به جز مناطق قرمز؛ از ۱۵ شهریور دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند شروع متفاوت سال تحصیلی برای کلاس اولی‌ها

وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام آخرین وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، به سوالات خبرنگاران پیرامون مسائل مختلف پاسخ داد.
محسن حاجی‌میرزایی در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه آغاز سال تحصیلی گفت: آغاز سال تحصیلی یک باب بزرگ فرهنگی و رویدادی است که زندگی خانواده‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و همه جامعه آن را حس می‫کنند. امیدوارم امسال هم با همه دشواری‌ها و محدودیت‌ها سال تحصیلی خوبی را شروع کنیم. هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل محروم شود.
به گزارش ایسنا، وی گفت: متعهد هستیم آموزش را به همه دانش‌آموزان صرف نظر از موقعیت‌ها و دسترسی که دارند ارائه دهیم و این کار را انجام خواهیم داد. نکته دوم آموزش حضوری است. در تمام دنیا اصل بر آموزش‌های حضوری است زیرا هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد. ارتباط و تربیت اجتماعی دانش‌آموزان با هیچ روش دیگری قابل جایگزینی نیست و تنها چیزی که حضور را محدود می‌کند قواعد بهداشتی است وگرنه ارتباط چهره به چهره معلمان ارجحیت دارد به ویژه در دوره ابتدایی که تربیت اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.
مراقبت از سلامت دانش آموزان مهم‌ترین اصل آغاز سال تحصیلی جدید


وزیر آموزش و پرورش بر مراقبت از سلامت دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: حداکثر مراقبت را به عمل خواهیم آورد. مدارس آگاه شده‌اند و دستورالعمل‌ها ابلاغ شده است. تلاش می‌کنیم محیط مناسبی را فراهم کنیم و خانواده‌ها باید مشارکت داشته باشند.‌ یک اصل مهم فعال بودن مدرسه است. اختیارات ویژه‌ای به شورای مدارس داده‌ایم که می‌توانند در چارچوب ضوابطی که برای آنها تعیین کرده‌ایم آموزش را ادامه دهند. امسال معلمان نقش متمایزی دارند، اکنون با شرایط متفاوتی روبه‌رو شده‌ایم و خلاقیت و ایده‌های نو جایگاه مهمی دارد.
خانواده‌ها در این ایام همگام با مدارس باشند
حاجی‌میرزایی به ارتباط بین خانه و مدرسه و نقش خانواده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: سال‌های قبل خانواده‌ها با آسودگی خاطر بیشتری فرزندشان را به مدرسه می‫سپردند اما امسال حساسیت بیشتر است و درخواست می‌کنیم خانواده‌ها در تمام ایام در کنار مدارس باشند. به مدارس گفته‌ایم برنامه‌های آموزشی را با خانواده‌ها مرور کنند و برای آنها توضیح دهند که می‌خواهند چه کنند.
آغاز آموزش‌های تلویزیونی از ۱۵ شهریور
وزیر آموزش و پرورش همچنین به نقش بی بدیل رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: انتظار هست خود دانش‫آموزان هم با جدیت بیشتر امر آموزش را دنبال کنند. رسانه ملی نیز به عنوان شریک آموزش در کنار ماست و جایگاه مهمی دارد. در نقاطی که دسترسی اینترنت وجود ندارد تلویزیون می‌تواند آموزش‌های لازم را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. از ۱۵ شهریور برنامه‌های آموزشی تلویزیونی شروع می‌شود.
گروه‌بندی دانش‌آموزان برای حضور در مدارس برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تجارب آموزشی کشورهای دنیا افزود: ما روش‌های تلفیقی را مدنظر قرار دادیم. کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شوند البته اگر مساحت کلاس و مدرسه به گونه‌ای باشد که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود باید گروه‌بندی کنیم. برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دانش‌آموزان گروه‌بندی می‌شوند و ورود و خروج و حضورشان در قالب گروه‌های مختلف خواهد بود. کل محتوای آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته و دروسی که باید الزاما حضوری آموزش داده شود مشخص شده و آنها که تمرین و تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل می‌شود. امیدواریم با اقدامات انجام شده هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نباشد و این تضمین آموزش و پرورش برای همه مردم است.
۳۵ درصد مدارس حضوری تدریس می‌کنند
وی درباره تعداد و شمار مدارسی که آموزش آنها در کشور به صورت غیرحضوری خواهد بود اظهار کرد: ۳۵ درصد مدارس ما که تعدادشان کمتر از ۵۰ دانش‌آموز است و می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاس‌ها طبق روال عادی برقرار است. اما در مورد بقیه مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش‌ها است. درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانش‌آموزان به گونه‌ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس‌ها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه‌بندی‌های متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند.
شروع متفاوت سال تحصیلی برای کلاس اولی‌ها
وی درباره حضور کلاس اولی‌ها در مدرسه گفت: کلاس اولی‌ها اهمیت ویژه‌ای برای ما دارند و تاکید ما بر این است که حتی اگر شده به صورت محدود و دونفر دونفر حتما باید به همراه خانواده به مدرسه بروند و با معلم خود آشنا شوند. جریان آموزشی اتکای بیشتری بر حضور در کلاس‌ها دارد.
وضعیت آموزش‌ها در حاشیه شهرها
حاجی‌میرزایی درباره روند آموزش در حاشیه شهرها نیز اظهار کرد: هرجا تعداد دانش‌آموزان بیش از حدی باشد که فاصله‌گذاری ممکن نباشد باید گروه‌بندی شوند. برای آنها که به ابزار و اینترنت دسترسی ندارند آموزش تلویزیونی که پوشش گسترده‌تری دارد ارائه می‌شود حتی اگر دسترسی به تلویزیون هم نداشته باشند با تولید بسته‌های یادگیری و ارتباط با معلم آموزش را دنبال خواهیم کرد.‌
به جز مدارس مناطق قرمز؛ ۱۵ شهریور تمامی مدارس باز و دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند
وزیر اموزش و پرورش در پاسخ به اینکه خانواده‌ها هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند، شنبه مدارس باز است یا خیر؟ عنوان کرد: روز شنبه روز آغاز سال تحصیلی است و بنابر این است که همه مدارس به صورت حضوری دایر باشند مگر منطقه‌ای که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شود که قرمز است و مدارس اجازه بازگشایی ندارند. حتی اگر منطقه‌ای زرد باشد کلاس‌ها برگزار می‌شود ولی با تعداد محدودتر دانش‌آموزان؛ این موضوع تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.
تلاش‌ها برای کاهش هزینه اینترنت شبکه شاد
وی در ادامه با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا جایی که می‌شود هزینه اینترنت را برای استفاده از شبکه شاد کاهش دهیم و حتی رایگان کنیم، درباره استفاده از پلتفرم‌های دیگر گفت: چارچوبی تعیین شده که مجموعه‌های دیگر به خصوص مدارس غیردولتی چطور می‌توانند از قالب‌های مکمل استفاده کنند. بستر رسمی آموزش شبکه شاد است اما اگر برای آموزش‌های تکمیلی بخواهند از پلتفرم‌هایی استفاده کنند مقرراتش تدوین شده که ابلاغ خواهد شد و بخش خصوصی می‫تواند همکاری کنند.
دانش‌آموزان در موعد مقرر کتاب‌های درسی را دریافت خواهند کرد
وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت توزیع کتاب‌های درسی هم اظهار کرد: توزیع کتاب‌های درسی نگران‫کننده نیست، وضعیت استان‌ها هرروز پیگیری می‌شود و مطمئن هستیم شروع سال تحصیلی را با کتاب‫های درسی دنبال می‌کنیم. برخی دیر در مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند یا محل سکونتشان تغییر کرده اما آنها که ثبت‌نام کرده‌اند حتما در موعد مقرر کتاب درسی خود را دریافت خواهند کرد. وی درباره وضعیت آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز گفت: تدابیر لازم از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اندیشیده شده است. در نسخه جدید شبکه شاد امکانات و کانال‌هایی درنظر گرفته شده و تلاش می‌شود آموزش آنها آسیب نبیند.
روند ثبت‌نام‌ها عادی است
وزیر آموزش و پرورش افزود: روند ثبت‌نام‌ها نیز عادی و به روال سال‌های گذشته است. حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه آیا بررسی‌هایی در زمینه افت یادیگری دانش‌آموزان با توجه به آموزش‌های مجازی صورت گرفته است؟ گفت: ما در سال گذشته به یکباره با وضعیتی غافلگیر‌کننده مواجه شدیم. ممکن است آموزش‌ها با کاستی‌هایی همراه بوده باشد اما مدام برای بهبود آن تلاش و اصلاحات لازم را اعمال کردیم.
سایر اخبار این روزنامه
مسعود مهرابی، مدیر مسئول مجله فیلم درگذشت داغ «مسعود» بر دل نگاتیو و کاغذ جلال خوش‫چهره تعامل یا تعارض با جامعه بین‌المللی؟ حذف دلار 4200 تومنی مقدمه یکسان‌سازی نرخ ارز می‌شود؟ باید و نباید ارز تک نرخی فیفا باز هم به فدراسیون فوتبال درباره دخالت نهادهای دولتی در ورزش هشدار داد فوتبال ایران دوباره زیر تیغ تعلیق نایب رئیس مجلس از جزئیات مهم طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری خبر داد سن، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی معیارهای جدید کاندیداتوری ارسال روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک خانه راه فرار محتکران مسکن بسته می‌شود؟ رئیس‌جمهوری در پیام‌های جداگانه روز ملی سه کشور را تبریک گفت دعوت روحانی از پادشاه مالزی برای سفر به ایران به جز مناطق قرمز؛ از ۱۵ شهریور دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند شروع متفاوت سال تحصیلی برای کلاس اولی‌ها از سوی رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا انجام شد ابلاغ سلام رهبری به کارکنان پدافند هوایی وزیر امور خارجه آمریکا، محاصره ایران را در دستور کار قرار داده است ماموریت ویژه پمپئو در خاورمیانه اولین هواپیمای رژیم صهیونیستی در فرودگاه ابوظبی نشست رقابت جهانی برای دستیابی به واکسن کرونا