هشدار، خستگی کادر درمانی در موج سوم

آرمان ملي: طبق آخرين اعلام وزارت بهداشت و درمان 99 شهرستان کشور در وضعيت قرمز قرار دارند و وضعيت 83 شهرستان ناپايدار و در حالت هشدار است. بر اساس آخرين اطلاعات کرونا در کشور، استان‌هاي تهران، مازندران، گيلان، قم، اصفهان، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، کرمان، خراسان شمالي، سمنان، يزد، زنجان و قزوين در وضعيت قرمز قرار دارند. از سوي ديگر شهرستان‌ ملکان در آذربايجان شرقي، دهلران در آذربايجان غربي، چادگان و خوانسار در استان اصفهان، فيروزکوه در استان تهران، شهرستان‌هاي اردل و فارسان در استان چهارمحال و بختياري، نهبندان در استان خراسان جنوبي، سبزوار در استان خراسان رضوي، شهرستان‌هاي اميديه و بهبهان در استان خوزستان، شهرستان خاش در استان سيستان و بلوچستان، اقليد در استان فارس، سيرجان در استان کرمان، سنقر در استان کرمانشاه، گچساران در استان کهگيلويه و بوير احمد، اليگودرز در استان لرستان، شهرستان‌هاي تنکابن، جويبار و عباس‌آباد در استان مازندران و شهرستان‌هاي بستک و رودان در استان هرمزگان طي هفته گذشته به وضعيت قرمز تبديل شدند.
روند ابتلاي روزانه و تعداد مرگ و مير نيز، کاهش آمار را نشان نمي‌دهد و از پنج شنبه (13 شهريور) تا (14 شهريور 99) 118 نفر از مبتلايان کرونا جان باخته‌اند. در اين مدت نيز به مجموع مبتلايان 2026 بيمار جديد اضافه شد. مجموع جان‌باختگان اين بيماري به 22‌هزار و 44 نفر رسيد و تاکنون 330‌هزار و 308 نفر از بيماران، بهبود يافته و يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. همچنين 3695 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.
هشدار جدي وزير بهداشت
اين روزها که زمزمه‌هاي ورود موج سوم کرونا در پاييز به گوش مي‌رسد ، تقريبا هيچ‌صنفي به اندازه پرستاران، پزشکان و کادر بهداشتي و درماني در معرض ابتلا به کرونا نيست. افزايش تعداد مبتلايان و کمبود تجهيزات بار سنگين‌تري هم بر دوش آنها گذاشته است. در اين شرايط، خطر ابتلا به ويروس کرونا و اخراج به خاطر فعاليت صنفي، هم امنيت شغلي هم جاني آنها را به خطر انداخته است. سعيد نمکي بلندپايه‌ترين مقام وزارتخانه بهداشت و درمان با انتقاد از بي‌‌‌توجهي برخي افراد ابراز نگراني کرده «بايد شاهد موج جديدي از بيماري باشيم، همکاران ما هم خسته هستند و نگرانم که همکارانم قرباني بي‌‌‌توجهي برخي افراد شوند»، آمار مرگ و مير در ميان پرستاران و کادر درماني در ايران و جهان بر اين نگراني مي‌افزايد، طبق اعلام سازمان عفو بين‌الملل بيش از هفت‌هزار تن از کارکنان بهداشت و درمان در سراسر جهان به علت ابتلا به ويروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که تا 25 تيرماه امسال 125 نفر از اين آمار متعلق به ايران بود. بسياري از جامعه کارشناسان معتقدند که سهل‌انگاري و سفر يکي از مشکلاتي است که ايران را زودتر از موعد به موج سوم کرونا مي‌رساند. آنها همواره مي‌گويند که عبور ‏از اين بحران نياز به همراهي و همکاري همه مردم دارد و نبايد به اين موضوع فکر کنيم که اگر من ‏ماسک نزنم اتفاقي نمي‌افتد. در اين بين آنها از سخت‌ترين پاييز قرن براي ايران خبر مي‌دهند. همان‌طور که عليرضا زالي فرمانده عمليات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با بيان اينکه طبق مطالعات جهاني پاييز نگران‌کننده‌اي را پيش رو خواهيم داشت، گفته است: پاييز امسال سخت‌ترين پاييز معاصر خواهد بود.