هر روزی که آمریکا از اشتباهات خود برگردد، راه باز است

حسن روحانی در دیدار وزیر خارجه سوئیس: هر روزی که آمریکا از اشتباهات خود برگردد، راه باز است پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری: رئیس‌جمهور روز گذشته در دیدار وزیر خارجه سوئیس با او، با بیان اینکه آمریکا با خروج خود از برجام و نقض قطع‌نامه 2231 سازمان ملل با هدف از پای درآوردن جمهوری اسلامی از دو‌سال‌و نیم گذشته تاکنون تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده است، گفت: «تاریخ نشان داده که مردم ایران در برابر گردن‌کشی، قلدری و زورگویی یک قدرت تسلیم نخواهد شد».
حسن روحانی با اشاره به اینکه معیار در روابط کشورها باید مقررات بین‌المللی و قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد، افزود: «آمریکا سال‌هاست که به‌ دنبال حذف نظام جمهوری اسلامی و مداخله در امور داخلی ایران است و آقای ترامپ در یک محاسبه غلط فکر می‌کرد که با فشار به ایران و جنگ اقتصادی می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را در سه ماه از پای درآورد».
او با تأکید بر اینکه ما به مقررات بین‌المللی و توافقات چندجانبه پایبند بوده و خواهیم بود، گفت: «هر روزی که آمریکا تصمیم بگیرد از اشتباهات خود دست بردارد، اقدامات غیرقانونی خود را جبران کرده و به قطع‌نامه 2231 و برجام برگردد، راه برای او باز است. امروز برای آمریکایی‌ها کاملا روشن شده که اشتباه کرده‌اند و با فشار و تحریم به هدف خود نخواهند رسید».
رئیس‌جمهور، تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ترور یک مقام عالی‌رتبه نظامی ایران در یک کشور دیگر و همچنین تعرض به حریم هوایی ایران را نمونه‌های بارز تروریسم اقتصادی، عملیات تروریستی و تروریسم هوایی از سوی این کشور عنوان کرد و افزود: «انتظار ما از همه کشورهای دوست و آزاد جهان این است که در برابر تروریسم و اقدامات غیرقانونی که آمریکا در این سال‌ها مرتکب آن شده، سکوت نکنند».


روحانی با بیان اینکه انتظار ما این بود که در شرایط شیوع ویروس کرونا، کشورهای اروپایی در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا که حتی مانع از ورود دارو به ایران شده است، اقدام عملی قاطع و صریحی انجام دهند، خواستار فعال‌تر‌شدن کانال مالی سوئیس و ایفای نقش مؤثرتر و مفیدتر آن شد.
وزیر خارجه سوئیس نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی از سوی همه کشورها، گفت: «همه کشورهای جهان باید بدانند یک نظام حقوقی قوی در دنیا برقرار است تا بتوانند با امنیت خاطر زندگی کنند، به همین خاطر مهم است که به‌ویژه کشورهای قدرتمند به مقررات و قوانین بین‌المللی به ‌طور ‌کامل پایبند باشند».
ایگناتسیو کاسیس، با بیان اینکه از مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا برای مردم ایران آگاه هستیم، افزود: «کانال مالی سوئیس برای رفع این مشکلات طراحی و راه‌اندازی شده و برای ایفای نقش مفید این کانال تلاش خواهیم کرد».
او با بیان اینکه برای رفع مشکلات همچنان در کنار ایران هستیم و برای ایفای نقش خود تلاش خواهیم کرد، گفت: «در این سفر دیدارهای بسیار خوبی با مقام‌های جمهوری اسلامی داشتم که این ملاقات‌ها می‌تواند مبنای توسعه و تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف باشد».
ظریف:  قدردان تلاش‌های سوئیس هستیم
همچنین به گزارش ایرنا، محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه و ایگناتسیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس، آخرین تحولات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی شامل موضوعات و مسائل مرتبط با سوریه، یمن، روابط تجاری میان دو کشور و کانال مالی سوئیس را بررسی کردند. وزیران خارجه ایران و سوئیس در این دیدار همچنین درباره برجام و سیاست‌های خصمانه ایالات متحده در راستای خراب‌کاری در روابط عادی سیاسی و اقتصاد خارجی ایران تبادل نظر کردند.
ظریف با ابراز خرسندی از برگزاری صدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس، از تلاش‌های این کشور در جهت ارتقای روابط دوجانبه قدردانی کرد و درعین‌حال بازگشت به تجارت عادی خارجی را اولویتی مهم برای ایران و جهان دانست. وزیر خارجه سوئیس نیز با اشاره به روابط تاریخی دو کشور تعهد سوئیس درباره برجام و گسترش روابط در همه ابعاد را مورد تأکید قرار داد.
همچنین وزیر خارجه سوئیس پس از دیدار با وزیر خارجه ایران با انتشار ویدئویی از استقبال ظریف در این دیدار در پیامی توییتری نوشت: «صلح، توسعه اقتصادی و حقوق بشر از موضوعات بحث ثمربخش من با همتایم ظریف بود. خوشحالم که توانستیم با هم کانال بشردوستانه سوئیس را برای تأمین مواد غذایی و دارویی مردم ایران فراهم کنیم».
ظریف نیز در توییتی محورهای دیدارش با همتای سوئیسی خود را تشریح کرد. او در توییتی نوشت: «از میزبانی ایگناتسیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس در صدسالگی روابط دیپلماتیکی که براساس احترام دوجانبه پایدار مانده است، خرسند شدم. گفت‌وگوهایی عالی‌‌ درباره مسائل دوجانبه‌، منطقه‌ای و جهانی داشتیم. در‌حالی‌که قدردان تلاش‌های سوئیس برای سبک‌کردن خراب‌کاری‌های آمریکا هستیم، بازگشت دادوستدهای عادی اولویت جهانی است».