بوی تکرار جنگ در جشن حیثیتی ترکیه

گروه بین‌الملل: نود و هشتمین سالروز «جنگ استقلال» علیه نیروهای یونانی موسوم به «۳۰ اوت؛ عید پیروزی» در ترکیه برگزار شد. جشن حیثیتی ترکیه در شرایطی برگزار شد که این کشور در آستانه رویارویی و برخورد جدی با دشمن قدیمی خود قرار گرفته است. وزیر خارجه ترکیه، یونان را به «جنگ» تهدید کرد. این تهدید به تنش موجود میان دو کشور به طور بی سابقه ای شدت می بخشد.به گزارش  آناتولی، «مولود چاووش اوغلو» گفت که: یونان نمی تواند قلمرو منطقه ای آب‌های خود را به ۱۲ مایل در دریای «اژه» توسعه بخشد و این امر منجر به جنگ خواهد شد.
از سوی دیگر «فؤاد اوکتای» معاون رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی موضع اتحادیه اروپا در قبال فعالیت‌های آنکارا در مدیترانه شرقی را «فاقد صمیمیت» خواند. تنش‌های میان ترکیه و یونان بر سر منابع نفت و گاز شرق مدیترانه که به ویژه در هفته‌های اخیر ابعاد تازه‌تری به خود گرفته، باعث شد که پس از تقویت حضور نظامی فرانسه در این منطقه، آمریکا نیز یک فروند کشتی جنگی خود را در آبهای نزدیک جزیره کِرِت یونان مستقر کند.
خط و نشان تلویحی اردوغان
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در پیامی به مناسبت نود و هشتمین سالگرد «۳۰ اوت؛ عید پیروزی» گفت: تلاش ترکیه برای استقلال و آینده، امروز نیز همچنان ادامه دارد. وی افزود: بدون شک تصادفی نیست افرادی که به دنبال بیرون کردن ما از شرق مدیترانه هستند، همان مهاجمی هستند که تلاش کردند تا یک قرن پیش به سرزمین ما حمله کنند.


اردوغان تصریح کرد: هیچ کس نباید به عزم و اراده ما در این موضوع و باور راسخ مان به پیروزی شک کند.
رئیس جمهوری ترکیه اظهار داشت: ترکیه در تمام عرصه‌ها به ویژه در شرق مدیترانه از حقوق خود حفاظت و حمایت خواهد کرد؛ ما به حمایت از حق و حقوق میهن در چارچوب قوانین بین‌المللی و توافق‌های دو جانبه ادامه خواهیم داد. موفقیت‌های بزرگی که ما در عرصه‌های مختلف به دست آورده‌ایم، نشانه اراده قوی ما برای حمایت از حقوق و منافع کشورمان است. وی افزود: مصمم هستم که صدمین سالگرد تاسیس نظام جمهوری کشورمان در سال ۲۰۲۳ را به عنوان کشوری قوی‌تر، مستقل تر از نظر اقتصادی، نظامی، سیاسی و دیپلماتیک گرامی بداریم. «خلوصی آکار»  وزیر دفاع ترکیه نیز با انتشار پیامی نود و هشتمین سالگرد «اوت؛ عید پیروزی»، روز نیروهای مسلح را به مردم کشور تبریک گفته و تاکید کرد: مبارزه قهرمانه ملت ترک با عزمی راسخ برای حفظ استقلال و حاکمیت خود، پرتو امیدی برای همه ملت‌های مظلوم و ستمدیده است.
وی در پیام خود اظهار داشت: این حماسه یکی از بزرگترین و درخشان‌ترین پیروزی‌های تاریخ کشورمان است. این مبارزه که با شعار یا مرگ یا استقلال آغاز شد، نشانگر عزم ملت ترک برای تضمین استقلال و آینده کشور بود.
آکار همچنین در ادامه پیام خود تصریح کرد: یاد و خاطره مصطفی کمال آتاتورک، رهبر کبیر و بنیانگذار جمهوری ترکیه و یاران او را گرامی می‌داریم و این عید و همچنین روز گرامیداشت نیروهای مسلح را به تمامی نیروهای مسلح کشور و خانواده‌هایشان تبریک می‌گویم.
اردوغان عصر دیروز از مقبره مصطفی کمال آتاتورک در آنکارا بازدید کرد. برنامه‌های ویژه گرامیداشت این روز با دیدار اردوغان با دیگر مقامات کشوری و لشکری در کاخ بش‌تپه ادامه یافت.
همچنین اعلام شد که نمایش نور افشانی با ۳۰۰ پهپاد، کنسرت ویژه گارد ریاست جمهوری و گروه موسیقی مهتران وزارت دفاع برگزار می‌شود.
ناوهای ترکیه همچنین از ۲۰ بندر پیرامون ترکیه و شمال قبرس برای مراسم اهتزاز پرچم بازدید کردند.
در تمام شهرهای ترکیه برنامه‌هایی مختلف برای گرامیداشت نود و هشتمین سالگرد «۳۰ اوت؛ عید پیروزی» برگزار خواهد شد.
مانور جنگی ترکیه
درکنار «هشدار جنگ» وزیرخارجه ترکیه ، وزیر دفاع ترکیه هم  اعلام کرد که کشورش از تحرکات چهار کشور اروپایی در نزدیکی سواحلش از حرکت باز نخواهد ایستاد. «مرزها و اصول ما واضح هستند. در صورت نقض آنها، آنچه لازم است انجام خواهیم داد».  ترکیه قصد دارد ۲۹ اوت تا ۱۱ سپتامبر با انجام مانوری با گلوله‌های واقعی به تمرینات هوایی و دریایی یونان، قبرس، فرانسه و ایتالیا در مدیترانه شرقی پاسخ دهد. ترکیه انگشت اشاره را به سمت فرانسه گرفته و این کشور را مسئول اصلی تحرکات در دریای مدیترانه شرقی با اعزام جنگنده به قبرس و نقض قرارداد ۱۹۶۰ می‌داند.
تمامی هشدارها و تلاشهای اتحادیه اروپا برای آرام کردن اوضاع هیچ تاثیری بر سیاستهای ترکیه در قبال دریای مدیترانه شرقی نگذاشته است. اکتشافهای گازی ترکیه با هدف پیدا کردن سوخت‌های فسیلی در دریای مدیترانه شرقی ادامه دارند. یونان مدعی است که این آبها متعلق به این کشور هستند. همچنین آنکارا تحقیقات خود را در دریای سیاه، که به تازگی ۳۲۰ هزار مترمکعب گازکشف کرده است، ادامه می‌دهد.
وزیر امور خارجه یونان هم در روز پنجشنبه در برلین، در دیدارش با دبیر کل ناتو اعلام کرد که این سازمان جواب محکمتری به ترکیه دهد تا انسجام و اتحاد ناتو خدشه دار نشود.
در هفته‌های اخیر، نیروهای ترکیه و یونان درگیر یک سری رویارویی‌های نظامی در آب‌های میان قبرس و  جزیره «کرت» یونان شده‌اند. یونان که یکی از اعضای اتحادیه اروپاست مدعی است که این آب‌ها بخشی از فلات قاره خود است و خواستار کمک و حمایت اتحادیه اروپا شده است؛ بلوک ۲۷ کشوری که «فعالیت‌های غیرقانونی» ترکیه در این منطقه را محکوم کرده و نسبت به تحریم‌های بالقوه علیه آنکارا هشدار داده است.
اما ترکیه تاکید دارد که یونان و دیگر کشورها حق آنکارا برای اکتشاف منابع انرژی در مدیترانه را انکار می‌کنند.