنیم؟
ابراهیم ناصری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پاسخ به ادعای عدم صدور مجوز برای این واحد تولیدی گفت: تاریخ تشکیل پرونده این واحد صنعتی که پروانه تولید ماسک آن در دست اقدام است، 15 مردادماه بوده که تا تاریخ 22 مرداد پاسخ سازمان حفاظت محیط زیست برای این واحد نرسیده و بازدید آن ها انجام نشده است اما مجید غلامی، مدیر حفاظت از محیط زیست شهرستان طرقبه و شاندیز نیز در این باره گفت: تعجب می کنم که چطور این فرد چنین ادعایی داشته در صورتی که از ما بابت همکاری زیاد و در اولویت قرار دادن کار او تشکر کرد، مدارک این واحد ناقص بود و ما اعلام کردیم مدارک را تکمیل کنید و از زمانی که مدارک تکمیل شد فردای آن روز بازدید انجام شد و نامه را ارسال  کردیم، حالا ما باید پاسخ بدهیم که چرا ایشان دیر مدارکش را آورده؟
پس از این ناصری روز گذشته ( 28 مرداد) از طریق روابط عمومی سازمان صمت اعلام کرد بازدید از کارخانه انجام شد و از نظر ما مجوز این واحد در مرحله نهایی صدور قرار گرفته و تقریبا کار تمام است.
پارچه ماسک‌ها کجاست؟
این تولید کننده با انتقاد از ورود برخی  نهادها در تولید ماسک می گوید: نبود پارچه ماسک در بازار از سه حالت خارج نیست؛ یا صادرات می شود چون تولید کننده می‌بیند پارچه ای که مثلا باید در بازار داخل هزار تومان بفروشد می تواند با 10 هزار تومان صادرات کند، یا در بازار آزاد فروخته می شود که همین حالا در بازار سیاه پارچه هزار تومانی متری 3 هزار تومان هرچه بخواهید هست، فقط با یک تماس هر مقداری که خواستید برایتان می آورند و مورد سوم این که یا توسط برخی نهادها خریداری و باعث افزایش قیمت ماسک در بازار می شود
این تولید کننده همچنین درباره  قیمت تمام شده ماسک نیز مدعی می‌شود: قیمت تمام شده هر ماسک سه لایه جراحی با کیفیت برای تولید کننده با دستگاه فول اتوماتیک کمتر از 300 تومان است که در نهایت با اجرت نصب سیم به صورت دستی و حتی کش با قیمت پارچه های مصوب به 500 تومان نمی رسد و می توان آن را با قیمت 700 تومان فروخت البته اگر همه چیز با قیمت مصوب و خوب به دست ما برسد.