آغاز مذاکرات برقی با شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس

عطیه لباف
 خبرنگار
ایران برای تبادل برق با کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق کابل زیردریایی مذاکرات خود را آغاز کرده که اگر به سرانجام برسد، از مسیر ایران می‌توان در ماه‌هایی از سال انرژی مازاد این کشورها را به کشورهای همسایه دیگر ترانزیت و به نوعی تبادل برقی میان کشورهای همسایه ایجاد کرد. جدیدترین مذاکرات میان ایران و قطر شکل گرفته که با به سرانجام رسیدن آن فصل جدیدی در روابط برقی ایران گشوده می‌شود و کشور یک گام به هدف خود، یعنی تبدیل شدن به هاب برق منطقه نزدیک‌تر خواهد شد. این مذاکرات با عمان نیز دنبال می‌شود.
در این باره روز گذشته وزیر نیرو به سؤال «ایران» پاسخ داد و درباره روابط برقی  با مهمترین مشتری کنونی صنعت برق کشور گفت: اکنون با همه همسایگانی که مرز زمینی داریم، همچون پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق، ارتباط را برقرار کرده‌ایم. اما در بازار برق عراق نگاه ما متفاوت است. ما در عراق به‌دنبال افزایش ظرفیت تولید برق از طریق کاهش تلفات شبکه برق این کشور نیز هستیم. بر اساس قراردادی با همسایه خود اعلام کردیم که حاضریم برای آنها تلفات شبکه را کاهش بدهیم. متعهد شده‌ایم که 5 هزار دستگاه ترانس را برای آنها تعویض کنیم تا تلفات شبکه برق عراق از 50 درصد به 20 درصد برسد. این به معنی ایجاد 30 درصد ظرفیت در شبکه برق عراق است.»


رضا اردکانیان در این نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، ادامه داد: «در آخر قرارداد نیز‌بندی آمده که مطابق با آن اعلام کرده‌ایم هر زمان این کشور نیاز به برق داشت و ما ظرفیت صادرات داشتیم، از ظرفیت موجود برای صادرات به عراق می‌توان بهره برد. ضمن آنکه از حضور هر کشوری که بتواند نیاز برقی این کشور دوست و همسایه ما را تأمین کند، استقبال می‌کنیم و خوشحال می‌شویم.»او با اشاره به اهمیت مرزهای سیاسی بیان کرد: «مرز سیاسی مهم است اما وقتی بحث توسعه و آرامش و آبادانی پیش می‌آید؛ آسایش و آرامش خودمان را جدا از کشور همسایه نمی‌دانیم. چه در غرب و چه در شرق. آباد شدن کشور همسایه جزو لوازم آبادی کشورمان است. لذا با علاقه این اخبار را دنبال می‌کنیم و اگر چنانچه کشورهای دیگر هم بتوانند این کار را برای عراق انجام دهند، استقبال می‌کنیم.»
وزیر نیرو با بیان اینکه 3 درصد کل انرژی تولیدی برای صادرات ارسال می‌شود، عنوان کرد: «با این رقم 3 درصد 30 درصد نیاز ارزی کشور را پاسخگو هستیم و این در حالی است که برای تولید این میزان (3 درصد) کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی کشور در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود که درواقع معادله مطلوبی است.»
اردکانیان به روند اتصال شبکه برق ایران با روسیه نیز اشاره کرد و گفت: «ما به‌دنبال سنکرون سیستم برق خود با همسایگان و کشورهای بزرگ دیگر از جمله فدراسیون روسیه که ظرفیت نصب شده آن بیش از ۲۳۰ هزار مگاوات یعنی سه برابر کشور ماست، هستیم. دو مسیر داریم که یکی از آنها از طریق آذربایجان و مسیر دیگر از طریق ارمنستان و گرجستان است. مطالعات هر کدام از این مسیرها زودتر به نتیجه برسد، این کار را انجام خواهیم داد.»
قبوض رایگان و مدیریت مصرف
یکی از ابزارهایی که فرصت افزایش تبادل برق بویژه صادرات را فراهم می‌کند، اصلاح مصرف کشور است. هرچند که مزایایی دیگری نیز در بهینه‌سازی مصرف وجود دارد، از جمله پیک سایی در فصل گرم، آزادسازی منابعی که صرف ساخت نیروگاه‌ها برای عبور از پیک سالانه می‌شود و استفاده از آن در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر.
در این زمینه یکشنبه هفته جاری هیأت وزیران مصوبه‌ای داده‌اند که وزیر نیرو درباره آن می‌گوید: «بر اساس مصوبه هیأت وزیران قرار است همه کسانی که تابستان امسال همکاری خوبی با صنعت برق داشتند و مصرف خود را مدیریت کردند مورد تشویق و حمایت قرار گیرند. اجرای این طرح در قالب طرح «برق امید» عملیاتی خواهد شد تا هم قدردانی از مشترکان کم مصرف باشد و هم دیگران را به کم مصرف کردن، تشویق کند.»
او ادامه داد: «در این مصوبه، مصرف‌کنندگان خانگی در دو گروه دسته‌بندی شدند. هدف این است که با اجرای این طرح، مشترکین کم‌مصرف از تخفیف 100درصدی در قبض برق برخوردار شوند. از مشترکین خو‌ش‌مصرف قدردانی شود و این نوید داده شود که به تعداد آنها افزوده شده و همچنین از مصرف کنندگان دعوت کنیم که به مجموعه کم‌مصرف‌ها بپیوندند تا از تخفیف 100درصدی برخوردار شوند.»
اردکانیان توضیح داد: «از مشترکین پرمصرف خواسته‌ایم تا با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها بپیوندند. یکی از این اقدامات در راستای کاهش مصرف، آموزش است که مجموعه‌هایی در حال شکل‌گیری هستند تا به مردم آموزش داده شود تا با چه کارهای ساده‌ای می‌توانند مصرف برق خود را کاهش دهند.»
وزیر نیرو راه‌حل دیگر را نصب پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت‌بام منازل دانست و توضیح داد: «برای این هدف به کسانی که درخواست دهند، وام کم‌بهره تعلق می‌گیرد و به این ترتیب مشترکین با نصب پنل خورشیدی برروی پشت‌بام یا کولرها براحتی به شبکه برق ساختمان متصل شده و از مصرف برق شبکه سراسری کاسته خواهد شد ضمن اینکه از حالت پرمصرفی نیز خارج می‌شوند.»
وزیر نیرو با بیان اینکه تدارک دیدیم در ماه‌های باقی مانده دولت یازدهم 10درصد از کل مصرف برق خانگی کاهش یابد، خاطرنشان کرد: «تابستانی گرم و طولانی را سپری می‌کنیم که تاکنون خاموشی ناشی از کمبود تولید نداشتیم. علاوه بر این، در سال جهش تولید به سر می‌بریم.بنابراین باید نیاز آب و برق مطمئن تأمین شود. ما برق مورد نیاز و افزایش تقاضا از سوی صنایع و کشاورزی را پاسخ دادیم، در زمینه صادرات انرژی نیز توانستیم بیش از سال قبل پاسخگو باشیم که علاوه بر انجام تعهدات، منبع درآمد ارزی در سال‌های تحریم و زمانی است که درآمدهای نفتی کاهش یافته است. این کار با کمک مردم و افزایش ظرفیت تولید انجام شد.»
رودخانه‌های مرزی، حق ملی ماست
اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود به رودخانه‌های مرزی اشاره کرد و گفت: «47 رودخانه مرزی داریم که بهره‌گیری از آنها حق ملی ماست و مثل همه کشورها تابع مقررات مخصوص به آن هستیم.»
او با اشاره به اینکه ایران در برخی از رودخانه‌های مرزی در بالادست و در برخی در پایین دست قرار دارد، بیان کرد: «حال هر دو گروه را می‌دانیم و با رعایت تمام مقررات بین‌المللی از این منابع بهره می‌بریم.»
وزیر نیرو در مورد کاهش سطح آب در تالاب بین‌المللی هامون نیز توضیح داد: «علت این کاهش سطح را پیگیری می‌کنیم. معاهده بین ایران و افغانستان راجع به آب رود هیرمند، معاهده معتبری است و در این راستا کارهای خوبی با افغانستان در حال انجام است.»
تست مصرف میعانات گازی در نیروگاه عسلویه
همچنین در این نشست، درباره استفاده نیروگاه‌ها از میعانات گازی صحبت شد و معاون برق وزیر نیرو با اشاره به اینکه استفاده از میعانات گازی در سبد سوختی نیروگاه‌های کشور یکی از برنامه‌های وزارت نیرو در سال جدید است، گفت: «با بازطراحی توربین‌های گازی نیروگاه‌های کشور توسط یک سازنده داخلی آماده هستیم تا از میعانات گازی به‌عنوان سوخت نیروگاهی استفاده کنیم.»همایون حائری ادامه داد: «یکی از شرکت‌های دانش بنیان و سازنده ایرانی در حال مطالعه و بررسی تغییر طراحی توربین‌های گازی نیروگاه‌ها است تا بتوانند از میعانات گازی به‌عنوان سوخت نیروگاه استفاده کنند. وزارت نیرو آماده همکاری با وزارت نفت در این زمینه است و برای بررسی‌های لازم به‌صورت پایلوت نیروگاه عسلویه را به شرکت داخلی فعال در این زمینه معرفی کردیم تا توربین‌های آن را مورد بازبینی و بازطراحی قرار دهند.»
به گفته این مقام مسئول هزینه تولید برق از میعانات گازی به‌عنوان سوخت نیروگاهی تفاوت چندانی با هزینه تولید برق با گاز طبیعی ندارد؛ نکته مهم این است که ایران کشوری است که تنوع سوختی مطلوبی برای استفاده در صنایع مختلف دارد و باید از این تنوع سوختی به نحو احسن استفاده کرد.

گزیده

قانون جامع آب را با همکاری تمام دستگاه‌ها تا آخر پاییز به‌روز می‌کنیم
هیچ طرح انتقال آبی بدون مطالعات دقیق، دریافت مجوزهای لازم اجرایی نمی‌شود
ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی استفاده از آب شور دریا را در برنامه‌های خود دارد.
فاز یک مطالعات انتقال آب دریای خزر انجام شده است و این طرح در حال بررسی است.
عراق از 25 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده خود تنها 15 هزار مگاوات در مدار تولید دارد و از هر کشوری که بتواند به تأمین نیاز این کشور را تأمین کند، استقبال می‌کنیم.
خط سوم تبادل انرژی با ارمنستان تا پایان سال 2020 به اتمام می‌رسد.
3 هزار مدیر ارشد و میانی را در این مدت بازنشسته کرده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت جوانان بهره ببریم.
برنامه ما این است که از سیلاب‌های بعدی بهره ببریم و کمتر خسارت ببینیم. از سال 1398 فایده سیلاب‌ها بیشتر از خسارت آن بود.
ما باید آماده باشیم که با سال‌های ترسالی و خشکسالی شدید مواجه شویم.
از سال 1393 آهنگ صعودی چاه‌های غیرمجاز متوقف شد و 2 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب چاه غیرمجاز را پر کردیم.
هرچه اوج بار مصرف برق را کاهش دهیم، سرمایه‌گذاری نیروگاهی کمتر می‌شود و می‌توانیم از این منابع در جهت مدیریت مصرف، تشویق خوش مصرف‌ها و همین طور توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بهره ببریم.
 مذاکرات میان ایران و قطر  و همچنین عمان برای تبادل انرژی شکل گرفته که با به سرانجام رسیدن آن فصل جدیدی در روابط برقی ایران گشوده می‌شود
بر اساس مصوبه هیأت وزیران قرار است همه کسانی که تابستان امسال همکاری خوبی با صنعت برق داشتند و مصرف خود را مدیریت کردند مورد تشویق و حمایت قرار گیرند. اجرای این طرح در قالب طرح «برق امید» عملیاتی خواهد شد