جنگ با تحریم ها با فعال کردن سرمایه های اقتصادی


رییس جمهور مجموعهای از طرحهای ملی را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افتتاح کرد. این طرحهای ملی با مجموع سرمایهگذاری ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، ۴۳۴ میلیون یورو و ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار افتتاح شد. که برای ۴هزار و ۴۱۲ نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.افتتاح کارخانه تولید لوازم خانگی مادیران، ۲ واحد تولیدی تجهیزات پزشکی و آرایشی- بهداشتی، ۸ واحد تولید و مونتاژ و ۲ واحد مرکز داده و رمز ارز، مجموع طرح هایی است که در منطقه ویژه اقتصادی پیام به بهرهبرداری رسید.واحد کاشی و سرامیک تندیس ابریشم، در منطقه ویژه اقتصادی سرخس،واحد تولید کالاهای الکتریکی و الکترونیکی و ۳ پروژه توسعه زیرساختهای صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی شهر صنعتی کاوه و همچنین واحد صنایع چوبی و بسته بندی ماریناپلاستیک در منطقه ویژه اقتصادی یزد از جمله دیگر طرحهایی بود که در این مراسم افتتاح شد.مجتمع گلخانهای ۸۰ هکتاری با روش هیدرویونیک، طرح تولید فولاد مجتمع آذرآباکان ارس، پنج طرح تولید گلخانهای سیفیجات به روش هیدرویونیک، طرح تولید ظروف سرامیکی، طرح تولید مقاطع فولادی ساده کربنی و کم آلیاژی، و همچنین سه طرح تولید البسه از جمله طرحهایی بود که در منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در آیین بهرهبرداری از طرحهای ملی سرمایهگذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه این مناطق اهمیت خاصی برای ما دارد، اظهار کرد: مناطق آزاد در سراسر کشور و نیز مناطق ویژه ما چهره دیگری از آغاز دولت تدبیر و امید به خود گرفته است. تأکید ما از همان سال ۹۲ بر این بود که این مناطق از واردکننده بودن به صادرکننده بودن بدل شود و گردشگران خارجی و داخلی را جذب کنند به ویژه که در شرایط تحریمها میتوانند در زمینه بانکداری، بیمه و انبارداری نقش خاصی را ایفاء کنند.وی افزود: اینکه امروز یک گلخانه هشتاد هکتاری در منطقه آزاد ارس افتتاح میشود از بزرگترین طرحها در این زمینه است که در خاورمیانه انجام شده و علاوه بر ایجاد اشتغال برای صادرات هم تأثیرگذار است.

روحانی با بیان اینکه مناطق آزاد از حالت تجارتمحور به حالت تولیدمحور بدل شدهاند، اظهار کرد: در مناطق آزاد و ویژه ما از سال ۹۲ تا ۹۸، ۱۳۴ میلیارد دلار صادرات انجام شده که البته تنها بیش از ۳۰ میلیارد آن به داخل صادر شده و مابقی صادرات خارجی بوده است و این مناطق جایگاه مناسبی برای سرمایهگذاری است و سرمایهگذاران ما میتوانند به دلیل معافیتهایی که برای این مناطق در نظر گرفته شده، راحتتر کار خود را پیش ببرند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید موانع تولید رفع شود و تسهیلات لازم در این زمینه فراهم شود، گفت: ما در شرایط تحریم راهی جز فعالکردن سرمایههای داخلی خود نداریم و البته ما کشوری پهناور داریم که مناطق جغرافیایی مختلفی دارد و امکان سرمایهگذاری در آن موجود است.وی با اشاره به افتتاح چند هتل در مناطق آزاد گردشگری در میان طرحهای ملی امروز، یادآور شد: ما از شرایط کرونا که عبور کنیم مناطق آزاد امکان جذب گردشگر بسیار بیشتری دارد.روحانی با بیان اینکه ما در شرایطی قرار داریم که صهیونیستها و اذنابشان به دنبال توهین به پیامبر و مقدسات ما هستند، گفت: صهیونیستها برخی از کشورهای مسلمان منطقه را هم فریب میدهند. همچنین شاهدیم که آنان و همراهانشان به دنبال توهین مجدد به پیامبر ما هستند و آنچه در گذشته رخ داد را مجدداً تکرار کردهاند. در این شرایط ما باید مسئله فلسطین را از یاد نبریم و نیز باید دربرابر زورگوییها و قلدریها بایستیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گزارش برخی استانها نشان میدهد علاوه بر برگزاری مراسم عزاداری در محرم شاهد کاهش روند ابتلا به کرونا هستیم و این افتخارآمیز است، تصریح کرد: عدهای فکر میکردند اگر اجازه عزاداری دهیم از کنترل ما خارج میشود یا اگر مدارس باز شود از کنترل ما خارج میشود اما میبینیم که چون پروتکلها رعایت میشود، آمار هم در برخی مناطق کاهشی است. ما حتی در شرایطی که اگر در ماههای آینده واکسن کرونا بیاید نیز باید همین اصول بهداشتی را رعایت کنیم چرا که مشخص نیست این واکسن برای چندماه سلامتی افراد را تامین میکند.

وی در پایان با اشاره به افتتاح طرحهای ملی امروز یادآور شد: امروز حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح کردیم و این به معنای زندهبودن و تحرک کشور است و نیز به معنای شسکتخوردن آمریکاست و نشان میدهد میتوانیم مسیر پیشرفت را طی کنیم.

همچنین روحانی در جلسه روسای کمیته های ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: تضمین سلامت عزاداران در گرو رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی است و اجرای این دستورالعمل ها باید از سوی مردم و صاحبان مجالس عزاداری جدی گرفته شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: با توجه به نظر و تصمیم مسوولان عراقی که امروز در آخرین گفت وگوی تلفنی وزیر بهداشت عراق با وزیر بهداشت کشورمان مورد تاکید قرار گرفته برگزاری مراسم راهپیمایی امسال امکان پذیر نیست و آنها از مردم عراق نیز خواستهاند از هرگونه راهپیمایی خودداری کنند بنابراین باید مراسم امسال را به گونهای نمادین و با ابتکارات جدید از سوی صدا و سیما و گردانندگان شبکه های مجازی برگزار کنیم.روحانی ابراز امیدواری کرد که روند اهدای نذورات به شکل کمکهای مومنانه در ماه صفر از سوی مومنان تداوم یابد.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع نگرانی هایی که از سوی برخی متخصصان در خصوص همزمانی گسترش آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاییز ابراز شده است، به روسای کمیته های درمان، تبلیغات و امنیتی و اجتماعی دستور داد با انجام برنامه ریزی های ویژه، تامین واکسن و اجرای برنامه های آموزشی و تبلیغاتی موثر را برای مقابله با آنفلوآنزا عملیاتی کنند.روحانی افزود: بی تردید مراقبت های بهداشتی از سوی عموم مردم از یک سو و استفاده از واکسن آنفلوآنزا برای گروههای خاص و آسیب پذیر، می تواند در روند مدیریت این بیماری بسیار تاثیرگذار باشد.رئیس جمهور به موضوع اهمیت تداوم روند آموزش دانش آموزان و دانشجویان کشور اشاره کرد و اظهارداشت: اصل نخست در مورد حضور دانشجویان و دانش آموزان در محیط های آموزشی این است که مراکز آموزشی باز بماند و آموزش جریان داشته باشد.روحانی افزود: اصل دوم که باید مورد توجه قرار گیرد موضوع پرورشی و تربیتی است که باید در کنار آموزش به آن پرداخته شود اما تداوم روند جریان آموزش کشور باید با اجرای دقیق دستورالعمل های بهداشتی در محیط های آموزشی توام باشد.رئیس جمهور تاکید کرد: هر جا برای سلامت دانشجویان و دانش آموزان آموزش در قالب فضای مجازی لازم باشد، اقدام خواهد شد و ضروری است که کمیته های آموزش و تبلیغات در خصوص اجرای دستورالعمل های بهداشتی در محیط های آموزشی، کارها و اقدامات گسترده تری انجام دهد.

روحانی تامین ارز دارو و واکسن و کسری منابع ریالی در وزارت بهداشت و پرداخت معوقات پرسنل مراکز بهداشتی- درمانی را مورد تاکید قرار داد و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی را مکلف کرد در اسرع وقت مشکل را حل نمایند.