واكنش ايران شديد و خشن خواهد بود

گروه ديپلماسي| مجيد تخت روانچي، سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل در مصاحبه با انديشكده امريكايي «انجمن كنترل تسليحات» درباره طيف وسيعي از موضوعات برجامي از كاهش تعهدات ايران تا انتقاد از رويه دولت امريكا در سه سال اخير سخن گفت. به گزارش فارس، روانچي در واكنش به اقدامات اخير ايالات متحده امريكا در تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران و همچنين تلاش براي مكانيسم ماشه به‌رغم خروج از برجام گفت: «اول از همه، هرگونه اقدام شوراي امنيت براي تحميل تحريم‌ها و تحريم‌هاي نظامي عليه ايران، غيرقانوني و برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است بنابراين هيچ اساس قانوني براي تصويب هرگونه قطعنامه‌ شوراي امنيت براي وضع تحريم‌ها عليه ايران وجود ندارد. مساله دوم اين است كه تلاش امريكا به شكست منتهي خواهد شد زيرا اعضاي شوراي امنيت آمادگي پذيرش نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را ندارند. همانطور كه قبلا گفتم، قطعنامه ۲۲۳۱ به اجماع و به اتفاق آرا در شوراي امنيت به تصويب درآمده است و بخشي از قانون بين‌الملل است بنابراين اعضاي شوراي امنيت امروز بايد آخرين نفراتي باشند كه چيزي خلاف قانون بين‌المللي  تصويب  مي‌كنند». 
نماينده ايران در سازمان ملل افزود: «در خصوص مكانيسم ماشه، واقعا پيشنهاد بسيار مضحكي است كه ايالات متحده را عضوبرجام در نظرگرفت زيرا امريكا عضو آن نيست. قبلا اعلام كرده كه مشاركت خود را در برجام متوقف كرده است و در عالي‌ترين سطح (دونالد ترامپ) اين مساله را اعلام كرد. فقط يك نگاهي به اعلاميه  ۸ مه ‌۲۰۱۸ كاخ سفيد بيندازيد؛ (دولت امريكا) مي‌گويد كه عضويت در برجام را متوقف كرده است و مقام‌هاي عاليرتبه دولت ايالات متحده نيز گفته‌اند كه آنها به واسطه آنكه واشنگتن عضوي از برجام نيست، نمي‌توانند به برجام  اشاره كنند.»
روانچي توضيح داد: «بارها مقام‌هاي امريكايي مدعي شده‌اند كه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دو سند مجزا هستند. در حالي‌كه امريكا از برجام خارج شده است، همچنان مدعي است كه عضو ۲۲۳۱ است. ظاهرا آنها قطعنامه ۲۲۳۱ را مطالعه نكرده‌اند. قطعنامه ۲۲۳۱ برجام را تأييد مي‌كند و برجام ضميمه قطعنامه ۲۲۳۱ است. ما از دو سند مجزا حرف نمي‌زنيم ما درباره يك سند حرف مي‌زنيم و آن قطعنامه ۲۲۳۱ است. قطعنامه ۲۲۳۱ درباره اعضاي برجام حرف مي‌زند. درباره اعضاي ۲۲۳۱ حرف نمي‌زند بلكه درباره طرفين برجام حرف مي‌زند. حقوق و وظايف خاصي براي اعضاي برجام در نظر گرفته است. از آنجايي كه ايالات متحده از برجام خارج شده است، نمي‌تواند به عنوان يك عضو برجام در نظرگرفته شود بنابراين ادعاي امريكا در خصوص عضويت در برجام، هيچ اساس حقوقي و قانوني ندارد. ما معتقديم كه ايالات متحده نمي‌تواند به مفاد مربوطه در قطعنامه ۲۲۳۱ براي بازگرداندن قطعنامه‌هاي قديمي استناد كند. ما به وضوح اعلام كرديم كه اگر تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران بازگردانده شود، واكنش ايران خشن و شديد خواهد بود. گزينه‌هاي متفاوتي در اختيار داريم و هيچ گزينه سياسي كه در اختيار ايران است را رد نمي‌كنيم».
روانچي در خصوص احتمال پيوستن مجدد امريكا به برجام و نوع واكنش ايران به اين اقدامات احتمالي گفت: «اول از همه، ما علاقه‌اي به دخيل كردن خود در سياست‌هاي داخلي امريكا نداريم بنابراين برعهده مردم امريكا است كه درباره رييس‌جمهور بعدي امريكا تصميم‌گيري كنند. آنچه براي ما و كشورهاي ديگر مهم است، احترام به توافقات بين‌المللي و حقوق بين‌المللي است كه دولت امريكا بايد آن را رعايت كند. مهم نيست كه دولت جمهوري‌خواه يا دموكرات در كاخ سفيد حضور داشته باشد و تمامي دولت‌هاي امريكايي بايد به تعهدات ايالات متحده پايبند باشند بنابراين قطعنامه ۲۲۳۱ بخشي از قوانين بين‌المللي است و وظيفه قانوني دولت امريكا است كه از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ پيروي كند. اگر دولت بعدي، ‌صرف‌نظر از هر آنكس كه مي‌خواهد باشد، قطعنامه ۲۲۳۱ را بپذيرد و مفاد برجام را صادقانه اجرا كند، معتقدم كه فضا براي پيوستن ايالات متحده به ديگر اعضاي برجام در چارچوب كميسيون مشترك براي گفت‌وگو در خصوص مسائل مختلف مرتبط با توافق ايران وجود دارد. اين چيزي است كه ما بايد صبر كنيم و ببينيم كه آيا امريكا چنين تصميمي را اتخاذ خواهد كرد يا خير.


وي ادامه داد: «نكته ديگري كه بايد تأكيد كنم اين است كه ايران بسيار زياد از خروج امريكا از برجام متضرر شده است و در دو سال گذشته، ما در نتيجه تحريم‌هاي امريكا كه حتي غذا و دارو را نيز شامل مي‌شده است، جان‌هاي ارزشمند زيادي را از دست داديم. ما در زمينه مسائل اقتصادي نيز متحمل خسارات زيادي شديم بنابراين اين دليل خوبي است تا ايران درخواست جبران خسارت از امريكا كند. مسائلي است كه در زمان گفت‌وگو درباره گام‌هاي آينده ايالات متحده براي پيوستن مجدد به برجام بايد در نظر گرفته  شود».
اين ديپلمات كشورمان افزود: «نكته ديگر در زمينه ايجاد منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي و منطقه عاري از سلاح‌هاي كشتار جمعي در خاورميانه است. همانطور كه مي‌دانيد در دو سال گذشته، مجمع عمومي سازمان ملل درگير آن بوده است. سال گذشته، ما اولين كنفرانس را در خصوص اين موضوع مهم داشتيم اما متأسفانه، اسراييل، با ذخاير شناخته شده از كلاهك‌هاي هسته‌اي هيچ علاقه‌اي براي پيوستن به تلاش‌ها براي ايجاد منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه نشان نداد. من معتقدم كه كنفرانس بعدي بازبيني ان پي تي نيز فرصت خوبي براي تمامي كشورهاي عضو است تا از رژيم اسراييل بخواهند تا به كشورهاي ديگر پيوسته و تمامي تأسيسات هسته‌اي غيرپادماني خود را تحت نظارت آژانس قرار دهد».