قتل ۲ صیاد ایرانی توسط گارد ساحلی امارات کاردار این کشور احضار شد


وزارت خارجه ایران روز پنج شنبه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی تیراندازی شناورهای گارد ساحلی امارات عربی متحده به چند لنج صیادی ایرانی و توقیف یکی از آنها در عصر روز 27/5/99 در خلیج‌فارس که منجر به کشته شدن دو صیاد گردید، رسیدگی فوری و قاطع به این رخداد تلخ در دستور کار مراجع ذیربط قرار گرفت و پس از بررسی دقیق وضعیت میدانی، در اولین ساعات کاری روز بعد کاردار این کشور در تهران توسط مدیرکل حقوقی بین‌المللی به وزارت امورخارجه احضار شد.
در این اطلاعیه آمده است: مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امورخارجه ضمن محکوم کردن تعرض گارد ساحلی امارات علیه شناورهای صیادی جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت این اقدام غیرقانونی و خارج از رویه جاری بین گاردهای ساحلی دو کشور را متوجه دولت امارات عربی متحده دانست و ضمن تاکید بر ضرورت آزاد کردن بازداشت شدگان و رفع توقیف از لنج صیادی و تحویل اجساد، خواستار جبران خسارات وارده و اتخاذ اقدامات مقتضی برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در آینده گردید.
وزارت خارجه ایران اعلام کرد: کاردار در جریان احضار ضمن ابراز تاسف از وقوع این اتفاق، تاکید کرد مراتب را بلافاصله به ابوظبی منعکس خواهد کرد.
این اطلاعیه افزوده است: در کمتر از بیست و چهار ساعت، ملاقات دومی نیز بین کاردار امارات با مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه برای پیگیری نتایج برگزار شد.


عذرخواهی و اعلام آمادگی امارات
برای جبران خسارت
در ادامه این اطلاعیه آمده است: متعاقب این اقدامات در تهران و نیز با پیگیری‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران، دولت امارات روز چهارشنبه با ارسال یک یادداشت رسمی تاسف عمیق خود را نسبت به بروز حادثه مزبور ابراز کرده و آمادگی خود را برای جبران تمامی خسارت وارده اعلام کرد.
لنج ایرانی و سرنشینان آزاد شدند
وزارت خارجه ایران افزود: همچنین با هماهنگی گارد مرزی دو کشور لنج و سرنشینان آزاد شدند و مراحل قانونی تحویل اجساد کشته شدگان با سرعت در حال انجام است.
توقیف یک فروند کشتی اماراتی
به خاطر تردد غیرقانونی در آب‌های ایران
وزارت خارجه کشورمان همچنین اعلام کرد: ضمنا در همان روز ۲۷ مردادماه یک فروند کشتی اماراتی بخاطر تردد غیرقانونی در آب‌های کشورمان توسط نیروهای گارد مرزی جمهوری اسلامی ایران توقیف و خدمه آن بازداشت شدند. مراحل قانونی رسیدگی به وضعیت این کشتی ادامه دارد.
در پایان خاطرنشان شده است: وزارت امور خارجه لازم می‌داند یک بار دیگر به همه طرف‌ها در خلیج‌فارس اعلام نماید که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه تعرضی به منافع و اتباع خود در خلیج‌فارس را بر نخواهد تافت و در جهت حمایت از شناورها و اتباع خود کلیه تدابیر و اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.