دادسراها مو را از ماست بکشند

رئیس قوه قضائیه: دادسراها مو را از ماست بکشند میزان: رئیس قوه قضائیه در دیدار با شورای معاونین دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دادستان‌ها و دادیاران را «سرداران لشکر قضائی عدالت‌طلب و تحول‌خواه» معرفی کرد که ارتباط راهبردی مستمری با موضوع امنیت و فرایند دادرسی و اجرای احکام و دوران پس از اجرای احکام قضائی دارند.
ابراهیم رئیسی، نقش دادستان‌ها در شورا‌های امنیتی و نظارتی و تعقیب و مجازات مجرمان و بازآفرینی اجتماعی و رصد فعالیت‌های محکومان پس از تحمل کیفر را مهم دانست و گفت: دادستان‌ها در تمام مراحل یک اقدام قضائی حضور دارند و در هیچ‌یک از مقاطع غایب نیستند. همان‌طور‌که کوه زمین را از اضطراب حفظ می‌کند، دادستان‌ها و آرای قضات در حفاظت از جامعه در برابر اضطراب‌ها نقش اساسی دارند و همه آحاد یک جامعه در سایه حضور و تلاش دادستان‌ها در تأمین امنیت اجتماعی احساس آرامش می‌کنند».
رئیس دستگاه قضا بر همین اساس به دادستان‌ها متذکر شد که با استفاده از همه ظرفیت‌های قضائی انگیزه‌ها و ابزار جرم را از بین ببرند و نگذارند کسی در امنیت اجتماعی اخلال ایجاد کند و اگر فرد یا افرادی نیز مرتکب جرم شدند، با آنها قاطعانه برخورد کنند.
او با اشاره به تأثیرگذاری اقدامات مراجع قضائی در پایتخت به‌عنوان الگویی برای دیگر شهر‌های کشور گفت: «کمبود نیروی انسانی و امکانات بخش‌های قضائی در تهران باید با اقدامات جهشی برطرف شود، اما کاستی‌ها نباید مانع از خدمت‌رسانی شود و با کار دقیق و سریع، می‌توان گام‌های اساسی در احقاق حق و اجرای عدالت برداشت».


رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم مدیریت بازار و همچنین برخورد قاطع، متناسب و بازدارنده با متجاسران به قانون افزود: «برهم‌زنندگان نظم و امنیت، مجرمان و سارقان حرفه‌ای هرگز نباید احساس امنیت کنند و نباید به سوءاستفاده‌گران و اخلالگران نظام تولید و توزیع و نظام ارزی و پولی میدان داده شود».
اجازه نمی‌دهیم شهر مأمن و جولانگاه بزهکاران شود
 رئیسی با اشاره به برخی جرائم مشهود در خیابان‌های پایتخت و تأکید بر اینکه هیچ نقطه از شهر نباید مأمن و جولانگاه مجرمان و خلافکاران شود، عنوان کرد: «دستگاه قضائی به‌هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهد افرادی با ایجاد لانه‌های فساد در منازل و معابر، به امنیت و آسایش مردم آسیب بزنند و برخورد با چنین افرادی عبرت‌آموز خواهد بود».
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم پیگرد قانونی ترک فعل دستگاه‌ها، از دادستانی خواست ایجاد اردوگاه‌های نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر را از ستاد مبارزه با مواد مخدر و اجرای طرح تفصیلی در مناطق جرم‌خیز جنوب تهران را از شهرداری پیگیری کند.
او جامعه سالم را جامعه مبتنی بر اخلاق، معنویت، عدالت و عقلانیت توصیف کرد و گفت: «باید با اجرای طرح‌های پیشگیرانه، به سوی شکل‌گیری جامعه سالم حرکت کنیم و هیچ دستگاهی حق ندارد از انجام مسئولیت‌ها و وظایف خود در این مسیر سر باز بزند».
نقش قوه قضائیه در شورا‌های حاکمیتی تشریفاتی نیست
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه حضور قوه قضائیه در شورا‌های مختلف کشور تشریفاتی و برای پرکردن صورت‌جلسات نیست، افزود: «قوه قضائیه در شورا‌ها جایگاه نظارتی دارد و اگر نمایندگان قوه در این شورا‌ها نقش خود را در پیشگیری از وقوع جرم و کاهش زمینه‌های فساد به‌درستی انجام دهند، اخلال در امور به حداقل می‌رسد».
او نقش دادستان‌ها در تأمین حقوق عامه و اجرای قانون و عدالت را مهم دانست و توجه آنها به «اجرای درست و دقیق احکام قضائی»، «نظارت بر زندان‌ها» و «پذیرش وثیقه از بازداشت‌شدگان موقت در دادسراها» را مورد تأکید قرار داد و گفت: «در دادسرا باید با صبر و حوصله به پرونده‌ها رسیدگی کرد و مو را از ماست کشید تا از سرنخ‌ها به سرمنشأ‌های ناامنی برسیم». رئیس قوه قضائیه از اقدام جهادی دادسرا‌ها در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی تقدیر کرد و تعیین تکلیف این پرونده‌ها را موجب امنیت خاطر سرمایه‌گذاران و مال‌باختگان دانست.
ابراهیم رئیسی همچنین از تدبیر دادستان‌ها در رسیدگی به مسائل مربوط به شرکت‌ها و کارخانه‌ها تقدیر کرد که ضمن برخورد با تخلفات و عوامل فساد، اجازه ندادند خواست دشمنان و بدخواهان در خاموش یا کم‌فروغ‌شدن چراغ تولید در کشور تحقق یابد.
رئیس قوه قضائیه از تلاش دادستان‌ها برای بازگشت مطالبات بانک‌ها به خزانه و نظام بانکی هم تقدیر کرد، اما متذکر شد: بانک‌ها باید تسهیلات را با تأمین وثایق لازم به افراد واجد شرایط پرداخت کنند تا معوقاتی به وجود نیاید که نیازمند پیگیری‌ها و اقدامات قضائی باشد.