حشدالشعبی: آمریکا را با تمام قدرت هدف قرار می‌دهیم


گروه‌های مقاومت عراق وابسته به حشدالشعبی، طی بیانیه‌ای درباره دیدار «مصطفی کاظمی» با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کردند: کاظمی باید اجرای تصمیم ملت عراق که به خاطر آن تظاهرات کرده‌اند و همچنین، تصمیم پارلمان و دولت مبنی بر اخراج نیروهای اشغالگر از کشور را در اولویت خود قرار دهد، چراکه حضور آنها در عراق و موارد مکرر نقض (حاکمیت عراق توسط) این نیروها، خارج از توافق راهبردی و تجاوز آشکار به حاکمیت و کرامت عراق است.
به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: از اینکه در دیدار کاظمی و ترامپ در اجرای مصوبه اخراج کامل نظامیان اشغالگر آمریکایی صحبت نشد، شوکه شده ایم. بازگشت کاظمی بدون تحقق و اجرای تصمیم ملت، پارلمان و دولت عراق و وعده‌های او به خودش و گروه‌های عراقی برای دفاع از حاکمیت کشورش و پایان دادن به اشغالگری آمریکا، باعث می‌شود که مقاومت عراق تمامی منافع آمریکا را هدف قرار دهد و زمین زیر پای نیروهای اشغالگر آنها را به لرزه دربیاورد و (آمریکایی‌ها) هرچه دور از شهرهای ما باشند، از آتش ما در امان نخواهند ماند.
گروه‌های مقاومت عراق در بخش دیگری از این بیانیه، با اشاره به عادی ‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی، تأکید کردند: گروه‌های مقاومت این عادی‌سازی روابط را محکوم کرده و با خائنان به مسئله فلسطین و اسلام به عنوان ابزار اشغالگران و تداوم غده سرطانی که طرح‌های استعمارگرایانه صهیونیستی را اجرا می‌کنند، برخورد می‌کنند.
این گروه‌ها در ادامه تأکید کردند: هیئت‌های اسرائیلی که اخیراً به بغداد آمدند و با فرماندهان آمریکایی و عراقی برای هماهنگی مدیریت پرونده ایجاد هرج و مرج و خرابکاری در عراق دیدار کردند، از دایره اهداف ما خارج نخواهند بود.


مذاکره در واشنگتن
رئیس‌جمهوری آمریکا طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر عراق، مدعی شد: ما از عراق حمایت خواهیم کرد تا این کشور قادر به دفاع از خود باشد و منتظر روزی هستیم که دیگر نیازی به حضور نیروهای ما نباشد. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا در سال 1393 بغداد را در برابر حملات داعش تنها گذاشته بود و حتی از داعش حمایت تسلیحاتی می‌کرده است. این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد.
ترامپ در ادامه، به مشارکت کشورش در روند اکتشاف نفت در عراق اشاره کرد.
در همین حال، دفتر کاظمی طی بیانیه‌ای درباره جزئیات دیدار پنجشنبه کاظمی و ترامپ نوشت که در جریان این دیدار، درباره تقویت روابط میان دو کشور، اوضاع منطقه و چالش‌هایی که عراق با آن مواجه است، رایزنی شد.
طبق این بیانیه، کاظمی از مواضع آمریکا و حمایت آن از عراق در جریان جنگ علیه داعش، تشکر و قدردانی کرد! کاظمی همچنین گفت که دولتش به برقراری روابط میان عراق و آمریکا برپایه اقتصادی و منافع مشترک امید دارد. کاظمی از سرمایه‌گذاری آمریکا در عراق استقبال کرد.
بیانیه مشترک
ترامپ و کاظمی بیانیه مشترکی را نیز منتشر کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: شراکت راهبردی و استراتژیک میان آمریکا و عراق بر پایه تمایل مشترک دو طرف به «امنیت و شکوفایی» است.
طبق این بیانیه، ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا و نیروهای عراقی به همراه یکدیگر خلافت ادعایی داعش را نابود کردند و به تلاش در این زمینه ادامه می‌دهند.
کاظمی نیز پس از دیدار با ترامپ، در توئیتی نوشت: دیدار مفیدی را با ترامپ به پایان رساندیم و وارد مرحله جدیدی از همکاری برای درهم کوبیدن عناصر داعش و تقویت شراکت اقتصادی‌مان می‌شویم. کاظمی افزود: از ترامپ و دوستان آمریکایی‌مان به دلیل کمک به ما در جنگ علیه داعش تشکر و قدردانی می‌کنیم.
مسئله خروج آمریکایی‌ها
نخست‌وزیر عراق به نقل از رئیس‌جمهور آمریکا گفت که نیروهای آمریکایی طی سه سال آتی، از عراق خارج خواهند شد.به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از کاظمی گزارش داد: «طرفین عراقی و آمریکایی از این دیدار، خشنود خارج شدند. در این دیدار درباره همکاری اقتصادی، امنیتی و ارزیابی مجدد حضور آمریکا در عراق، صحبت شد».
وی ادامه داد: «در جریان گفت‌وگوی راهبردی به ریاست وزیر خارجه [عراق] و همتای آمریکایی وی، بر سر یک سری اصول توافق شد که همه آن، در راستای منافع ملت عراق است؛ [اصولی] که مربوط به حضور آمریکا، تعیین مجدد جدول زمانی و بازاستقرار آن در خارج از عراق است».
نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه در این گفت‌وگو، بر سر «تشکیل یک تیم فنی برای ایجاد مکانیزم این استقرار در خارج از عراق» توافق شد، خاطر نشان کرد، برای نخستین بار بود که آمریکا نسبت به مطالبات دولت عراق، موضع روشن داشت و این مواضع را درک می‌کرد.
وی با اشاره به امضای چند یادداشت تفاهم در زمینه نفت و انرژی با طرف آمریکایی، گفت: «مهم‌ترین [یادداشت] در زمینه نفت در استان ذی‌قار بود که یک طرح راهبردی است و فواید بسیاری برای مردم این استان و عراق دارد».
به اعتقاد کارشناسان، هر چند قرار بود کاظمی تا انتخابات زود هنگام سال آینده بر سر قدرت باقی بماند، این موضع دولت او در قبال آمریکا و پشت کردن وی به احساسات ضدآمریکایی مردم عراق و مصوبه پارلمان، باعث می‌شود که دولتش خیلی زودتر از موعد مقرر سقوط کند.