ایجاد 60 هزار فرصت شغلی در پایتخت گردشگری آسیا

همدان - سمیه مظاهری: اول شهریور ماه روز همدان بود. روزی که به پشتوانه حکیم صاحبنام بوعلی سینا و پیشینه تاریخی همدان نامیده شده است. وجود 1800 اثر تاریخی در این استان دو سال پیش لقب پایتخت گردشگری آسیا را برای سرزمین الوند به ارمغان آورد. استاندار همدان در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری این استان به نقش آن در اقتصاد کشور و تولید کشاورزی و صنعتی اشاره کرد و از افتتاح یا کلنگ‌زنی 499 طرح به مناسبت هفته دولت خبر داد.
سیدسعید شاهرخی، در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: از این تعداد 416 طرح با 26 هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار افتتاح و 83 طرح با 13 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار کلنگ‌زنی می‌شود. وی با اشاره به وضعیت فعلی استان نیز گفت: برای پیشرفت استان، سند راهبردی و عملیاتی توسعه استان تدوین شده که نقشه راه ما را از سال 98 تا 1400 ترسیم کرده است.  شاهرخی بیان کرد: این سند بخش‌های متعددی را دربرمی‌گیرد که حمایت از تولید و اشتغالزایی و توجه به معیشت مردم از اولویت‌های اصلی آن است و با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، حفظ سلامت مردم هم به آن پیوست شده است.
وی، حمایت از تولید و کارآفرینی را از بخش‌های مهم سند توسعه استان عنوان کرد و افزود: حمایت از واحدهای فعال در شرایط تحریم، کمک به واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل برای فعالیت مجدد و اعطای تسهیلات به متقاضیان برای ایجاد واحدهای جدید در این سند تعریف شده است.
شاهرخی اعلام کرد: برای هر سال 5 هزار و برای دوره سه ساله سند، دست‌کم 15 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که موجب ایجاد 60 هزار شغل می‌شود.


شاهرخی گفت: در هر سال باید
20 هزار شغل در استان ایجاد کرد که سهم شهرستان‌های دهگانه از این رقم در سند توسعه مشخص شده است.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری به اشتغالزایی جوانان کمک می‌کند، تصریح کرد: نرخ بیکاری استان در سال گذشته 7.3 بوده که این رقم در کشور 10.7 است.
استاندار همدان گفت: 29.4 درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی، 28.4 درصد در بخش صنعت و 42.2 درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند و هدف‌گیری ما برای ایجاد شغل با توجه به توانمندی‌های بسیار در حوزه کشاورزی، صنایع و معدن و ظرفیت بزرگ در حوزه گردشگری و صنایع دستی تعریف شده است.
شاهرخی بیان کرد: استان همدان با 1.2درصد وسعت کشور و 2.4 درصد جمعیت 4.4 درصد تولید کشاورزی کشور برابر با 5میلیون تن را به خود اختصاص داده است.
 وی عنوان کرد: در سند توسعه سه ساله استان با توجه به محدودیت زمین و آب برای اشتغالزایی و افزایش تولید، استفاده از روش‌های علمی مانند آبیاری مکانیزه، افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای و طرح‌های نوین کشاورزی تعریف شده است.
شاهرخی گفت: تا پیش از تدوین سند توسعه سه ساله استان 107 هکتار گلخانه در استان وجود داشت، اما ایجاد سالانه 70 هکتار در این سند تعریف شده و تا پایان سال 1400 باید 210 هکتار به ظرفیت موجود اضافه شود.
وی از ایجاد 10 شهرک گلخانه‌ای در شهرستان‌های استان خبر داد و افزود: این گلخانه‌ها به فارغ‌التحصیلان کشاورزی سپرده شده که به شور و نشاط آنها کمک کرده است.
شهرهای جهانی سفال، مبل و انگور در همدان
استاندار همدان با اشاره به سایر کارهای انجام شده برای رونق بخش کشاورزی اعلام کرد: سال گذشته انگور ملایر به‌عنوان «پنجاه و سومین میراث کشاورزی جهان» ثبت شده و ملایر، شهر جهانی انگور لقب گرفت که این کار، تحول خوبی را به‌دنبال داشته است.
شاهرخی از اجرای طرح فراز در تاکستان‌های ملایر خبر داد و افزود: این کار به افزایش بازدهی محصول تا 3 برابر کمک کرده و سال گذشته در 86 هکتار اجرا شد.
وی بیان کرد: سالانه 440 تن انگور از تاکستان‌های ملایر برداشت می‌شود که با اجرای طرح فراز در 220 هکتاراز باغ‌ها تا پایان سال 1400 این رقم دست‌کم سه برابر می‌شود. شاهرخی از وجود 117 هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان خبر داد و گفت: برای تولید گردو و جلوگیری از سرمازدگی باغ‌ها و فرآوری سیب‌زمینی و سیر و ثبت برند این محصولات به‌نام همدان، کارهای خوبی انجام شده است. وی تصریح کرد: برای اداره استان با برنامه حرکت کرده و سعی کرده‌ایم از روزمرگی به دور باشیم که نمونه آن، توسعه زیرساخت‌های صنعتی و توجه به فرآوری محصولات است.  استاندار همدان، فرآوری محصولات خام در بخش‌های متعدد را ظرفیت توسعه منحصر استان عنوان کرد و افزود: 1035 واحد فعال در حوزه صنعت و معدن وجود دارد که 26 هزار نفر در آنها مشغول به کارند و در بخش کشاورزی هم 1955 واحد فرآوری یا بسته‌بندی محصولات با 10 هزار و 342 شاغل فعالیت می‌کند. شاهرخی اعلام کرد: 29 هزار کارگاه تولید صنایع‌دستی هم در همدان وجود دارد که برای 43 هزار نفر شغل ایجاد کرده و ظرفیت خوبی در استان به شمار می‌رود. وی گفت: به بانک‌ها برای همکاری با تولیدکنندگان تأکید شده و جلسه با تولیدکنندگان، ستاد تسهیل موانع تولید و ستاد اقتصاد مقاومتی برای رونق تولید در استان و اشتغالزایی هم به‌طور مرتب برگزار می‌شود. استاندار همدان بیان کرد: با تلاش‌های انجام شده 35 واحد از موارد تملک شده به چرخه تولید بازگشته و 50 طرح هم در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی احیا شده است. وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته، طرح‌های متعددی کلنگ‌زنی شده بود که باقی مانده بود و برای اجرای آنها در شرایط تنگنای مالی از بخش خصوصی کمک گرفته شده است. شاهرخی اعلام کرد: 570 طرح عمرانی و اقتصادی در حوزه صنعت، کشاورزی و آب و خاک واگذارشده که نمونه آن سد خرمرود تویسرکان است. وی گفت: ضمن ثبت عنوان «شهر جهانی سفال» برای لالجین، عنوان «شهر جهانی مبل و منبت» هم برای ملایرثبت شد و امروز این شهر با 5 هزار کارگاه تولیدی کوچک و بزرگ، قطب تولید مبل در کشور به شمار می‌رود. استاندار همدان از کسب درآمد 6500 میلیارد ریالی در جشنواره سال گذشته مبل و منبت برای ملایر خبر داد و افزود: 20 هزار خیاط خانگی در این شهر وجود دارد که با ایجاد شهرک در حال ساماندهی آنها هستیم. شاهرخی در ادامه گفت: در حوزه گردشگری هم مصادیق تاریخ و تمدن ایران زمین را باید در همدان با 1800 اثر تاریخی جست‌و‌جو کرد و تنها 3500 نفر به‌طور مستقیم در بخش خدمات گردشگری فعالند. وی از 4 سایت ملی و بین‌المللی در کنار برخی جاذبه‌های گردشگری خبر داد و گفت: ساخت شهرک 240 هکتاری در کنار غار علیصدر برای ماندگاری دو روزه گردشگر و مجموعه‌های تفریحی در باغ میوه همدان، کنار سد اکباتان و دامنه شمالی الوند ، البته  با حفظ محیط‌ زیست در دست انجام است. شاهرخی عنوان کرد: همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شده و اجرای این طرح‌ها، آینده بسیار خوشی را برای صنعت گردشگری استان رقم می‌زند.
30 شهرک صنعتی آماده واگذاری
وی با اشاره به تحول اقتصادی استان در آینده نزدیک هم گفت: 30 شهرک صنعتی با زیرساخت‌های لازم و ارزان‌ترین قیمت آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران بوده و 1100 هکتار زمین مصوب هم در منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد برای ایجاد صنایع وجود دارد. شاهرخی افزود: تلاش برای ساخت شهرک فناوری‌های برتر و نو از دیگر کارهای دولت در استان بوده و طرح بزرگ پتروشیمی هگمتانه هم پس از 12 سال توقف برای بهره‌برداری آماده شده است.  وی بیان کرد: در بخش فرآوری محصولات خام چون ذخایر معادن هم بیش از 14000 میلیارد ریال طرح برای فرآوری‌های سنگ‌های معدنی در دست اجراست که تعدادی از آنها در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.  شاهرخی اعلام کرد: هزار میلیارد ریال طرح اقتصادی با همکاری شرکت شستا در دست اجرا بوده و موافقت اصولی برای تولید کاغذ از سنگ هم گرفته شده است. وی گفت: استان همدان در بخش راه‌آهن، قطب غرب کشور بوده و طرح‌های ارتباطی برای اتصال غرب به شرق کشور بسرعت در دست اجراست.