وزن‌کشی ناوگان اژدهای زرد

در حالی که اخبار گسترده‌ای درباره ارتباطات فزاینده آمریکا و تایوان در زمینه‌های دفاعی و تسلیحاتی به گوش می‌رسد، نگرانی‌ها از خطر رویارویی نظامی چین و آمریکا بر سر این جزیره افزایش یافته همزمان پکن به واشنگتن درخصوص این مراودات و فروش‌های تسلیحاتی هشدار داده است.
تازه ترین مورد از این ارتباطات درباره یک هواپیمای نظامی آمریکایی است که ظاهرا روز یکشنبه در آسمان تایوان ظاهر شد و چین مظنون است که این هواپیما که از ژاپن و شاید از تایوان پرواز کرده بوده، احتمالا در تایوان فرود آمده است این حادثه در حالی اتفاق می‌افتد که ارتش تایوان ادعا می‌کند سرزمین اصلی چین توانایی کافی برای انجام حمله همه جانبه به تایوان را ندارد.
از سوی دیگر کارشناسان چینی هشدار می‌دهند که واشنگتن قصد دارد با این اقدامات، پکن را برای شلیک گلوله نخست تحریک کند و تنش‌های کنونی می‌تواند بیشتر شود.
یک هواپیمای شناسایی EP-E3 آمریکایی در حریم شمالی تایوان در روز یکشنبه مشاهده شد این هواپیما به سوی ژاپن و بر فراز دریای شرقی چین پرواز می‌کرده که این یک مسیر پروازی غیرمعمول است که نشان می‌دهد هواپیمای آمریکایی از فرودگاهی جزیره ای به پرواز درامده است. 


از این طرف مرکز تحقیقات راهبردی دریایی که اتاق فکر چین در پکن است بررسی‌هایی صورت داده است مبنی بر اینکه یک هواپیما نیز یک روز قبل از آن در حال انجام یک ماموریت شناسایی در دریای جنوبی چین بوده ولی هیچ علامتی از فرود آن در پایگاه نیروی هوایی «کادنا» آمریکا در اوکیناوا ژاپن دریافت نشده است این بدان معنا است که هواپیماهای آمریکایی ممکن است به اوکیناوا بازنگشته باشند و در عوض در جزیره تایوان فرود آمده‌اند در همین ارتباط چین هشدار داده است که چنین رفتاری می‌تواند تحریک جدی علیه چین باشد و تنش‌ها را تشدید کند.
رسانه‌های تایوان دو هفته پیش گزارشی منتشر کردند مبنی بر اینکه یک  هواپیمای مدل EP-E3 از نیروی هوایی آمریکا مظنون به فرود در فرودگاه سونگشان در تایپه است اما بعدا، افسران ارتش تایوان اینها را گمانه زنی دانسته و انکار کردند.
«سونگ جونگ پینگ» یک متخصص نظامی از چین در گفت و گویی با روزنامه گلوبال تایمز چین گفت که استفاده از فرودگاه‌های مستقر در تایوان به عنوان  پایگاه‌های هوایی برای جمع آوری اطلاعات و ماموریت‌های شناسایی ، کار ایالات متحده علیه چین را بسیار آسان تر و کارآمدتر می‌کند زیرا تایوان به سرزمین اصلی چین نزدیکتر از اوکیناوا است بنابراین صرف نظر از واقعی بودن یا نبودن این رویداد به نظر می‌رسد که آمریکا برای همکاری نظامی پرخطر با مقامات جدایی طلب در جزیره انگیزه زیادی دارد.
تحلیلگران نظامی چین گفته‌اند اگر همکاری نظامی بین ایالات متحده و جزیره تایوان علنی و قطعی شود و تهدیدی برای سرزمین اصلی باشد و حاکمیت چین را به چالش بکشد، ارتش آزادیبخش خلق چین مجبور به اقدام موثر برای از بین بردن این تهدید خواهد شد و ممکن است حتی یک بار و برای همیشه وحدت با تایوان را ولو با استفاده از زور تحقق بخشد. 
گلوبال تایمز چین در مطلبی آورده است: اگرچه چین نمی‌خواهد تنش‌ها را تشدید کند ولی اصلا از بابت ارتش تایوان نگرانی ندارد و هراسی هم نشان نمی‌دهد زیرا ارتش چین قوی ترین نیروی نظامی روی کره زمین و آماده برای نبرد با دشمنان سرسخت است ارتش چین حتی در این منطقه برتری‌های نظامی نسبت به آمریکا دارد و مزخرف گویی‌های تایوان درباره ضعف ارتش چین خریداری ندارد.
سونگ می‌گوید: برای چین بهترین پاسخ به اقدامات تحریک آمیز ارتش آمریکا و مزخرف گویی‌های ارتش تایوان، آمادگی کامل برای عملیات نظامی علیه تایوان به ویژه آمادگی برای درگیری نظامی با ایالات متحده است.
جین چانرونگ دانشیار دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه مردم در پکن به روزنامه چینی گفته است: چین باید بازدارندگی نظامی خود را برای ایجاد ترس و وحشت در آمریکا و میان جدایی طلبان تایوان نمایان تر کند و  انگیزه آنها را برای به چالش کشیدن چین از بین ببرد.
توسعه ناوگان جنگی چین
در همین حال، بنا به گزارش پایگاه فوربس به نقل از گزارش سالانه پنتاگون در مورد قدرت نظامی چین به کنگره این کشور آمده است که جمهوری خلق چین بزرگترین نیروی دریایی در جهان را با یک نیروی رزمی مجموعا متشکل از حدود ۳۵۰ کشتی و زیردریایی از جمله ۱۳۰ کشتی جنگی سطحی بزرگ دارد.
پنتاگون در ادامه این گزارش خود عنوان کرد: در مقام مقایسه قوای رزمی در نیروی دریایی آمریکا شامل حدود ۲۹۳ کشتی تا اوایل ۲۰۲۰ بوده است. با این حال هر چند که نیروی دریایی ارتش آزدیبخش خلق چین نسبت به نیروی دریایی ارتش آمریکا کشتی‌های جنگی بیشتری دارد اما ناوگان آمریکا کشتی‌های جنگی بزرگتری از جمله ۱۱ ناو هواپیمابر داشته و به لحاظ وزن تُناژ جلوتر از چین است.
در گزارش پنتاگون تصریح شد: نیروی دریایی چین یک نیروی هر چه بیشتر مدرن و منعطف است که متمرکز بر جایگزین کردن نسلهای قبلی تجهیزاتش که دارای قابلیتهای محدود بودند با تسلیحات بزرگتر مدرن و چند منظوره است. تا سال ۲۰۱۹ نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین عمدتا متشکل از تجهیزات چندمنظوره مدرنی همراه با تسلیحات ضد کشتی، ضدهوایی و ضد زیردریایی و سنسورهای پیشرفته بوده است.
ناوگان رو به رشد ناوهای هواپیمابر چین بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. گزارش شده که نیروی دریایی چین دارای یک ناو هواپیمابر فرتوت مربوط به زمان جنگ سرد، یک ناو هواپیمابر جدیدا به خدمت گرفته شده که اولین ناو هواپیمابر ساخت این کشور است و یک ناو سوم در دست احداث بوده و این کشور برای ساختن و اضافه کردن تعداد چهار ناو دیگر یا بیشتر برنامه ریزی کرده است. ناوگان ناوهای هواپیمابر چین ضمن داشتن موارد پیشرفته‌ای همچون سیستم پرتاب الکترومغناطیسی، می‌تواند به ارائه پوشش هوایی برای تهاجم آبی و خاکی علیه تایوان بپردازد و یا حتی وارد اولین رویارویی ناوهای هواپیمابر با آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون شود.
چین همچنین مشغول ساخت نسل جدیدی از ناوشکن‌ها و ناوچه‌های پیچیده و شدیدا مسلح نیز بوده است. به عنوان مثال چین در دسامبر ۲۰۱۹ ششمین کشتی کروز مدل ۰۵۵ کلاس «رنهای» را که به گفته پنتاگون مجهز به مجموعه بزرگی از موشک‌های کروز ضد کشتی و موشک‌های ضد هوایی «به همراه موشک‌های کروز مخصوص حمله زمینی و موشک‌های بالستیک ضد کشتی» است، به خدمت گرفته است. این دورنما، حمله چین با انبوهی از موشک‌های ضد کشتی از جمله موشک‌های نسل جدید مافوق صوت را علیه ناوگان آمریکا در بر دارد.
انتظار می‌رود نیروی دریایی چین زیردریایی‌های هسته‌ای و دیزلی بیشتری نیز بسازد. چین همچنین یکی از معدود کشورهایی است که صاحب زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های بالستیک هسته‌ای است. گزارش پنتاگون پیش بینی کرد: زیردریایی نسل بعدی Type096SSBN  که احتمالا از اوایل دهه ۲۰۲۰ ساختش آغاز می‌شود بر اساس گزارشها حامل نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک قاره پیما است. انتظار می‌رود نیروی دریایی چین به طور همزمان زیردریایی‌های Type094SSBN  و Type096SSBN  را عملیاتی کرده و تا ۲۰۳۰ بالغ بر هشت عدد از آنها را داشته باشد.