از برجام خارج می‌شدیم همه هزینه‌ها با ما بود

روحانی خطاب به منتقدان: از برجام خارج می‌شدیم همه هزینه‌ها با ما بود شرق: دولت آمریکا مدت‌زمانی است که می‌کوشد «مکانیسم ماشه» را علیه ایران و برجام فعال کند؛ شنبه نیز پیش‌نویس تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کرد که تنها دومینیکن به آن رأی مثبت داد و 11 کشور دیگر رأی ممتنع دادند، چین و روسیه نیز با آن مخالفت کردند. رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیئت دولت به این ماجرا اشاره کرد و گفت: «من از آن 11 کشوری که به قطع‌نامه رأی ندادند تشکر می‌کنم و از آن دو کشور دوست هم که علیه این قطع‌نامه عمل کردند، متشکرم. چرا ما این کار را توانستیم انجام دهیم؟ به‌خاطر تدبیر نظام و دولت. اگر آن روز که آنان از برجام خارج شدند، ما هم خارج می‌شدیم، همه هزینه‌ها و قطع‌نامه‌های شورای امنیت علیه ما می‌شد و آن‌وقت بی‌هزینه آمریکا به ما خیانت کرده بود». به گزارش ایسنا، حسن روحانی همچنین گفته: «حالا این رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان دست بر این گذشته‌اند که آمریکا می‌خواهد از مکانیسم فلان برای برجام استفاده کند. عقل هم چیز خوبی است! بخوانید آن قرارداد برجام را! برای کسانی است که در داخل برجام باشند. آمریکا که به‌صراحت از آن خارج شده است. دیگر چه استفاده‌ای از آن مکانیسم؟».
 چرا  حماقت دشمن را  نمی‌بینیم؟
در همین زمان جمعی از نمایندگان مجلس نیز که اکثریت آنها را مخالفان دولت تشکیل می‌دهند، طرحی دو‌فوریتی را با عنوان «خروج خودکار از برجام در صورت فعال‌سازی مکانیسم ماشه» تدوین کردند. روحانی تلویحا به همین موضوع نیز اشاره کرد و گفت: «مردم بدانند دولت با همه توان برابر این ابرقدرت ایستادگی می‌کند. برخی می‌گویند برجام اگر پایه‌هایش محکم بود آمریکا نمی‌توانست چنین و چنان کند. آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس خارج شد، پایه‌های آن هم محکم نبود؟ از یونسکو و نفتا خارج شد، پایه‌هایشان محکم نبود؟ از سازمان بهداشت جهانی خارج شد، آن‌ هم پایه‌هایش محکم نبود؟ او از هرچه پیمان مفید بوده خارج شده، چرا حماقت دشمن را نمی‌بینیم؟ اگر دولت قوی باشد، نظام قوی است و اگر دولت شکست بخورد، نظام شکست می‌خورد. همه در کنار هم خدمتگزار مردم هستیم».
او افزود: «هم جباران کاخ سفید برای همیشه نمی‌مانند و هم تحریم‌ها؛ اینجور نیست که همیشه چنین چیزی برقرار باشد، اما آنان در چنین وضعیتی گیر افتاده‌اند و خروج از آن هم برایشان سخت است».


طرح فروش نفت تو دهنی به آمریکاست
رئیس‌جمهور به طرح فروش نفت نیز اشاره کرد و گفت: «ما هم قدرت داریم که 50 هزار میلیارد مثل دولت قبل از بانک مرکزی استقراض و پول پرفشار وارد بازار کنیم، اما این را به مصلحت کشور نمی‌دانیم. ما تا امروز و با همه مشکلات یک ‌بار دستمان را به‌ سوی بانک مرکزی دراز نکرده‌ایم. پس یا باید اوراق خزانه بفروشیم که این کار را آغاز کرده‌ایم یا سهام بفروشیم که چنین هم کرده‌ایم و معتقدیم اقتصاد باید به مردم واگذار شود و از اول دولت هم به‌دنبال این بودیم. یک راه دیگر هم فروش نفت است که طرحی برای آن مشخص کردیم و کاملا این طرح را به نفع مردم می‌دانیم. یک تودهنی به آمریکاست که می‌خواهد ما نفت نفروشیم، اما ما نفت را می‌فروشیم». او تأکید کرد: «این یکی از طرح‌های افتخارآمیز این دولت در نفت است. اگر رؤسای دو قوه دیگر هم موافقت کردند، ما این طرح را می‌آوریم و اجرا می‌کنیم اگر نه به‌دنبال طرح‌های دیگری می‌رویم».