نگرانی روسیه از هزینه بیشتر

اظهارات سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر حمایت این کشور از مذاکره مستقیم میان ایران و ایالات متحده آمریکا در واقع ذیل این واقعیت است که روس ها، چینی‌ها و اروپایی‌ها هیچ یک مایل به افزایش تنش میان تهران و واشنگتن نیستند چرا که در این صورت آنها اگر قرار باشد مخالفتی با آمریکا داشته باشند باید هزینه‌های بیشتری نیز بپردازند. به عنوان نمونه در شرایط فعلی شاهد هستیم که ایالات متحده در تلاش است تا مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند. در میان سخنان دیروز وزیر خارجه روسیه نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته بود که واشنگتن در تلاش است تا با استفاده از ابزارهای سیاسی و حقوقی بسیار پیچیده چنین اقدامی را انجام دهد بنابراین طبیعی است روس‌ها برای مخالفت با این خواسته آمریکا باید هزینه بیشتری بدهند! ذیل چنین شرایطی است که شاهد درخواست ولادیمیر پوتین برای نشست سران میان کشورهای 1+5 یا حمایت دیروز لاوروف از مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا هستیم.
در مواجهه با مکانیسم ماشه سناریوهای مختلفی
وجود دارد نخست اینکه روسیه به همراه چین و روسیه و اروپا همچنان در عمل نیز به مخالفت با خواسته آمریکا بپردازند! اما موضوع دیگری نیز در این زمینه وجود دارد و آن این است که این کشورها تلاش می‌کنند با کاهش فضای
تنش آلود تا انتخابات آمریکافضایی از تعلیق را در این مورد به وجود آوردند تا اگر جو بایدن پیروز انتخابات شد بتوانند مسیر دیگری را برای حل اختلافات پی‌گیری کنند در غیر این صورت و با پیروزی مجدد دونالد ترامپ کار برای روسیه یا سایرین بسیار دشوار‌تر خواهد بود که در مقابل خواسته‌های آمریکا مقاومت کنند. بنابراین به نظر می‌رسد تلاش‌های اخیر روسیه برای ایجاد شرایط گفتگو و مذاکره آمادگی برای وضعیتی است که باردیگر ترامپ در کاخ سفید باشد و روسیه مایل نیست هزینه بیشتری را در این شرایط برسر اختلاف ایران و آمریکا بپردازد. در این صورت مسکو احتمالا راهبرد دعوت به مذاکره را بیش از پیش در دستور کار خود قرار خواهد داد تا از طریق مصالحه اختلافات کاهش یابد.