گرفتاری کشورهای عربی منطقه در دام ایران هراسی آمریکا و رژیم صهیونیستی

در چند دهه گذشته منطقه خاورمیانه شاهد تحرکات زیادی در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است. از توافق صلح رژیم صهیونیستی-مصر در سال ۱۹۷۹ گرفته تا توافقنانه اسلو در سال ۱۹۹۳، توافق صلح اردن با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۵ و ابتکار صلح اعراب در سال ۲۰۰۲ از جمله رخدادهای مهم این فرایند بوده اند. اعلام توافق اخیر عادی سازی تل آویو و ابوظبی را باید یک نقطه عطف مهم برای منطقه، جهان اسلام و کلیت نظام بین‫الملل به حساب آورد. اعلام این توافق در چند روز گذشته بازتاب‫های گسترده‫ای در سطح منطقه‫ای و فرامنطقه‫ای داشته است. در ریشه‫یابی این موضوع باید گفت که صهیونیست‫ها از سال ۱۸۸۷ تاکنون چهار هدف را تعقیب کرده‫اند که سه هدف محقق شده و یکی دیگر در حال تحقق است. هدف نخست به رسمیت شناخته شدن یک سرزمین یهودی در فلسطین با توافق قدرت‫های بزرگ که در سال ۱۹۱۷ با قرارداد بالفور محقق شد. هدف دوم پذیرش تعداد بیشتر یهودیان در این سرزمین که با کمک انگلستان در ۱۹۲۲ محقق شد. هدف سوم تاسیس یک کشور یهودی که با تصمیم سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷ و اعطای ۵۵ درصد از سرزمین فلسطین به یهودیان محقق شد. هدف چهارم شناخته شدن و کسب مشروعیت با هدف از بین بردن آرمان فلسطین که با پشتیبانی کشورهای عربی در حال تحقق است.
یادآوری می‫شود که پس از جنگ 33 روزه و موفقیت بزرگ حزب الله، محبوبیت جبهه مقاومت در کل جهان اسلام و عرب گسترش پیدا کرد و به همین دلیل هم نقشه جدیدی توسط آمریکایی ها برای منطقه کشیده شد. طبق این نقشه باید همه حامیان حزب الله و جبهه مقاومت درگیر جنگ‫های داخلی شوند و تلاش شود ایران به عنوان دشمن اصلی اعراب معرفی شود نه اسرائیل. از اینرو دونالد ترامپ توانست با دنبال کردن طرح خود برای صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطین، برای مدتی اذهان را سرگرم نگه دارد تا برنامه مخفیانه خود را برای عادی‫سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی را آن هم، درست نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اجرایی کند. در حال حاضر نیز واشنگتن تنها هدفی که دنبال می‫کند، ملحق ساختن دیگر پایتخت‫های عربی با القای تفکر ایران هراسی و تبلیغ مزایای مثبت ناشی از عادی‫سازی رابطه با رژیم صهیونیستی است. درواقع برخی کشور‌های عرب مرتجع منطقه برای به حداقل رساندن تهدید ایران قصد نزدیکی با رژیم صهیونیستی را دارند؛ چراکه هم این اعراب در سایه ی تبلیغات ایران هراسی و هم رژیم صهیونیستی، حکومت ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌دانند. بنابراین کشورهای خلیج فارس با وارد‌کردن رژیم صهیونیستی به ساختار امنیتی منطقه بدنبال تضعیف ایران و یکپارچگی کشورهای عربی خلیج فارس در برابر تهران می‌شوند. ضمن آنکه این کشورها در پی کسب درآمدهایی فراتر از درآمدهای نفتی هستند و بهبود روابط با رژیم صهیونیستی، رضایت آمریکا را نیز برای این کشورها درپی خواهد داشت.
در این زمینه باید اذعان داشت متاسفانه قدرت رسانه‫ای جبهه آمریکا و متحدانش آنقدر قدرتمند بود تا بتواند این کار را انجام دهد و خوب امروزه چه بپذیریم چه نه، آنها موفق شده اند این کار را انجام دهند و بسیاری از نادانان در کشورهای عربی را با استفاده از ابزار رسانه به این سمت و سو بکشانند. بعید نیست در گام بعدی کشورهای بیشتری از جمله بحرین و عمان و قطر نیز به سمت علنی کردن رابطه با رژیم صهیونیستی یا اعلام امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی و برقراری رابطه دیپلماتیک و تبادل سفیر گام بردارند. در این صورت احتمالا برنامه دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ از سویی و رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، این باشد که توجه اصلی در خاورمیانه کم‫کم از رژیم صهیونیستی به سمت ایران تغییر کند.
علی عبدالهی، کارشناس امورمنطقه
سایر اخبار این روزنامه
آیا معضلات اکران آنلاین به پایان خواهد رسید؟ انتخابی سخت بین پرده سینما و مونیتور محمدرضا ستاری دستاورد یک سفر دیپلماتیک «ابتکار» نقش و توان دولت در مدیریت آشفتگی قیمت خودروها را بررسی می‌کند کورس روانی قیمت در بازار خودرو ششمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه چه پیامی داشت؟ مخابره پیام سیاسی تهران به واشنگتن تبلیغات نامزدها از ۸ صبح پنجشنبه ۲۰ شهریورماه ممنوع است به مناسبت «روز جهانی پیشگیری از خودکشی» اعلام شد آمارهای تلخ خودکشی قرائت بیانیه تشکر نمایندگان خوزستان از قالیباف خلاف آیین‌نامه بود گلایه‌های نادران از رئیس مجلس و انتخابات هیات رئیسه کمیسیون تولید فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد ۲ تصمیم مهم دولت برای حمایت از بازار سرمایه فرمانده رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش اعلام کرد حضور زیردریایی فاتح و پهپاد سیمرغ برای اولین‌بار در رزمایش ذوالفقار رئیس شورای شهر تهران: آقای نوبخت پای کلنگی که زده بایستد سخنگوی سپاه پاسداران: با شکوه برگزار کردن مراسم «حاج قاسم» برای دشمن پیام مهمی دارد مقام سوئیسی پس از سفر به ایران: چرخ اقتصاد ایران در حرکت است گرفتاری کشورهای عربی منطقه در دام ایران هراسی آمریکا و رژیم صهیونیستی