جلال خوش‫چهره تعامل یا تعارض با جامعه بین‌المللی؟

ترمیم روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، اقدامی هوشمندانه برای کاستن از شدت فشار امریکا علیه برجام است. این اقدام که با وساطت تروئیکای اروپایی، روسیه و چین صورت گرفت، تاثیر‌مستقیم بر نتیجه تلاش‌واشنگتن در فعال‌سازی سیستم ماشه و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد گذاشت.
ائتلاف ایجاد شده میان اعضای اصلی دو بلوک غربی و شرقی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه یکجانبه‌گرایی امریکا، اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ این سازمان محسوب می‌شود. این وضع برای ایران یک فرصت تلقی می‌شود تا با بهره‌گیری از آن، خطر بازگشت تحریم‌های بین‌المللی را از خود دور کند. از این‌رو بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای که در پی سفر دو روزه «رافائل‌گروسی» به تهران منتشر و در آن بر همکاری دو طرف برای راستی‌آزمایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید شد، امکان تحرک مخالفان سیاست یکجانبه‌گرای امریکا را فراهم کرده است. درواقع پرونده اختلافات ایران و آمریکا بستر‌ساز دو اتفاق کم بدیل در جامعه بین‌المللی شده است؛‌ نخست، شکل‌گیری اراده اروپا برای دفاع از اعتبار استقلال خود مقابل آمریکا. دوم؛ هم‌گرایی اروپائیان با روسیه و چین به عنوان دو قدرت شرقی که همواره در بلوک رقیب غرب قرار داشته و دارند. تاکید دولت ترامپ در اولویت دادن به اهداف سیاست خارجی خود فارغ از ملاحظات دیگر متحدان اروپایی ایالات متحده، به ایجاد شکاف در روابط سنتی قدرت‌های غربی انجامیده است. این شکاف علاوه برآنکه می‌تواند سبب پیامدهای بی‌ثبات کننده‌ در جامعه‌جهانی شود، در آینده روابط آمریکا ـ اروپا نیز تاثیرگذار خواهد بود.
چین و روسیه از گسل ایجاد شده در روابط قدرت‌های آمریکایی ـ اروپایی برای کاستن از حجم فشارها علیه خود به خوبی بهره‌ گرفته‌اند. برخلاف ماه‌های گذشته، اکنون در اروپا از خطر بروز قدرت هژمونیک چین کمترگفته می‌شود. روسیه به گرم کردن روابطش با اروپائیان و کاستن از تنش‌ها با قدرت‌های غربی به ویژه در ارتباط با اوکراین و روسیه سفید امید بسته است. مهم‌تر اینکه دو قدرت شرقی در بزنگاهی که همه از احتمال شروع دوباره جنگ سرد سخن می‌گفتند، هشیارانه زمین رقابت با غرب را در عرصه اقتصاد محدود کرده و دیپلماسی تعامل را بر جدال‌های لفظی و رجز خوانی‌های مربوط به جنگ سرد گذشته ترجیح داده‌اند. اکنون همه رقیبان قدرت هژمونیک ایالات‌متحده بر توازن قوا؛ آنهم نه در عرصه تسلیحات، بلکه توازن اقتصادی و قدرت چانه‌زنی دیپلماتیک تاکید دارند.
تجربه توافق اخیر ایران و آژانس‌بین‌المللی انرژی هسته‌ای به کاستن از ظرفیت آژانس برای تحقق اهداف دولت ترامپ علیه برجام و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی انجامیده است. دولت ترامپ در ایجاد بستر عینی و روانی لازم برای اقدام آتی خود به گزارش سلبی آژانس علیه ایران نیازمند بود. ناکامی واشنگتن در این مقطع را باید مدیون دیپلماسی فعال و تعامل‌گرای تهران با جامعه جهانی دانست. حفظ این وضع می‌تواند تلاش دولت ترامپ را نه تنها در اکتبر آینده که موعد لغو تحریم تسلیحاتی ایران است، بلکه در سپتامبر پیش رو که واشنگتن مدعی بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است را نیز دچار چالش جدی کند.
مهم نیست دولت آینده ایالات‌متحده از آن ترامپ باشد یا «جوبایدن». صورت مساله در روابط ایران و امریکا یکی است. آنچه اهمیت دارد بهره‌گیری از فرصت‌هایی است که اوضاع کنونی جامعه جهانی و روابط قدرت‌های بزرگ ایجاد کرده‌اند. استفاده از فرصت‌ها بدون اصلاح و بازتعریف عملکردها ناممکن خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
مسعود مهرابی، مدیر مسئول مجله فیلم درگذشت داغ «مسعود» بر دل نگاتیو و کاغذ جلال خوش‫چهره تعامل یا تعارض با جامعه بین‌المللی؟ حذف دلار 4200 تومنی مقدمه یکسان‌سازی نرخ ارز می‌شود؟ باید و نباید ارز تک نرخی فیفا باز هم به فدراسیون فوتبال درباره دخالت نهادهای دولتی در ورزش هشدار داد فوتبال ایران دوباره زیر تیغ تعلیق نایب رئیس مجلس از جزئیات مهم طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری خبر داد سن، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی معیارهای جدید کاندیداتوری ارسال روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک خانه راه فرار محتکران مسکن بسته می‌شود؟ رئیس‌جمهوری در پیام‌های جداگانه روز ملی سه کشور را تبریک گفت دعوت روحانی از پادشاه مالزی برای سفر به ایران به جز مناطق قرمز؛ از ۱۵ شهریور دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند شروع متفاوت سال تحصیلی برای کلاس اولی‌ها از سوی رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا انجام شد ابلاغ سلام رهبری به کارکنان پدافند هوایی وزیر امور خارجه آمریکا، محاصره ایران را در دستور کار قرار داده است ماموریت ویژه پمپئو در خاورمیانه اولین هواپیمای رژیم صهیونیستی در فرودگاه ابوظبی نشست رقابت جهانی برای دستیابی به واکسن کرونا