دستاوردهای صنعت نفت و گاز یادگار بزرگ برای دولت‌های آینده

رئیس جمهوری، دستاوردهای این دولت در بخش‌های گاز، بنزین، گازوئیل و پتروشیمی را یادگار بزرگی برای دولت آینده دانست و تأکید کرد: با کار بزرگی که در میدان‌های مشترک نفتی و گازی در این دولت انجام شده است، تولید گاز ما از منابع مشترک 2.5 برابر و تولید نفت حدود 6 برابر افزایش یافته است.
حسن روحانی روز دوشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، اظهار داشت: تولید نفت از منابع مشترک نفتی از 70 هزار بشکه به 400 هزار بشکه افزایش یافته است و همان‌طور که آقای استاندار گفتند اگر این خبیث در امریکا روی کار نیامده بود، امروز تولید ما از این میادین، به بیش از یک میلیون بشکه می‌رسید. وی با بیان اینکه صنعت گاز با تولید انرژی پاک، یک صنعت زیربنایی و عامل توسعه کشور است، گفت: از تولید 600 میلیون متر مکعب گاز امروز به نزدیک یکهزار میلیون متر مکعب رسیده‌ایم.
رئیس جمهوری شبکه گاز‌رسانی در ایران را در دنیا بی‌نظیر دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون 17 هزار روستا در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز سراسری متصل شده‌اند و سوخت 89 نیروگاه کشور با گاز تأمین می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه دولت اقدامات بزرگی در حوزه نفت و گاز کشور انجام داده است، اظهار داشت: با تلاش دولت یازدهم و دوازدهم یادگارهای ارزشمندی برای ملت ایران و دولت آینده گذاشته شده است و دولت‌های آینده می‌توانند از برکات آن بهره‌برداری کنند.


رئیس جمهوری با گرامیداشت هفته دولت و یاد و نام شهیدان انقلاب اسلامی بویژه شهید رجایی و شهید باهنر، گفت: این شهیدان بزرگوار جان عزیز خود را در راه انقلاب و مردم فدا کردند و خالصانه در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای بقای انقلاب و مدیریت در بخش‌های مختلف تلاش نموده‌اند و امیدواریم بتوانیم پیرو راه شهیدان عزیزمان باشیم.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در هفته دولت مسئولان در سراسر کشور قادر باشند بخشی از خدماتی را که به ثمر نشانده‌اند به افکار عمومی عرضه کرده و در مقابل دیدگان مردم بزرگوار قرار دهند.
روحانی با تأکید بر اهمیت صنعت گاز در کشور، اظهار داشت: گاز صنعت عظیمی است هم انرژی پاک تولید می‌کند و هم موجب توسعه کشور خواهد بود و هم اینکه یک صنعت زیربنایی است که صنعت بزرگتری مانند پتروشیمی را می‌چرخاند و هم موجب اتصال ایران به همسایگان است. به گونه‌ای که امروز در غرب کشور گاز را به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم و قادر هستیم آن را به کشورهای شرقی هم صادر کنیم و در این راستا خط لوله گاز تا مرز پاکستان کشیده شده است.

در صنعت گاز خودکفا شدیم
رئیس جمهوری اضافه کرد: با اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم توانسته‌ایم در بخش گاز خودکفا شده و از 600 میلیون متر مکعب امروز به حدود هزار میلیون متر مکعب رسیده‌ایم و در فصل زمستان حدود 800 میلیون متر مکعب گاز در اختیار خانه‌ها و مصارف کشور قرار می‌گیرد و این معادل 5 میلیون بشکه نفت است و از این‌ رو گاز اهمیت خاص و ویژه‌ای برای اداره کشور دارد.
روحانی با بیان اینکه روز یکشنبه مقام معظم رهبری اشاره داشتند که یادگارهایی از این دولت برای دولت آینده به‌جا بماند، اظهار داشت: دولت یادگارهای بزرگی در بخش گاز برای دولت آینده دارد و همه فازهای پارس جنوبی به‌جز یکی افتتاح شده است و همچنین در بنزین و گازوئیل هم خودکفا شده‌ایم و اینها همه ارمغانی است که این دولت برای ملت ایران و دولت‌های آینده به جا می‌گذارد.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: دولت آینده وقتی کار خود را آغاز می‌کند که پتروشیمی از 56 میلیون تن به 100 میلیون تن و از 11 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار رسیده است.
روحانی با اشاره به سرمایه‌گذاری 4.7 میلیاردی پروژه‌هایی که روز دوشنبه در بخش نفت به افتتاح رسید، گفت: این حجم از سرمایه‌گذاری کار بزرگی است که با تلاش دست‌اندرکاران و در شرایط تحریم به ثمر رسیده است. رئیس جمهوری گفت: امروز در زمینه نفت و گاز در برابر مردم ایران شرمنده نیستیم و می‌توان به مردم گفت که هم در نفت و گاز و هم در میادین مشترک کارهای بزرگی در این دولت انجام شده است.

جهش سوم نفت و گاز
روحانی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد جهش سوم در حوزه نفت و گاز اظهار داشت: دولت جهش دوم را تا پایان این دوره در حوزه پتروشیمی انجام می‌دهد و برای جهش سوم نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ارزش صادراتی آن به 37 میلیارد دلار می‌رسد و تا پایان این دولت 8 میلیارد دلار آن سرمایه‌گذاری خواهد شد.
رئیس جمهوری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی، اظهار داشت: در زمینه نفت و گاز با احداث مجتمع‌های پتروشیمی اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و معتقدم که در زمینه همه معادن زیرزمینی بایستی این تحول انجام شود و به گونه‌ای نباشد که سنگ‌های ارزشمند کشور به صورت خام صادر شده و همان سنگ دو مرتبه به کشور وارد شود. لذا امیدوارم در همه زمینه‌ها گام‌های مناسبی برداشته شود.
تداوم افتتاح طرح‌ها تا پایان سال
روحانی با بیان اینکه تا پایان سال افتتاح‌های مهمی در حوزه‌های مختلف انجام خواهد شد، گفت: همان‌طور که در ایام شروع سال به مردم وعده داده‌ایم که امسال سال افتتاح خواهد بود تا پایان سال روند افتتاح‌ها، ادامه خواهد داشت و علی‌رغم فشار و تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم، شاهد تحول در تولید کشور خواهیم بود.

موفقیت صنعت نفت در توسعه و بهره‌برداری همزمان با تحریم‌ها
وزیر نفت نیز در این مراسم، مجموع سرمایه‌گذاری در سه طرح خط لوله ششم و نهم و ایستگاه‌های آن، فاز نخست پتروشیمی بوشهر و نیروگاه غرب کارون را ۴.۷ میلیارد یورو عنوان کرد و گفت: صنعت نفت با وجود شدیدترین تحریم‌ها نه‌تنها در بهره‌برداری از تأسیسات تولیدی موفق بوده، بلکه طرح‌های توسعه‌ای را هم در چنین شرایط دشواری‌ پیش برد.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه اظهار کرد: صنعت نفت با وجود شدیدترین فشارها و تحریم‌ها با اتکا به خداوند و با استواری نه‌تنها در بهره‌برداری از تأسیسات تولیدی خود موفق بوده، بلکه توانسته در چنین شرایط دشواری طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش ببرد که نمونه آنها همین طرح‌هایی است که افتتاح می‌شود.
وی تصریح کرد: این طرح‌ها شامل حدود ۳ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در خط انتقال ششم، نهم و ایستگاه‌هایش، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری پتروشیمی بوشهر و ۳۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیروگاه غرب کارون است که این رقم در مقیاس جهانی هم رقم بالایی است. زنگنه درباره افتتاح فاز نخست مجتمع پتروشیمی بوشهر گفت: از همان ابتدا قرار بود گاز پالایشگاه‌های فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به میدان آغاجاری در استان خوزستان تزریق شود و بنایی هم برای شیرین‌سازی گاز این فازها نداشتیم، قرار بود این گاز به‌صورت ترش پس از گرفتن میعانات گازی و مقداری گاز مایع (ال‌پی‌جی) با خط لوله ۵۶ اینچ به خوزستان منتقل شود.
وی در توضیح بیشتر گفت: اما به پیشنهاد سرمایه‌گذار طرحی ارائه شد که براساس آن بخشی از گازی را که دارای اتان و ال‌پی‌جی بود به سرمایه‌گذار بدهیم تا با سرمایه خود این گاز را شیرین‌سازی و تفکیک و برای مصرف خود از آن استفاده کند که این سرمایه‌گذاری انجام شده است. وزیر نفت با بیان اینکه بخش بعدی سرمایه‌گذاری در این مجتمع، ساخت واحد متانول و واحد شیرین‌سازی و تفکیک به ارزش یک میلیارد و ۳۳۲ میلیون یورو افتتاح شد، تصریح کرد: قرار است در بخش دوم مجتمع پتروشیمی بوشهر واحد الفین، پلی‌الفین و MEG ساخته شود و این بخش هم‌اکنون پیشرفت ۳۵ درصدی دارد.
وی اجرای این پروژه را از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه به جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش اعلام و تصریح کرد: گازی که امروز تفکیک و شیرین می‌شود عموماً ارزشمندترین خوراک پتروشیمی اتان است که به زنجیره تولید کشور افزوده می‌شود.
 
اگر سکوت می‌کنیم، به‌ دلیل مصلحت کشور است
وزیر نفت در واکنش به انتقادهای اخیر گفت: ما وظیفه‌مان را انجام و جواب می‌دهیم، زبان ما قطع نشده است، اگر بعضی وقت‌ها سکوت می‌کنیم به‌دلیل مصلحت کشور است، کسی که می‌خواهد خدمت کند به آرامش نیاز دارد.
زنگنه در جمع خبرنگاران درباره انتقادهای اخیر به عملکردش و اعتقاد نداشتن به پالایشگاه‌سازی اظهار کرد: منتقدان پس از یک عمر خدمت در جمهوری اسلامی موارد بسیاری به ما می‌گویند. اما ما تحمل می‌کنیم، می‌شنویم و چاره‌ای هم نداریم، زیرا آدمی که باری سنگین بر دوش دارد ممکن است حرف‌های زیادی بشنود اما حرف نمی‌زند. این نیست که من زبان ندارم، اما خیلی وقت‌ها به‌دلیل مصلحت کشور باید سکوت کنم. زیرا نان ما برخلاف عده‌ای در دعوا به دست نمی‌آید و فردی که می‌خواهد خدمت کند به آرامش نیاز دارد.
 
خون دل خوردیم تا «ستاره خلیج فارس» پالایشگاه شد
وزیر نفت درباره انتقادها مبنی بر اعتقاد نداشتن به پالایشگاه‌سازی هم با بیان اینکه مخالفت با پالایشگاه‌سازی اتهام بی‌دلیل و شایع است، توضیح داد: بنیان پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمان من گذاشته شده و اسنادش هم موجود است، افزایش ظرفیت پالایش پالایشگاه‌های داخلی را نیز شاهد هستید، چه فردی پالایشگاه بندرعباس را به ظرفیت نهایی رسانده است؟! ظرفیت روزانه پالایش نفت کشور اکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است.
وی با اشاره به اینکه آغاز و پایان پالایشگاه ستاره خلیج فارس کار ما بوده است، ادامه داد: اگر این دولت نبود حتی یک واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم عملیاتی نمی‌شد و این پیشرفت‌ها و کارها با مدیریت جلو رفت، خون دل خوردیم تا این پالایشگاه به نتیجه رسید. هر فردی می‌خواهد افتخار آن را نصیب خود کند می‌تواند این کار را بکند، خدا و هر انسان منصف و متخصصی می‌داند آغاز روند اجرای پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت اصلاحات بود و در این دولت پایان یافت. بخش نخست این پالایشگاه نیز در دولت یازدهم و دو بخش دیگر آن در دولت دوازدهم عملیاتی شد و اکنون نیز ظرفیت آن نیز افزایش یافته که آن هم کار ما بوده است.

برش
جزئیات 4.7 میلیارد یورو طرح افتتاحی

در این مراسم که همزمان با هفته دولت برگزار شد، سه طرح بزرگ ملی با اعتبار حدود 4.7 میلیارد یورو در حوزه نفت افتتاح شد.
رئیس جمهوری در ارتباط ویدیوکنفرانسی، طرح توسعه و بهسازی مرکز دیسپچینگ گاز و خطوط انتقال ششم و نهم سراسری گاز، فاز اول پتروشیمی بوشهر و نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی غرب کارون و خطوط انتقال و پست برق آن را افتتاح کرد. خط لوله انتقال گاز ششم سراسری ظرفیت انتقال روزانه 110 میلیون مترمکعب گاز را از پارس جنوبی به استان‌های غرب کشور دارد.این طرح کاملاً با اتکا به توانمندی و نبوغ متخصصین و سازندگان داخلی به ثمر نشسته است و طول آن حدود 1200 کیلومتر است که گاز پارس جنوبی را با عبور از استان‌های بوشهر، خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه به شهر دهگلان در استان کردستان منتقل می‌کند. خط لوله 125 کیلومتری انتقال گاز نهم سراسری با ظرفیت 60 میلیون مترمکعب است که مبدأ آن از 32 کیلومتری غرب بهبهان آغاز می‌شود و تا مرز بازرگان و شمال ماکو امتداد می‌یابد. احداث این خطوط لوله علاوه بر پایداری در تأمین گاز استان‌های سردسیر کشور از مزیت صادراتی نیز برخوردار بوده و نقش مهمی در تبادلات انرژی با کشورهای منطقه دارد. فاز اول پتروشیمی بوشهر نیز که با دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید شامل واحد استحصال اتان، متانول، شیرین‌سازی گاز، تولید اکسیژن، تولید آب صنعتی و خوراک 9.6میلیون مترمکعب در روز برای پالایشگاه‌های پارس جنوبی است. نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی غرب کارون نیز از ظرفیت تولید 492مگاوات برق در روز به منظور تأمین برق میادین غرب کارون شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی است. برای این پروژه 150 کیلومتر خط انتقال برق، 5 پست فشار قوی و ایستگاه تقلیل فشار گاز نیروگاه نیز تأسیس شده است.