دشمنی با اهل بیت(ع) بر مبنای «جهل مقدس» بود

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام «جهل مقدس» را دلیل ورود سیاهی لشکر دشمن به جنگ دانست و گفت: دشمنی‌هایی که در دوران بنی امینه و بنی عباس تحت عنوان خوارج با اهل بیت(ع) شد، بر مبنای «جهل مقدس» بود. یعنی دشمنی‌های خودشان را با دین توجیه می‌کردند. به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه ای در عزاداری شب عاشورای حسینیه دارالزهرا(س)، گفت: درباره قیام اباعبدالله(ع) در ماجرای عاشورا بحث‌های فراوان کرده اند و نویسندگان و محققین فراوانی کتاب نوشته اند و به فارسی هم کتاب‌های فراوانی نوشته شده است. مبنای سخن امشب من برداشت‌هایی از تحلیل مرحوم سیدجعفر شهیدی است.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در خصوص علت اینکه مردم مسلمان آن زمان هیچ اقدامی در مخالفت با این فاجعه انجام ندادند، اظهار داشت: به نظر مرحوم شهیدی ماجرای مدینه هم که به واقعه حرّه معروف شده است هم به خاطر قیام مخالفت خاصی از طرف مردم مدینه نبوده بلکه نارضایتی مردم ناشی از رفتارهای یزید با خود آنها بوده است. وی افزود: برای پاسخگویی به چنین سؤال مهمی باید جامعه اسلامی را در دو مرحله از تاریخ گذشته مورد مطالعه قرار دهیم؛ یکی اجتماعی که در سال 11 هجری شکل یافت. یعنی زمانی که پیامبر(ص) فاتحانه از مدینه وارد مکه شد و رسما حکومت خودش را تشکیل داد. آن حضرت بعد از اینکه مرگ خود را نزدیک دیدند در جامعه آمدند و مردم را در حجة الوداع جمع کرد و آیه شریفه قرآن حاکی از موقعیتی است که در آن زمان وجود داشت.
سیدهادی خامنه ای تصریح کرد: وضعیت اسلام و مسلمانان آنقدر خوب بوده که خداوند می‌فرماید امروز کفار از شما ناامید شده اند و نمی‌توانند کاری انجام دهند و شما خوف و نگرانی از طرف آنها نداشته باشید. فقط دستورات الهی را خوب رعایت کنید. بعد هم می‌فرماید امروز دین شما را کامل و نعمت را بر شما تمام کردم و خشنودم از اینکه اسلام دین شما باشد. تفسیر شده به اینکه ماجرای ولایت علی بن ابیطالب(ع) و همه محدثین شیعه و سنّی آن را تأیید کرده اند.
وی ادامه داد: در آن زمان پیامبر(ص) می‌فرماید من از میان شما می‌روم و ثقلین را در میان شما می‌گذارم؛ مادامی که به این دو استناد، اعتماد و عمل کنید،  هرگز ضلالت و گمراهی نخواهید داشت.


دبیرکل مجمع نیروهای خط امام یادآور شد: 50 سال بعد به جایی می‌رسیم که واقعه وحشتناک کربلا به وقوع می‌پیوندند. در این فاصله چه اتفاقاتی در جامعه اسلامی افتاد که آن جامعه خدایی که پیامبر(ص) و خدا از آن راضی هستند مبدل می‌شود به جامعه ای بی حس و حال و در حدی از انحراف و انحطاط که چنین واقعه بسیار زشت و اسف آوری در آن اتفاق می‌افتد. خیلی لازم است که انسان روی این مسأله فکر کند. یقینا حرف‌های فراوانی در این زمینه هست که در این فرصت‌ها نمی‌شود آنها را مطرح کرد.
وی علی(ع) مجسمه عدل الهی دانست و گفت: برای بشر امروز قابل توجیه نبود که مجسمه عدل لحظه ای با مجسمه ظلم سازش کند. ولی امروز ما با افتخار می‌توانیم بگوییم اینچنین بود؛ به قیمت اینکه آن حضرت بیش از چهار سال و چند ماه نتوانست حکومت کند. این مبنایی است که در اصل اسلام و ادیان الهی باید قبول کرده باشیم.
سیدهادی خامنه ای با اشاره به اینکه انگیزه‌های دشمن در سران قدرت و پول است، تأکید کرد: برای افراد زیردست هم تا جایی که پول و پست جواب می‌دهد، طبیعتا آن مؤثر است. سیاهی لشکری که معمولا در جنگ‌ها و برخوردها وجود دارد، از روی جهل و «جهل مقدس» به سراغ چنین چیزهایی می‌آیند. یعنی همان چیزی که در زمان حضرت امیر(ع) هم وجود داشت. در زمان حضرت امیر(ع) نماد این جهل، خوارج بودند. دشمنی‌هایی که در دوران بنی امینه و بنی عباس تحت عنوان خوارج با اهل بیت(ع) شد، بر مبنای «جهل مقدس» بود. یعنی دشمنی‌های خودشان را با دین توجیه می‌کردند.
وی یادآور شد: اگر بخواهیم شبیه آن منطق را امروز برای خودمان مجسم کنیم، نگاهی به داعش بیاندازید. دقیقا می‌شود همان منطق را در میان اینها جست و جو کرد. امروز داعش یک سرکردگی و فرماندهی خیلی بالا دارد که تحصیل کرده‌های دانشگاه‌های آمریکا و اروپا هستند و با پول و قدرت به این مسیر کشیده شده اند. اما کسانی که سر می‌برند و خون می‌ریزند و پرچم الله اکبر و لااله الا الله بالای سرشان می‌گیرند، همان جاهلان «جهل مقدس» هستند که اسلام را این جوری شناخته اند. خوارج تا سال‌های سال هرجایی اثر از شیعه و محبّ علی(ع) می‌دیدند بی امان و به خاطر رضای خدا می‌کشتند. امروز هم نمونه‌های فراوان در سراسر دنیا به نام داعش، طالبان و امثال اینها هست. اینها قبل از اینکه نام و نشانی باشند یک جریان تاریخی مشخصی هستند که باید خیلی
 دقیق شناخت.