صدور کارت بازرگانی "یکبارمصرف" ممنوع شد


گروه صنعت و تجارت: از بهار امسال جنجال هایی برای وضعیت کارت های بازرگانی به وجود آمد که بر اساس آن مهلتهایی برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان و تولیدکنندگان تعیین شد تا بازرگانانی که از اوایل سال ۹۷ تا پایان سال ۹۸ محصولاتی را صادر کرده بودند تا تاریخ معین شده ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند. در ابتدا، اطلاعیه هایی برای آن دسته از بازرگانان که هیچ میزان از ارز حاصل از صادرات خود را به بانک مرکزی پرداخت نکرده بودند منتشر شد تا این افراد نسبت موضوع پرداخت های خود به بانک مرکزی اقدامی انجام دهند و اعلام شد که آخرین مهلت برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان پایان تیرماه است، بر این اساس، آنها فرصت دارند تا در این زمان مشخص شده تعهد خود را انجام دهند و البته برای شرکت ها و صادرکنندگانی که وظیفه خود را به درستی انجام داده و در موعد مقرر اقدام به پرداخت تعهدات خود کرده بودند نیز روش هایی برای تقدیر در نظر گرفته شد. بعد از ۳۱ تیرماه سال جاری با پیگیری ها و هماهنگی های بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت، کارت بازرگانی صادرکنندگانی که نسبت به تعهدات ارزی خود کمتر از ۷۰ درصد عمل کرده بودند تعلیق شد و ادامه فعالیت این افراد که تجارت خود را طی یک و دوسال گذشته انجام داده بودند به حالت تعلیق درآمد.

بر اساس آمارهای اعلام شده ۲۱ هزار و ۱۸۴ صادرکننده طی سال های ۹۷ و ۹۸ با کارت های مختلف بازرگانی صادرات انجام داده اند که از این تعداد حدود دو هزار شرکت به طور کامل تعهدات ارزی خود را ایفا کردند و ۱۳ میلیارد یورو ارز را به کشور بازگردانده اند؛ حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر نیز هیچ میزان از ارز حاصل از صادرات خود را به کشور نپرداخته اند که بیش از ۱۲ هزار نفر از آنها زیر ۱۰۰ هزار یورو تعهد دارند که اگر این افراد تا پایان ۳۱ شهریورماه که مهلت قانونی تعامل با بانک مرکزی برای ایفای تعهدات ارزی تعیین شده است برای رفع مشکلات موجود اقدامی نکنند کارت بازرگانی آنها از سوی «کارگروه پایش رفتار تجاری» تعلیق خواهد شد.

اعمال سقف ۵۰۰ هزار دلاری صادرات برای کارت اولیها

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت از کنترل واردات با محدودیت ثبت سفارش اقلام غیرضرور و یا مشابه تولید داخل به میزان ۲۴۰۰ ردیف تعرفه خبر داد و اعلام کرد که برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی و انباشتگی تعهدات ارزی تا اطلاع ثانوی صدور مجوز موردی برای صادرکنندگان مبتدی ممنوع شده است. به گزارش ایسنا، سعید عباسپور گفت: در حال حاضر محدودیت ثبت سفارش اقلام غیرضرور و یا مشابه تولید داخل به میزان ۲۴۰۰ ردیف تعرفه از مجموع ۸۱۰۰ ردیف تعرفه اعمال میشود. وی افزود: امسال همچنین ضوابط کارتابل فنی برای کنترل و جلوگیری از ورود کالاهای مشابه تولید داخل و در خصوص سقف و سابقه برای وارد کنندگان کالا اعمال می شود. در این مدت محدودیت ثبت سفارش برای مواد اولیه واحدهای تولیدی به میزان ۲۰ درصد بیشتر از میانگین هر سال اعمال میشود. مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اقدامات انجام شده برای ساماندهی کارت های بازرگانی نیز توضیح داد: در همین راستا عدم ارائه خدمات مرتبط با کارت بازرگانی تا تسویه تعهدات ارزی برابر با تکالیف وزارت متبوع، مندرج در بند ۷ بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات به سازمان های استان ها ابلاغ شده است.

عباسپور با بیان اینکه برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی و انباشتگی تعهدات ارزی تا اطلاع ثانوی صدور مجوز موردی برای صادرکنندگان مبتدی ممنوع شده، اعلام کرد: با توجه به مصوبات قرارگاه جهش تولید اعمال سقف ۵۰۰ هزار دلاری صادرات برای کارت اولیها به استثنای واحدهای تولیدی صادر شده است. عباسپور یادآوری کرد: در این مدت با توجه به مصوبات کارگروه پایش رفتار تجاری، کارت بازرگانی صادرکنندگان غیرتولیدی به دلیل عدم ایفای تعهدات ارزی تعلیق شده و همچنین صدور و تمدید کارت بازرگانی برای کلیه اسامی معرفی شده با کمتر از ۷۰ درصد ایفای تعهدات ارزی ممنوع است. همچنین صدور هرگونه کارت بازرگانی تحت عنوان "یکبارمصرف"، "موقت


" و یا عناوین مشابه ممنوع شده است.

مالیات بر ارزش افزوده زنجیر پای صادرکنندگان است

جمشید نفر، رییس کمیسیون صادارت غیرنفتی اتاق بازرگانی در گفتگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان با توجه به مقررات و بخشنامههای خاص خود در ارتباط با بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی بعنوان زنجیری پای صادرکنندگان شده است. وی ادامه داد: گاهی نقدینگی قابل توجهی از صادر کنندگان در مالیات بر ارزش افزوده بلوکه میشود، درحالیکه همه جای دنیا به محض اینکه صادرکننده صادراتی را انجام دهد میتواند مبلغ ارزش افزوده را به سرعت دریافت کند اما متاسفانه در کشور ما بخاطر لینکها و پیچیدگیهای مختلف این مساله تاخیر پیدا میکند و در تولید و قیمت تمام شده کالاهای صادراتی اثرات مخربی دارد نفر تصریح کرد: بخشنامههایی وجود دارد که روند را مختل میکند و در این رابطه سازمان امور مالیاتی هم خیلی مقصر نیست، زیرا بانک مرکزی باید لیست را ارئه دهد و این لیستها زمانی که ارائه میشوند تغییراتی رخ میدهد و در صورتیکه که سازمان امور مالیاتی بخواهد این موضوع را مدیریت کند زمان را از دست میدهیم و این هزینهها دامنگیر صادر کننده میشود. به همین جهت باید فکر عاجلی در این زمینه کرد تا صادر کنندگان بتوانند هرچه زودتر مالیات بر ارزش افزوده کالای صادراتی را دریافت کنند.

راهاندازی سامانه اعطای تسهیلات صادرات غیرنفتی

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سامانه یکپارچه اعطای تسهیلات بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانکهای عامل طرف قرارداد در سامانه بهینیاب ایجاد شده است. به گزارش شاتا، سعید زرندی اظهار داشت: پس از تدوین دستورالعمل مربوط به ماده ۳ بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، موضوع تسهیلات ریالی و ارزی، در راستای هدایت منابع در جهت تحقق اهداف صادراتی و همچنین تسهیل و تسریع در فرایند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدیصادراتی محصولات اولویتدار به کشورهای هدف، سامانه اعطای تسهیلات بسته صادراتی ایجاد شده است. وی گفت: در تلاشیم همه خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت بطور متمرکز از طریق سامانه بهینیاب به متقاضیان ارائه شود و هم اکنون نیز بیشتر مجوزها، ارائه تسهیلات و خدمات از این درگاه ارائه میشود.

تمام متقاضیان دریافت تسهیلات صادراتی ضمن مراجعه به سامانه www.behinyab.ir و پس از ثبت درخواست، یکی از بانکهای پارسیان، توسعه صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات و بانک مشترک ایران و ونزوئلا، را انتخاب میکنند. اطلاعات ثبت شده به صورت خودکار مورد پردازش قرار گرفته و در صورت تائید توسط سازمان توسعه تجارت ایران به بانکهای عامل جهت بررسی، تصویب و پرداخت تسهیلات ارسال خواهد شد